Wanneer vind jij dat je geslaagd bent in het leven?

Discussie in 'De lounge' gestart door waxinelichtje, 19 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. waxinelichtje

waxinelichtje Niet meer actief

Wat maakt jou dus geslaagd/gelukkig in het leven?
    En wat maakt anderen in jouw ogen geslaagd?

bijvoorbeeld:

- een hoge functie in het bedrijfsleven (aanzien dus)
    - heel veel geld hebben
    - blaken van gezondheid
    - een bruisend gezinsleven
    - etc
    - etc

2. Crazycat

Crazycat VIP lid

21 nov 2009
    8.849
    1
    36
    belgie
    nee eigenlijk totaal niet
    ik had mijn leven zo helemaal niet voor mij gezien
    ik probeer nu ook een hoop te veranderen ..

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.818
    113
    Als je tevreden bent.

Niet helemaal goed gelezen, maar ik denk dat je leven geslaagd is wanneer jij daar een tevreden gevoel bij hebt.

Ik heb niks met aanzien, geld is leuk, maar niet alles. Gezondheid graag, maar heb je zelf maar een beperkte invloed op.

4. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.361
    113
    Vrouw
    Ik denk dat je geslaagd bent in het leven als je zelf gelukkig bent met hoe je leven is gelopen en waar je nu staat.

Ik had wel zo'n 'terugkijkmomentje' toen ik 30 werd en was heel tevreden met het feit dat ik een leuk gezond gezin heb, destijds bijna mijn (lange!) opleiding afgerond, ouders die nog gelukkig bij elkaar zijn, goede familiebanden en ook een fijn huis, leuke baan en voldoende geld om me daar geen zorgen om te hoeven maken..

5. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ik denk als je gelukkig bent met wat je hebt. Als ik rond kan komen zonder zorgen en genoeg financiële ruimte hebt om eens wat leuks te doen en leuks te kopen. Als ik in m'n werk genoeg intellectuele uitdaging heb.
    Als alles goed gaat met m'n kinderen. En ik tijd heb voor ze en voor familie en vrienden.

6. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.541
    3.057
    113
    Als je gelukkig bent met wat je hebt.

Aanzien of een carrière interesseren mij niet zoveel.
    Je kan een hoge functie hebben, veel geld verdienen en uiteindelijk dood ongelukkig zijn.

7. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    #7 mam1991, 19 nov 2016
    Laatst bewerkt: 19 nov 2016
    Dit :)

Tijd voor elkaar als gezin, dat maakt ons echt gelukkig. Leuke dingen doen samen.

Leven geslaagd als ik terug kan kijken op een mooi, liefdevol en gezond verleden, de kinderen gelukkig en gezond zijn.

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dat is een hele persoonlijke vraag, die voor iedereen anders is. Maar ik denk dat als je minimaal 'je eigen broek kunt ophouden' en tevreden bent met je eigen leven, dat je dan al een heel eind bent.

Ik vind mezelf wel geslaagd in het leven. Misschien in de ogen van anderen niet. Ik ben juf op een basisschool. Ik heb mensen zich daar wel eens heel laatdunkend over horen praten. Terwijl ok denk: ik heb een super leuk beroep en ga elke dag met plezier naar mijn werk. Voor mijn man geldt hetzelfde. We verdienen samen genoeg geld om makkelijk van te kunnen leven. En daarbij hebben we toen onze kinderen kwamen, zelfs kunnen kiezen om allebei iets minder te gaan werken zodat we ook veel tijd met hun kunnen doorbrengen. En het zijn nog eens fantastische kinderen ook. Wat wil eem mens nog meer?

Nou oké, heel eerlijk: we wilden toch wel iets meer. We wilden graag een iets groter huis, liefst vrijstaand en met een eigen oprit. Een poosje geleden hebben we ons oude huis verkocht en een nieuw huis kunnen kopen dat aan onze wensen voldeed.

Misschien vinden andere mensen ons niet geslaagd omdat we geen carrière perspectieven hebben zoals in het bedrijfsleven. We hebben geen aandelen en rijden niet elke drie jaar in een nieuwe leasebak. Maar we zijn gelukkig en kunnen goed voor onszelf en ons gezin zorgen. Dus al met al vind ik mezelf wel redelijk geslaagd. :)

9. tuc

tuc Niet meer actief

Huisje, boompje, beestje zoals ik nu heb.

Dat ik nu superbewust elk stapje kan volgen van de kinderen. Carriere en wat daarmee samen hangt heb ik absoluut niks mee. Een leuke baan die de rekeningen betaalt is meer dan prima.

10. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Bij de term "geslaagd " denk ik toch aan dat je de buit binnen hebt gehaald, dat je je hebt opgewerkt naar iets hogers. Niet alleen maar dat je blij bent met wat je hebt.
    Maar het is heel relatief natuurlijk... Ik kwam een paar jaar geleden een werkeloze oud klasgenoot tegen en toen ik vertelde dat ik een vaste baan had en een koophuis riep hij: WoW, je hebt het echt helemaal gemaakt!😉

Maar het is zo relatief... Ik vond best dat ik geslaagd was met onze 2 geweldige kinderen en dan pas verhuisd naar een mooi groot huis met mega tuin. Maar de aan de andere kant had ik de zorg voor mijn 2 hulpbehoevende ouders en is vorige maand mijn moeder overleden. Tja ik had net zo lief op een flatje gezeten als ik dan 2 gezonde ouders had gehad. Dus wat betekend geslaagd nu helemaal ?

11. SDonya

SDonya Niet meer actief

Ik vind dat mijn leven geslaagd is als mijn dochters uiteindelijk zijn opgegroeid als zelfverzekerde, slimme vrouwen. Mijn doel is echt om mijn kinderen in een veilige en gelukkige gezinssituatie op te laten groeien.. En ze te voorzien van een goede opleiding zodat ze straks een goede start hebben als jonge volwassen vrouwen.. 🙂 Meer wensen buiten goede gezondheid van onze familie en vrienden, etc om heb ik niet.

12. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Zoals anderen al zeiden, als je gelukkig bent met wat je hebt.
    De rest is leuk, als betreffende baan bij je past. Maar hoeveel zijn er niet die streven naar een baan met hoge verdiensten maar het eigenlijk niet aankunnen, dan ben je niet geslaagd.

13. yessie

yessie Fanatiek lid

27 nov 2009
    1.208
    12
    38
    It Fryske Lân
    Mijn leven is geslaagd wanneer het goed is zoals het is. Net als wat anderen zeggen: wanneer je gelukkig bent met wat je hebt. Voor mij is dat een soort gemiddelde: alle goede, minder goede en slechte dingen tezamen zijn een goed geheel en maken dat mijn leven geslaagd is.

Of mijn leven voor mij persoonlijk geslaagd is? Jazeker :) Op dit moment is het soms iets meer standje overleven dan echt genietend leven (geen leuke baan, grote behoefte om meer thuis te zijn) en dat probeer ik te veranderen. Ik ben minder gaan werken en kijk om me heen naar een andere baan (waarbij ik vooral kijk naar wat ik leuk vind en minder naar wat de verdiensten zijn). Ik ben meer thuis voor ons gezin en dat voelt erg goed maar ik moet nog wel wennen aan de nieuwe balans en de meningen van collega's over mensen die 'maar' zoveel (of zo weinig) werken als ik doe.

Op dit moment even iets minder dus maar dat komt wel weer en tzt past het weer netjes binnen mijn gemiddelde :p

14. BloemJK

BloemJK Fanatiek lid

30 mei 2016
    1.184
    3
    36
    NULL
    NULL
    Voor mij is dat gelukkig zijn.
    Klinkt misschien heel stom maar ik denk regelmatig: "wat nou als ik morgen dood neerval, heb ik dan voor mezelf alles eruit gehaald wat erin zat? Zou ik dan vredig kunnen gaan?" Afgezien dat ik mijn leven vreselijk zou missen omdat ik zo van mijn leven en de mensen erin hou, kan ik daar tot nu toe altijd: "Ja" op zeggen.
    Dat vind ik het belangrijkste.
    Ik heb ook altijd liever spijt van dingen die ik heb gedaan dan van dingen die ik niet heb gedaan.
    Mijn levenservaringen zijn van onschatbare waarde voor me. Alles heeft me gemaakt tot wat ik nu ben en daar ben ik ontzettend gelukkig mee. Ik vind mezelf dus ontzettend geslaagd in dit leven, wat voor mijn gevoel dus niets te maken heeft met een goede baan of veel geld hebben.
    Mijn man heeft een goede baan, en dat is heel erg belangrijk voor hem. Dat is niet omdat hij daar status mee verkrijgt, maar hij wordt gelukkig van zijn werk. Hij is er goed in, en krijgt vaak complimenten, en hij helpt ook collega's als die iets moeilijk vinden. Daar haalt hij veel voldoening uit. Ook hij is daar dus gelijk mee. En in mijn ogen dus "geslaagd in het leven"

15. Billy60

Billy60 Niet meer actief

Ik heb niet echt wat met de term geslaagd zijn in het leven. Ik heb wel bepaalde dingen die in graag zou willen, zoals ooit een eigen huis ofzo. Maar als dat niet lukt door omstandigheden, voelt het niet als niet geslaagd zijn of falen. Met carrière maken en constant meer willen, heb ik echt helemaal niets, absoluut niets voor mij en mijn man.

16. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Heb hier werkelijk nog nooit over nagedacht. Waarom moet je slagen in t leven? Ik hou totaal niet van moeten presteren, materialisme, egoïsme en jezelf moeten verdedigen... Hier geen carrière, aanzien of miljoen op de bank..
    Ik leef nu en geniet van kleine dingen. Gezellige baan, fijn huwelijk, lieve hond en een kind op komst. Geslaagd? Geen idee.. Dit is geen prestatie maar ben er heel gelukkig mee.

17. maansneeuw

maansneeuw VIP lid

14 nov 2011
    9.867
    992
    113
    Verslaafd aan namen zoeken
    Nederland
    Lastige vraag, maar ik denk: als je denkt/voelt dat je doet wat je wil en kan en daar tevreden over bent. Dat is voor iedereen anders.

Ik vind ook dat je leven 'geslaagd' kan zijn als je nog niet aan het einde bent.

Het heeft voor mij in algemene zin in elk geval niks met bezit/geld te maken.

18. 1BB

1BB Bekend lid

3 okt 2016
    573
    67
    28
    Vrouw
    ♡
    Geslaagd in het leven is voor mij: gezin en familie wat gelukkig is, een leuke baan, geen (geld en gezondheids)zorgen, vrienden die ik kan steunen en plezier mee kan maken.

Maar ook wat "diepzinniger": groeien in het leven, daar horen dus ook mindere tijden bij en jezelf blijven ontwikkelen. En wat teruggeven aan de maatschappij. Bewust genieten en stil blijven staan bij alledaagse dingen, lekker de natuur in.

19. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Ik vind geslaagd en gelukkig wel 2 verschillende dingen.

Ik vind ze allebei ook belangrijk.
    Geslaagd met goede banen en een mooi huis. Ik ben kostwinner en ben ik trots op. Ik kan mijn gezin geven wat het nodig heeft. En ja ook genoeg aandacht ;)
    En gelukkig samen met man en 3 mooie lieve kindjes,iedereen gezond. Ik heb alles wat ik me zou kunnen wensen. ❤

20. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ik vind geslaagd een raar woord om het te omschrijven.

Ik ben tevreden, nu wel.
    Ik ben 26, zwaar gelukkig getrouwd met de liefde van mijn leven, hebben het financieel goed, 3 lieve honden en 3 lieve katten, zijn gezond en onze grootste wens zit nig 8 weken in mijn buik.

Ik noem het rijkdom. Als ik om me heen kijk zijn de meeste in onze leeftijd nog dronken aan het worden en hebben niks vast behalve misschien een baan. Wij hebben alles goed voor elkaar en dat maakt mij erg tevreden.

Deel Deze Pagina