eind oktober kindje - langer kleuteren, of naar groep 3?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Athina, 27 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Er zijn vast al meer topics geweest, maar het is weer de periode van het jaar ;) : 'langer kleuteren' of toch doorstromen?

Onze dochter is van 27 oktober. Een typisch voorbeeld van een 2e kindje: Wat bijdehanter, bijt goed van zich af, wel iets drukker en speelser dan haar grote zus, maar kan het verder prima bijbenen op school op zich.

Juf heeft altijd aangegeven dat ze voorstander is van langer kleuteren. Maar gezien haar geboortedatum, wordt er gewoon naar haar gekeken. Momenteel is het nog niet echt duidelijk. Juf twijfelt ook nog. Een echt gesprek gaat er nog komen.

Reden van langer kleuteren: Ze is speels en motorisch nog een 'jongste kleuter' .
    Reden om door te laten gaan: Cognitief zou ze het aankunnen. In de klas, is ze ook best 'groot' . Helpt de kleintjes, de juf, is lief en zorgzaam.
    Maar anderzijds zegt ze het ook wel als ze ergens niet mee eens is. Dat heeft ze altijd wel gedaan.

Ze heeft veel vriendjes en vriendinnetjes die wél door gaan, maar ook nog wat vriendinnetjes van januari en februari, die dus sowieso nog twijfelen (+ nog een meisje dat net als zij een twijfelgeval is, erg goed vriendinnetje) .

Haar reken cito uitslag was B . Taal weet ik nog niet, die heeft ze vandaag gedaan. Daarna zal er ook wel een gesprekje komen volgende week of de week erop hoor denk ik.

Maar nu ben ik benieuwd wat jullie ervaringen zijn?

Ik was echt heel geneigd op een gegeven moment om haar nog een jaar te laten kleuteren. Ook omdat de oudste (van Juli) zeker 9 maanden geroepen heeft dat ze liever terug ging naar de kleuters, daar kon ze tenminste spelen. Terwijl ze eigenlijk rustiger en serieuzer was dan de jongste. Ook heb ik gemerkt dat veel kinderen in groep 3 toch wel extra hulp nodig hadden bij leren lezen/schrijven omdat ze veel moeten kunnen.
    Maar de twijfel.. ze zit zo zelfverzekerd en 'groot' in de kring in de klas.
    We hebben overigens jenaplan onderwijs; ze gaat dus naar een groep 3/4/5 . Wat ik érg fijn vind, maar wat de keuze nu niet gemakkelijker maakt!

Dus nogmaals de vraag; wat zijn jullie ervaringen met oktober/november/december kindjes, die cognitief in principe sterk genoeg zijn?

2. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier gaan in principe alle kindjes tot 1 januari door naar groep 3, tenzij er redenen zijn dat niet te doen. Merendeel van alle oktober en november kinderen gaan dan ook door zonder enig probleem.

3. Aszz

Aszz Niet meer actief

Onze oudste is van 19-10 en het was bij hem overduidelijk dat hij lekker naar groep 3 moest. Ging perfect, hij is wel 1 van de jongste maar loopt flink voor en is sociaal sterk.
    Ze hebben we de 1 januari grens, maar kijken vooral naar het kind.

4. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier zijn er overigens ook mogelijkheden om naar groep 3 te gaan en extra speelmomenten in te lassen of in groep 2 te blijven en wat stof mee te pikken van groep 3 (dit laatste gaat waarschijnlijk bij onze middelste gebeuren).

5. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    Hier op school gaat het dus net anders, hier gaan alle kinderen tussen 1 oktober en 1 januari gewoon extra kleuteren. Behalve als ze er echt uitspringen op elk vlak.
    Onze zoon is van 24 december dus helemaal op de grens, hij zit nu dus in zijn extra kleuter jaar en wat ben ik daar blij om zeg, Hij kon op zich wel door naar groep 3 qua lesstof, maar hij is ook erg speels en emotioneel wat onzeker, dus voor ons de juiste keus. Ik zou het advies van school afwachten, maar joh ze moeten nog jaren naar school, dus een extra jaar kleuteren kan geen kwaad lijkt mij.

6. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Nou ja, dat kan natuurlijk enorm demotiveren ;) Helemaal als veel vriendjes wel overgaan en ze het daarnaast cognitief aan zou kunnen. Maar dat ze nu nog speels is.. Wie zegt dat het over een halfjaar nog zo is? En is het in een andere setting ook zo? Onze oudste (eind september) was ook best speels (nog!), maar ze wilde ook heel graag leren.

Maar jullie hebben gelukkig nog even om een knoop door te hakken :)

7. Eylem

Eylem Niet meer actief

Dit is toch geen keuze die nu al gemaakt hoeft te worden? Je hebt nog tot het einde van het schooljaar, da's nog een half jaar. Dan zal ongetwijfeld veel duidelijker zijn hoe of wat. Ik zou me er nu nog niet al teveel mee bezig houden.

8. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Mee eens inderdaad. Een half jaar op deze leeftijd is echt nog flink!

Hier is de grens 1 januari, kindjes die ervoor jarig zijn gaan in principe over tenzij er een reden is dat niet te doen. Kindjes die erna jarig zijn kleuteren in principe dus wat langer, tenzij er een reden is om dat juist niet te doen. Er zijn maar heeel weinig oktoberkindjes die hier langer kleuteren.

9. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Hier ook gehad met december dochter en ook Jenaplan.
    Qua leerstof kon ze het aan om naar gr3 te gaan.
    Vriendinnetjes zowel in groep 1 als in gr 2 ( dochter heeft een half jaar gr1 gedaan en 2 jaar groep 2).
    Social emotioneel nog niet altijd heel sterk in haar schoenen en ze was ook klein voor haar leeftijd.

De juf had geen duidelijke mening, wij niet en dochter ook niet ( wat wil jouw dochter zelf?).

Ze is dus in gr2 gebleven om nog wat te kunnen groeien sociaal emotioneel.

Achteraf blij mee: ze heeft het naar haar zin op school, gaat lekker, en is in het jaar gegroeid: komt voor zich zelf op, durft haar mening te geven. Wel speelt ze heel graag met de meisjes uit groep 5, groep 4 zit ze zelf en speelt ook met deze meisjes. Groep 3 vindt ze erg jong.

Wel liep ze al in oktober vast qua lesstof: ze vertelde het gelukkig tegen mij dat ze het niet meer leuk vond en de werkjes te makkelijk. Met de juf altijd de lijntjes kort gehouden en het haar veel overleg gehad. Ze kreeg ander werk en vond het weer leuk.

Met een hele goede basis naar groep 3 gegaan.
    Je hoort ook vaak dat deze kinderen anders nog een jaar over doen.

10. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.169
    4.321
    113
    Zoon van half november en heel verlegen mocht gewoon naar groep 3. En dat is juist goed gebleken, hij kon juist minder goed tegen dat speelse van kinderen omdat hij zelf best serieus is maar op sociaal vlak heel verlegen. Dit jaar (groep 3 dus) gaat dat dus ook beter. Waar hij eind groep 2 wel letters kende maar niet kon lezen heeft hij dat zonder meoite geleerd en komt hij heel goed mee op dat gebied. Rekenen heeft hij iets meer moeite mee maar is op niveau, toetsen zijn steeds 90 tot 100% goed. Dus het is zeker geen verkeerde keuze geweest. Oh en hij is wel echt klein maar een jaar langer in groep 2 had hem niet groter gemaakt omdat hij gewoon langzaam groeit.

11. tuc

tuc Niet meer actief

Hier een meisje van 23 oktober en wij hebben de keuze gemaakt haar nog een jaartje in groep 2 te laten. Cognitief had ze het aangekund. Vooral met taal/lezen. Maar sociaal emotioneel niet. Heel speels ook nog. En zoals haar meester het toen treffend zei: ze is dol op school, dol op de kralenplank en vooral op de poppenhoek. Wat zouden we haar ongelukkig maken als ze nu al "echt moest gaan werken" en de hele dag naar het bord moet kijken.

En wat zijn we blij met deze keuze..ze zit nu in groep 3 en doet het nu prima. Qua lezen is er in groep 2 voldoende aangeboden, tijdens de groepsinstructie mocht zij boekjes lezen en ze kreeg een apart werkboekje.

12. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Op sommige scholen mogen kinderen die nog wat speels zijn en in groep 3 zitten bijv. 's middags nog naar de kleuters. Zou dat misschien een oplossing zijn?
    Hier ligt de grens op 1 januari. Voordeel van jenaplan is wel dat mocht ze nog een jaartje overdoen, ze later alsnog met vriendjes en vriendinnetjes in de groep kan komen die wel door zijn gegaan.
    Ik zou het sowieso nog even nakijken, tegen de tijd dat het eind augustus is en ze naar groep 3 gaat, ben je al een half jaar verder, wie weet is de behoefte om te spelen dan ook wel afgenomen. Daar kun je bij kleuters nu niet zoveel over zeggen.

13. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Lastig dit. Op jenaplanscholen is wel veel mogelijk. Blijf ze in groep 2, dan zou ze misschien af en toe kunnen gaan buurten in groep 3. Dit gebeurt nu met onze jongste. Die gaat lezen in groep 3 en mag al leren schrijven, maar ook nog lekker spelen.

14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.185
    35.864
    113
    Hier 2 kindjes van 13 september. Iets eerder dus dan jouw kindje, maar toch. De oudste heeft is in groep 2 blijven zitten. De jongste is gewoon gelijk naar groep 3 gegaan. Achteraf heb ik spijt dat de oudste een jaar heeft overgedaan. Op zich was het op dat moment een goede keuzen, maar nu heb ik een kind dat een jaar ouder is dan de rest en voorloopt en zich doodverveeld. Mijn dochtertje daarentegen doet het gewoon heel erg goed en heeft het erg naar haar zin.

15. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik vind speels nooit zo'n argument eigenlijk, want in principe zijn alle kinderen in groep 3 nog speels :) En het is toch ook zeker niet zo dat er in groep 3 niet meer gespeeld mag worden en kinderen alleen maar met de handen over elkaar in de klas zitten.
    Als ze het cognitief aan kan, ze heeft vriendjes die ook overgaan en ze kan lekker zichzelf zijn in de klas zou ik haar gewoon over laten gaan. Hoe ziet ze het zelf? Heeft ze al zin in leren lezen/schrijven etc?

16. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Ik vind het slechte redenen eerlijk gezegd.
    De juf is voorstander van langer kleuteren...... tja, das fijn voor de juf ;), beter is om het heel goed per kind te bekijken.
    En speels... lijkt me logisch op deze leeftijd.
    En hoe frustrerend is het als je cognitief ergens helemaal aan toe bent, maar motorisch wordt afgekeurd.. ik snap niet dat kinderen daar op worden beoordeeld.
    Maar goed, ik ben dan ook een eigenwijze juf die op een eigenwijze school werkt, dus snap sowieso niet zo veel van het reguliere onderwijs.

Ik heb kinderen van groep 7/8 in mijn klas, ook kinderen van oktober en november, die doen echt niet onder voor kinderen die een paar maanden ouder zijn. Dus ik zou er niet te bang voor zijn.
    Echt goed kijken naar je kind, wat levert het op als je nog een extra jaar kleutert?
    Mijn zoontje is van 18 november, is jong doorgestroomd naar groep 3 en vindt het geweldig. Hij zit helemaal op zijn plek.
    En ja hij is speels en motorisch niet zo sterk. Maar hij kan het niveau prima aan en geniet van de dagen op school en zijn resultaten zijn prima. Ik maak me er dus geen zorgen over.

17. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou het nog even afwachten, er kan nog zoveel veranderen. Hier wordt er altijd rond mei/juni beslist.

Onze oudste is van eind december en toen in januari gestart met school. Cognitief kon ze na een half jaar naar groep 2 maar sociaal emotioneel absoluut nog niet. Dus 2,5 jaar gekleuterd. Toen ging ze naar groep 3 en daar heeft ze het in het begin echt wel moeilijk gehad, het ging zo snel allemaal! Echt heel speels was ze niet meer, dus dat was geen probleem en ze kwam inmiddels ook goed voor zichzelf op. Ik had na 2,5 jaar kleuteren eigenlijk verwacht dat het een stuk makkelijker zou gaan in groep 3, want als ze sociaal emotioneel sterker was geweest had ze er na 1,5 jaar al naartoe gegaan. Achteraf gezien had ik dat niet zien zitten ;)

18. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Helemaal mee eens, Ik ben blij dat ze bij ons op school ook zo benaderen.
    Er wordt eigenlijk weinig gekeken naar geboortedata, maar naar elk kind apart. Zo zitten 3 kinderen in groep 3 die nu pas 6 worden, die doen het prima. En 2 kinderen van september die wel in groep 2 zijn gebleven.

Over het algemeen is het beleid: iedereen tot (en met ?) januari over, tenzij..

19. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn oudste zit op montessori, maar daar wordt meer "gespeeld" met overgangsmomenten. Bijna allemaal natuurlijk de keuze in april/mei/juni (en in januari wordt echt niet gekeken omdat er heel veel kan gebeuren).

Ik weet van een paar kinderen dat ze met kerst/voorjaarsvakantie zijn overgegaan. Nu ook net eentje, Die heeft 2 jaar gekleuterd (december2013-december2015). En nu dus in groep 3 zit. De optie blijft nu om 2,5 of 3,5 jaar te doen over groep 3-4-5. Er is eigenlijk nog geen definitieve keuze gemaakt voor een groep, maar wel een keuze voor zijn eigen leerlijn..

Mijn oudste is van augustus, normaal 2 jaar gekleuterd. sociaal niet sterk, maar in groep 3-4-5 was het rustiger en ging dat beter.
    De jongste is net begonnen, van eind december.. Ik ga straks eens vragen wat het officiele beleid is. Hij is sociaal sterk, en cognitief zeker niet gek. Zal wel een twijfeltje blijven tot vlak voor de zomer volgend jaar..

20. veense

veense Niet meer actief

Zelfs mijn 9 jarige (eind juli) die groep 6 heeft overgeslagen doet niet onder voor de andere kinderen in haar groep 7/8 ;)
    Zij is pas in groep 4 op deze school gekomen, en vanaf dat moment is er goed naar haar gekeken. Uiteindelijk heeft ze groep 6 dus overgeslagen (ze had een voorsprong op bijna alle vakken van 3,5 jaar halverwege groep 5, dus eigenlijk al basisschool-af op dat moment), ook al is ze pas van eind juli, dus zou ze in groep 6 al een jonge leerling zijn. En nu pas heb ik een kind dat opbloeit en gewoon samen met de andere kinderen uitgedaagd wordt ipv altijd maar alleen eigen werk te hebben.
    Gevolg is wel dat we morgen al naar de open dag vd middelbare school 'moeten', ik moet nog wel even wennen aan dat idee, zij zelf niet ;)

Deel Deze Pagina