vroeger in bedje krijgen

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Edelweisje, 24 feb 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Edelweisje

Edelweisje Actief lid

22 nov 2007
    451
    0
    0
    Hey,

Ik zit met 2 vraagjes.
    Ik vraag me af hoe ik Nikolaj een beetje vroeger in bed kan krijgen. Zonder een flesvoeding te laten vallen.
    Als hij binnen 2 weken naar de dagmoeder zal moeten, moet ie er wat vroeger uit. Eten kan hij bij de dagmoeder zelf dat is geen probleem.
    En ten tweede moet ie meer melk drinken of is dit genoeg:
    Hieronder zijn schema.

9 uur: borstvoeding (vanaf morgen wordt dit flesje 180 ml + 6 schepjes nan ar2)
    12 uur: 100 gram groentenpap en 120 ml nan ar2 melk
    16 uur: 200 gram Fruitpap en 30 ml water of venkelthee
    19.00 uur: 180 ml + 6 schepjes nan ar2
    22 uur : 210 ml + 7 schepjes
    23 uur bedtijd.

Het is de bedoeling dat ik zijn laatste flesje om 21 uur kan geven en dat ie tegen 22.00 uur ten laatste in zijn bedje ligt.

Groetjes Edelweisje

2. angela80

angela80 Fanatiek lid

8 jan 2006
    1.488
    0
    0
    volgens mij is de enige oplossing hem vroeger uit bed te halen,rond 7 uur.
    want anders kom je uit op 4 flessen.
    maar als ik je schema zou bekijk,zit je toch al op 4 flessen?
    en ik zou die fruitpap laten vallen en gewoon een fruithapje geven,100 gram ofzo.
    en die water of thee zou ik ook niet geven.

ik zou het volgende doen,je kan natuurlijk met de tijden een beetje schuiven en kijken wat je het beste uitkomt:

9.00 bv of fv 180+6
    11.00 fruithapje
    13.00 fles 180+6
    15.00 groentehapje
    17.00 fles 180+6
    21.00 fles 180+6

3. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Volgens mij is het de bedoeling dat een kindje van 4 maanden nog 800 a 1000 ml voeding krijgt. Bijvoeding is voor erbij en tot 6 maanden mag dit geen melk vervangen.

Waarom geef je trouwens 's middags groente en 's avonds fruit?

Ik weet niet hoe zijn slaaptijden zijn, maar ik zou ongeveer het volgende schema proberen:
    08.00 fles 180+6
    11.00 fruithapje
    13.00 fles 180+6
    17.00 groentehapje en fles 180+6
    21.00 fles 180+6 eventueel met rijstebloem

Groetjes Saskia

4. Edelweisje

Edelweisje Actief lid

22 nov 2007
    451
    0
    0
    Hey,

Ik ben vergeten zeggen dat ik op 10 maart terug moet gaan werken en Nikolaj dan naar de dagmoeder gaat.
    Daar en trouwens bij de meeste dagmoeders of crèche's is de groentenpap rond de klok van 12 uur en de fruitpap rond de klok van 16 uur. Lijkt me erg logisch hoor. Dit wil ik absoluut niet veranderen.

Momenteel is dit zijn schema:
    9 uur: bv (morgen wordt dit flesje 't was de laatste bv vandaag)
    Rond 10.30 uur leg ik hem in zijn parkje waar hij eerst wat speelt en daarna in slaap valt tot rond 12.00 uur
    12.00 uur: 100 gr groentenpap en 120 ml fv
    12.45 uur: naar zijn bedje boven om een middagdutje te doen.
    16.00 uur: 200 gram fruitpap en 30 gram water of venkelthee naargelang hij dorst heeft. Soms heeft hij er geen trek in.
    17.00 uur: terug naar zijn parkje waar hij eerst wat speelt en terug in slaap valt.
    19 uur: flesvoeding.
    tv kijken en wat dommelen en spelen.
    22 uur: laatste voeding.
    22.45-23.00 uur in bedje voor de nacht.
    Er zitten maar 2 bedtijd momenten in. De rest slaapt ie in zijn parkje.

Misschien is het zo een beetje makkelijker om advies te geven?
    Dank u op voorhand

5. angela80

angela80 Fanatiek lid

8 jan 2006
    1.488
    0
    0
    zie dat we met fruitpap en fruithapje hetzelfde bedoelen :D

6. Edelweisje

Edelweisje Actief lid

22 nov 2007
    451
    0
    0
    ? ben niet mee hoor. Sorry

7. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Waarom leg je hem na de fles van 19.00 uur niet gewoon in bed? Een kind van 4 maanden laat je toch niet op tot 23.00 uur? Je kunt je kindje voor de fles van 19.00 uur lekker wassen (of bad, net wat je gewoonte is), pyamaatje aan, flesje geven en dan lekker zijn bedje in. Voor de fles van 23.00 uur haal je hem er weer even uit, maar dan heeft hij in ieder geval al een heel rukje geslapen..

8. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Je kan je zoontje toch gewoon in bed leggen voor de nacht na de voeding van 19.00u? En dan wakker maken als je hem zijn laatste fles wilt geven.

Toen mijn zoontje 4,5 maanden was deed ik het zo:
    (hij kreeg nog geen vaste voeding)

7.00 fles 200 ml
    11.00 fles 200 ml
    15.00 fles 200 ml
    19.00 fles 200 ml, na deze fles ging hij naar bed voor de nacht.
    23.00 fles 200 ml, ik maakte hem wakker en na de fles sliep hij heerlijk verder.

zo rond de 4,5 - 5 maanden ging de laatste fles er af.

9. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    @ loetje: bijna gelijk gepost, haha :D

10. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Ghehe, 2 zielen, dezelfde gedachte, dezelfde tijd :D

11. Edelweisje

Edelweisje Actief lid

22 nov 2007
    451
    0
    0
    @ Anakin en Loetje

Dank voor de goede raad maar ik zal jullie moeten teleurstellen vrees ik.
    Ik weet dat er dat veel zo doen en dat het perfect lukt om je baby in bedje te leggen en dan wakker te maken voor een laatste flesje maar als hij hier in zijn bedje ligt is het echt wel om te slapen en krijg je hem niet echt wakker. In het ziekenhuis deden ze dat ook en hij was echt kwaad toen, dus nee dat verander ik liever niet. Ik heb het nog nooit gedaan en ik ga dat ook niet doen. Hoe handig het ook mag zijn om zo de boel te verschuiven. Ik heb een baby die heel goed slaapt. En die zijn dagindeling als het ware van buiten kent. Heel moeilijk dus om het een en ander te veranderen, t zal dus stapgewijs moeten gaan.

Na zijn fles van 19 uur hou ik hem niet op tot 23.00 uur hoor. Nadat hij genoeg boertjes liet leg ik hem terug in in zijn parkje waar hij eerst nog wat speelt en dan in slaap dommelt. Hij wordt vanzelf wakker rond 21.30 uur want dan geef ik zijn badje en daarna dus zijn flesje.

Nog meer tips zijn van harte welkom
    Liefs Edelweisje

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Maak hem gewoon vroeg wakker als hij naar de oppas gaat. Hij al dan misschien een dagje of wat vermoeider zijn, maar als je hem consequent vroeger wakker maakt zal hij de slaap die hij nodig heeft vanzelf op een ander moment pakken.

Wat jammer dat je nu de laatste bv gegeven hebt! Die ochtendvoeding kun je toch ook gewoon blijven geven als je werkt?

13. Edelweisje

Edelweisje Actief lid

22 nov 2007
    451
    0
    0
    Da's een goeie tip Dirksmama in verband met dat wakker maken!

Wat de bv betreft zal dat niet meer gaan hoor. Ik moet veel te vroeg gaan werken en Nikolaj zal de eerste voeding bij de dagmoeder krijgen. Ik breng hem gewoon, daar kan ie dan nog wat rusten en dan op zijn gemakje eten. 't is niet de bedoeling dat hij hier nog vlug vlug eet 's morgens da's om spanning vragen. Enne nu ben ik nog ontspannen omdat ik thuis ben maar als je op je werk moet zijn is een mens niet zo ontspannend meer hoor! Ook was mijn minipil op en ben ik vandaag begonnen met de gewone pil. Vanmorgen heb ik een laatste bv gegeven en lekker geknuffeld. Daarna mijn gewone pil genomen. Morgenochtend is het flesje.

Groetjes

14. peetje24

peetje24 Fanatiek lid

3 feb 2007
    3.355
    0
    0
    docente
    Beste Edelweisje,

Kun je niet overdag een extra voeding inbouwen en dan de voeding van 19.00 opschuiven naar 21.00 of 22.00 en dat als laatste voeding aanhouden?

Ik heb altijd de tip gekregen om je kindje te laten slapen in bed, dus niet in de box of onder een activitygym. Ik breng Martijn dus voor alle slaapjes naar boven en leg hem in bedje, zodat hij weet dat het nu slaaptijd is. Om 23uur haal ik hem er uit voor de voeding.

15. Edelweisje

Edelweisje Actief lid

22 nov 2007
    451
    0
    0
    Is idd wel een ideetje
    Hoe zie jij dat concreet dan? Waar ergens tussen?
    K heb ook al gedacht om de voeding van 19 uur wat minder te geven en om 18.30 uur en dan om 21.30 zijn laatste voeding en zo iedere keer met een halfuurtje te verminderen

Groetjes

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Bij ons sliepen ze alleen 's nachts in bed zodat ze wisten wanneer het nacht was.

17. Edelweisje

Edelweisje Actief lid

22 nov 2007
    451
    0
    0

Ja idd da's goed hé, zo hebben ze dag en nacht goed door. Hier heeft ie dat ook goed door alhoewel ik hem voor zijn middagdutje ook in bedje leg. Hij slaapt dan 3 uurtjes en er is meer licht dan dat ik hem 's avonds in bed steek.

Raar om te zeggen maar hij heeft het precies door dat ik wil dat zijn ritme een beetje opschuift. Hij is al 3 dagen pas wakker om 9 uur :rolleyes:
    Vorige week lag ie nog om 7.30 al te babbelen in zijn bed, nu dus niet.
    K zal iets 's avonds moeten veranderen denk ik.
    Nog iemand tips?

Groetjes van mij

18. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Bij mij slapen ze elk slaapje in bed, omdat ik vind dat een bed daarvoor bedoeld is (òòk overdag) en ze hadden beiden donders snel door wanneer het dag of nacht was...Misha sliep zelfs vanaf nacht 2 al door, die mòest ik wakker maken voor een voeding 's nachts...

Een kind hoort 's avonds gewoon op tijd in bed te liggen, om alle indrukken van overdag te verwerken en heerlijk in een rustige omgeving tot rust te komen! In de box doen ze mss wel een dutje, maar door omgevingsgeluid ed komt het nooit echt tot rust, daardoor wordt het 's ochtends ook later wakker, omdat het vroeg op de avond gewoon slaap tekort komt. Begrijp me niet verkeerd, dit is mìjn mening, dat iemand anders er anders overdenkt is altijd mogelijk natuurlijk, maar als je wilt dat je kind 's ochtends vroeger wakker wordt, zul je het in de avonduren meer (diepe) slaap moeten gunnen!

19. Edelweisje

Edelweisje Actief lid

22 nov 2007
    451
    0
    0
    @ Loetje,

Ik neem het zeker niet verkeerd op hoor. Ik heb met aandacht jouw mening gelezen.
    Ik vind het heel belangrijk dat hij na de middag een rustmoment heeft en dan ligt ie in zijn bedje boven.
    Aangezien hij deze ochtend wat langer geslapen heeft, mede door het doorkomende tandje waarschijnlijk. Schuift de hele boel wat op en kan ik hem vanavond wat vroeger in bed leggen. Ik zou heel graag binnenkort tot dit schema komen. 8 uur - 12.00 uur - 16.00 uur - 20.00 uur. er valt dan wel een voeding weg maar ik zou niet weten hoe ik anders hem er vroeger in krijg want meneertje laat 4 uur tussen zijn voeding.
    Wat ik me wel afvraag. Vanaf wanneer vervangt fruitpap een flesje? Vanaf hoeveel gram is dit?

Groetjes Edelweisje

20. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Als je op bovenstaande tijden uitkomt met je flessen, dan is het toch mooi opgelost zo? Je kindje is 4 1/2 maand, dus 4 flessen moet geen probleem zijn en hij kan lekker op tijd onder de wol ;)

Een fruit-of groentehap gaat pas een fles vervangen als je kindje 6 maanden is en dus officieel over gaat op de bijvoeding. Tot die tijd is melk de hoofdvoeding waar je kindje van moet groeien (vandaar; zuigeling) en mag je de bijvoeding nog niet meetellen in het dagmenu..

Deel Deze Pagina