Huis kopen en verkopen, verhuizen... Hoe pak je het aan?

Discussie in 'De lounge' gestart door juf21, 4 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. juf21

    juf21 Bekend lid

    20 mei 2012
    725
    139
    43
    Hoi meiden,

    Wij hebben ruim 10 jaar geleden een huis gekocht en een hypotheek van 5,8% voor 30 jaar vast gezet. Voor toen de beste optie, maar nu betalen we wel heel veel vergeleken bij de huidige hypotheken.
    Vorige week zijn we bij de hypotheekadviseur geweest, om te vragen wat we er mee kunnen. Hij heeft ons laten zien wat de opties zijn en eigenlijk is de enige goede optie een bord in tuin... En dat is wel zo'n goede optie, dat we gek zijn als we het niet doen.

    Maar goed, nu is dus de vraag... Hoe pak je zoiets aan?
    We moeten dus ons huidige huis verkopen en op zoek gaan naar een nieuw huis.
    Ik neem aan dat je eerst gaat verkopen, want anders krijg je dubbele maandlasten als je niet snel genoeg van je huis af komt.
    Maar ja, als je snel van je huis af komt zit je opeens met een overbruggingsperiode...
    Waar gaan we dan heen met 2 kleintjes?

    Ik merk dat we alles nog voor ons uit stellen. We hebben natuurlijk ook geen enkele haast. Maar we weten ook niet goed waar we moeten beginnen en wanneer we moeten starten.

    Ik ontvang graag tips van jullie over kopen en verkopen.
     
  2. Bailey07

    Bailey07 Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.165
    1.739
    113
    Op dit moment zeker eerst kopen en dan verkopen. Weet niet hoe geliefd je huis is, hoe goed afgewerkt etc. Maar de meeste huizen gaan als een speer. Als je dan nog een huis moet vinden en je komt in de malle molen van bieden en overbieden...
     
    Ysabella en YaelStone vinden dit leuk.
  3. YaelStone

    YaelStone Fanatiek lid

    5 aug 2019
    2.264
    4.134
    113
    Ik zou ook absoluut eerst op zoek gaan naar een ander huis!
     
  4. Majo1983

    Majo1983 Fanatiek lid

    1 feb 2013
    3.634
    2.336
    113
    Vrouw
    Broek
    Wij hebben ook eerst wat gekocht (onder voorbehoud verkoop eigen woning) 2 jaar geleden! Daarna pas ons huis in de verkoop gezet. Wel vast informeren en laten taxeren bij een makelaar van te voren.
     
  5. Happyhope

    Happyhope Fanatiek lid

    15 sep 2018
    1.516
    671
    113
    Vrouw
    Het ligt eraan hoe snel je je eigen huis verwacht te verkopen, maar ook hier was het advies eerst kopen en daarna verkopen.
    wel hebben we alle voorbereidende taken gedaan voordat we gekocht hadden: dus de boel netjes maken, makelaar uitzoeken, foto’s laten maken en zodra wij onze krabbel hadden gezet voor ons nieuwe huis, bord in de tuin bij ons oude huis. Toen ging het heel snel en ons huis was binnen 1 week verkocht.
     
  6. Lief of Stoer

    Lief of Stoer VIP lid

    25 apr 2011
    5.824
    2.674
    113
    't Gezellige Brabant
    Ik denk dat je goed moet onderzoeken hoe de markt is in de regio waar je wil wonen. Een goede makelaar kan je hier in begeleiden. Op sommige plaatsen hoeft je huis funda niet eens op of er staan al 10 kopers in de rij en ze betalen nog meer dan de vraagprijs ook. Elders is dat misschien weer anders.
    Wij kochten vorig jaar eerst zelf voordat we verkochten. We hebben lang moeten zoeken naar ons droomhuis en wisten dat ons eigen huis snel verkocht zou worden. Wij hebben het geluk gehad dat de verkopers mee wilden gaan in een constructie waarbij we 6 weken de tijd kregen om ons eigen huis te verkopen. Iets anders wilden wij niet, want ook wij zagen het niet zitten tussendoor nog ergens anders te moeten wonen. Het is gelukkig binnen 1 dag verkocht :)

    Ik zie in onze omgeving dat de leuke huizen op raken. De woningen die er nu nog staan zijn allemaal te duur en blijven nu ook één voor één langer te koop. De top is hier wel bereikt zeg maar.
     
  7. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.984
    5.816
    113
    Welke prijsklasse zit je huis en welke ga je kijken?
    Daarnaast is het ook een beetje regiogebonden hoe hard iets gaat.
    Hier is alles tot 3 ton zo ongeveer binnen een week weg.
    Mijn huis was een starterswoning (2 ton) en die heeft niet eens op funda gestaan, binnen 6 dagen verkocht.

    Dus rond die prijsklasse zou ik zeker eerst kopen.
     
  8. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.242
    5.196
    113
    Hier is het meeste tot 5 ton zo weg. En een hoop daarboven ook, maar niet altijd.
    Wij zijn al meer dan een jaar op zoek (in het hoge segment, wat hier dus soms ook zo weg is, laatst was een huis van 1 miljoen in een dag verkocht), dus ik zeg ook: eerst kopen ;).
     
  9. juf21

    juf21 Bekend lid

    20 mei 2012
    725
    139
    43
    Oei, wat goed dat ik dus toch even hier mijn vraag heb gesteld. We hadden echt geen idee dat het er zo voor staat tegenwoordig.
    Poeh, gunstige vooruitzichten voor de verkoop, maar ik hoop niet dat iets nieuws kopen zo'n drama wordt... :(

    Wij wonen in een gezellig dorp in de regio Deventer/Hengelo.
    Ik heb vorige week voor het eerst op funda gekeken en zocht naar huizen in ons dorp tussen de 2 en 3 ton. Best een ruime marge lijkt mij, maar er stonden maar 8 huizen op.
    Veel van die oma huizen, die flink verbouwd moeten worden. Slechts twee eengezinswoningen.

    Wij hebben zelf een mooie eengezinswoning. Zo mooi dat we van plan waren om hier nog tientallen jaren te wonen. :D
    Mijn man is een enorme secure pietlut, dus wat hij allemaal heeft gedaan in ons huis is echt goed gedaan. We hebben 10 jaar geleden de badkamer en wc vernieuwd, zien er beide keurig uit. Alleen de keuken is wat gedateerd.
    Dus in principe kan je er zo in. Voor starters ook heel aantrekkelijk denk ik.

    Dus als ik jullie verhalen zo hoor, verwacht ik inderdaad dat we snel van ons huis af zullen zijn.

    Over een paar maanden start er een nieuwbouw verkoop, we hopen dat daar iets moois binnen ons budget bij zit.
    Dus na jullie berichten begrijp ik: eerst maar even die informatieavond afwachten, voordat we een bord in de tuin zetten.
    En wel alvast een makelaar zoeken, foto's klaar ed, zodat het bord dan ook meteen de tuin in kan. ;)
     
    Happyhope vindt dit leuk.
  10. juf21

    juf21 Bekend lid

    20 mei 2012
    725
    139
    43
    De makelaar die twee jaar geleden 5 minuten een rondje heeft gelopen in ons huis, dacht ongeveer 210.000. Ik denk zelf wel iets meer.
    We zoeken iets voor 275.00, max 300.000.
     
  11. baby2011

    baby2011 Fanatiek lid

    15 aug 2010
    1.832
    371
    83
    Eerst kopen en dan verkopen

    En vooral Funda goed in de gaten houden en gelijk bezichtiging aanvragen als je iets ziet wat t wel is kan zijn
     
  12. baby2011

    baby2011 Fanatiek lid

    15 aug 2010
    1.832
    371
    83
    O en hier kan je makelaars vragen om in de mail lijst te worden gezet. Krijg je huizen 1 of 2 dagen voor funda
     
    juf21 vindt dit leuk.
  13. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.242
    5.196
    113
    Nou, dat laatste zou ik niet doen dus. Want als je nieuwbouw gaat kopen, dan duurt het waarschijnlijk nog heel lang voordat je daarin kan. En als je je huidige huis in de verkoop zet, moet je wel bereid zijn er binnen een half jaar uit te gaan, dus of wachten met de verkoop of tijdelijk huren.
     
  14. Lorena86

    Lorena86 Bekend lid

    7 sep 2015
    582
    352
    63
    Mestreech
    Wij hebben destijds een bod gedaan op onze huidige woning o.v.b verkoop eigen woning binnen 3 maanden .

    En onze ons huis verkocht met de eis dat wij er pas uit gingen als we onze nieuwe woning in konden. Was een stressvolle periode maar onze enige optie.
     
  15. juf21

    juf21 Bekend lid

    20 mei 2012
    725
    139
    43
    Oh ja. Haha wij zijn echt zulke leken op dit gebied! :rolleyes:
    Maar ja, ik ben ook wel een beetje een angsthaas. Ga liever voor zekerheid dan maar een half jaartje in een stacaravan dan het risico lopen dat we ons huis niet verkopen. :eek:

    We kunnen niet even als test een bord in de tuin zetten en dan alle biedingen weigeren, om maar even te zien hoe gauw we er vanaf komen? :cool:
     
  16. catlady

    catlady Bekend lid

    26 jun 2013
    939
    397
    63
    Vrouw
    Nederland
    Hngt van de regio af, in het westen gat het allemaal erg snel, rest van het land duurd het wat langer
     
  17. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.511
    10.344
    113
    Dit is hoe wij het hebben aangepakt. Eerst een of twee makelaars uitnodigen voor een waardebepaling van je huidige woning. 2 jaar geleden is echt niet meer representatief. Dan naar een financieel adviseur om te bespreken wat je mogelijke overwaarde is en welke lening jullie aan kunnen denken. Dan kan je zoeken in jullie prijsklasse.

    je huidige hypotheekrente is hoog, maar als je ook een groot spaargedeelte hebt, krijg je ook veel rente over je opgebouwde deel, iets wat in de lage rente variant niet meer het geval is.

    Wb het nieuwbouwproject. Benader ook alvast die makelaar, schrijf je alvast in nieuwsbrieven, dat vergroot de kans op een huis van je voorkeur. Wij hebben het risico genomen en een jaar geleden gekocht en afgelopen dinsdag pas foto’s gemaakt voor de verkoop van onze huidige woning. Wij wachten dus tot de oplevering om over te gaan (ik was zwanger, high risk zwangerschap en zat echt niet op een extra verhuizing te wachten).
     
    Bailey07 vindt dit leuk.
  18. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    2.879
    3.849
    113
    Vrouw
    Als ik jullie was zou ik een aankoop/verkoopmakelaar inschakelen. Iemand waar je een klik mee hebt. Verder kan je al beginnen met zaken als opruimen, huis klaar maken voor funda (zo leeg mogelijk), na de kerst de kerstspullen in verhuisdozen etc.

    Als je nieuwbouw wil heb je trouwens geen aankoopmakelaar nodig. Wel is het belangrijk dat je precies met een financieel adviseur uitzoekt hoeveel je mag lenen. Tevens is het handig om in dat gesprek ook de geschatte waarde van je huidige woning te weten. Voor nieuwbouw heb je vaak een overbruggingskrediet nodig (immers je moet gaan betalen vanaf het moment dat je de grond gekocht hebt), of je hebt flink spaargeld nodig. Een overbruggingskrediet is een soort voorschot op je overwaarde, waardoor je een tijdje vooruit kan in dubbele lasten. Meestal is dat de getaxeerde waarde van je huis - 10% en daar dan weer een percentage van. Je financieel adviseur kan daar meer over zeggen, want je moet wel aan kunnen tonen dat je eigen vermogen hebt indien je huis niet verkocht wordt.

    Verder zou ik geen proef bord in de tuin zetten. Dat komt op de historie van het huis, waardoor het straks lijkt alsof je woning misschien al wel 2 jaar te koop staat. Mensen gaan daardoor twijfelen. Met nieuwbouw zou het zomaar kunnen zijn dat jullie hier nog anderhalf of twee jaar wonen. De vraag is dan hoe de markt er tegen die tijd uit ziet.
     
  19. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.502
    6.204
    113
    zuid-holland zuid
    Als je echt z
    Als je echt zo’n leek bent kun je beter een aan-en verkoopmakelaar nemen. Vaak krijg je korting als je aan- en verkoop beide afneemt bij dezelfde makelaar. Kijk bij ons in de randstad is het een gekkenhuis, is je huis in een dag verkocht. Een vriendin van mij kreeg eind augustus haar nieuwbouwhuis opgeleverd en heeft op advies van de makelaar haar huis pas half juni in de verkoop gezet... binnen paar dagen verkocht, geen vuiltje aan de lucht.

    Maar hoe het in jullie regio zit, heb ik geen idee van! Dus kies een regionale makelaar, waar je een klik mee voelt, met veel kennis van de verkoop in jullie gebied, die je altijd kan bellen met vragen... dan voel je je ook minder onzeker.
     
  20. Appeltje85

    Appeltje85 Bekend lid

    22 jan 2016
    651
    296
    63
    Vrouw
    Financiele dienstverlening
    Veldhoven
    Heb je op dit moment een bankspaarhypotheek? Zo ja, heb je zicht op wat er al gespaard is en hoe hoog je hypotheek nu nog is? Je huis zal vermoedelijk nu meer waard zijn dan die 210k van enkele jaren geleden. Het is belangrijk om een idee te hebben van de overwaarde die je hebt waarbij je het gespaarde bedrag natuurlijk meetelt (mits bankspaarhypotheek).

    Verder vraag ik me af wat het doel van verhuizen nu precies is. Dat je nu relatief duur woont lijkt me duidelijk. Maar stel je huis is nu 230k waard en je gaat naar een huis van 280k, dan maak je geen gigantische stap. Wat is het doel nu precies? Groter wonen? Of verlaging van de lasten? Of..?

    Je geeft aan dat je huidige huis bevalt. Je weet dat extra aflossen ook een optie is om goedkoper te gaan wonen? Bij een bankspaarhypotheek kun je ook denken aan extra inleggen en aan looptijdverkorting. E.e.a. is afhankelijk van je hypotheekconstructie en de financiële ruimte die jullie verder nog hebben.

    Als je wat meer info en getalletjes wil delen dan denk ik graag even mee.
     

Deel Deze Pagina