Wanneer vindt je iemand een goede of slechte ouder.

Discussie in 'De lounge' gestart door Ydni, 17 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Weet niet welke maand. Als het januari was, dan is het kindje al ruim anderhalf.

2. Ydni

Ydni Niet meer actief

Klopt, had het anders moeten opzetten! Te snel getypt, te kort nagedacht...:) Geen reltopic...

3. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik vind niet snel iemand een slechte ouder. Wat bij het ene kindje namelijk een heel slecht idee is, werkt bij een ander super goed. Er zijn wel dingen die ik heel goed vind aan andere ouders en die ik dan probeer op te nemen in mijn opvoeding.

Zo vind ik het heel prettig dat mijn oudste schoonzus en zwager hun zoons geleerd hebben ook naar andere volwassenen te luisteren. Als ik toevallig hun kind corrigeer als ze even de kamer uit zijn en zij horen dat, zullen ze mij er niet op aanspreken bij het kind als ze het er niet mee eens zijn. Bijvoorbeeld ik zie dat er met stokken wordt geslagen en schat in dat dat gevaarlijk is. Als ik hen daarop aanspreek, zal mijn schoonzus hoogstens als de kinderen er niet meer bij zijn aangeven dat het misschien wat te streng was of zo. Daardoor durf ik makkelijk op pad met hun kinderen omdat ik weet dat ze ook naar mij luisteren. Dat heb ik dus echt overgenomen.
    Daarnaast vind ik het goed als ouders hun kinderen stimuleren om spannende dingen te doen en juist niet teveel afremmen.
    Ik vind het ook nog steeds heerlijk om te zien hoe andere ouders stoeien en knuffelen met hun kinderen. Ik vind liefdevol fysiek contact heel belangrijk in het leven.

Bovenstaande zaken zijn voorbeelden van dingen die ik bij goed ouderschap vindt passen, maar mensen die anders kiezen zijn daarmee niet per se slechte ouders.

4. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik heb er nog eens over nagedacht, en er komt nog een andere categorie bij. Dit is een groep mensen, die er eigenlijk niks aan kan doen. Maar er zijn dus ook mensen, die gewoonweg ofwel de intelligentie ofwel het inzicht missen, die je nodig hebt om een goede ouder te zijn. Dan is er niet per definitie sprake van mishandeling of verwaarlozing, maar zorgt het gebrek aan inzicht/intelligentie er wel voor, dat het kind in ongewenste of zelfs gevaarlijke situaties terecht komt.

Denk dan bijvoorbeeld aan: Geen toezicht houden bij water (zee, zwembad, bad!) als het kindje nog te klein is. Kinderen alleen in de auto laten (en dan heb ik het niet over karretje terugbrengen of betalen bij het tankstation), ongeacht de temperatuur. Je kleine kind dicht bij een grote/drukke weg laten spelen zonder toezicht. Kinderen laten spelen met/bij gevaarlijke dingen, zoals open stopcontacten, vuur, schoonmaakmiddelen, alcohol. Er zijn nog veel meer voorbeelden te verzinnen, maar ik denk dat jullie wel begrijpen, wat ik bedoel. Als je niet inziet, dat je bepaalde dingen écht niet moet doen, dan denk ik dat je een slechte ouder bent. Dan kun je nog zoveel van je kindje houden en er zo lief voor zijn.

Hier valt het inzicht van 'wat heeft een kind nodig' en verwaarlozing ook onder. Klinkt misschien gek, maar er zijn ouders, die er niet bij stilstaan, dat je kindje ook gewoon moeten eten en drinken. Die reageren op hun eigen honger- en dorstsignalen. Die beseffen niet, dat een kindje ook gewoon behoefte aan geknuffel kan hebben. Ze knuffelen ze dan wel, maar omdat/wanneer ze daar zelf zin in hebben.

Oh en even voor de duidelijkheid: Ik wil hiermee niet zeggen, dat iedereen met een verstandelijke beperking een slechte ouder is! Er zijn dus ook hoogintelligente/hoogbegaafde ouders, die het inzicht missen.

5. KnuffieQ

KnuffieQ Niet meer actief

Zelf in een situatie waarbij in een gezin een zorgtekort of iets anders geconstateerd is dan nog zie ik de ouders niet als slechte ouder. Als de intentie goed is en ze openstaat voor hulp dan doet iemand zo zijn best en is die niet slecht bezig.

Niet iedereen zit in een ideaal situatie en soms is het roeien met de riemen die je hebt.

We kunnen vaak niet bij iemand binnen kijken en weten vaak niet waarom een bepaalde keuze wordt gemaakt. Dus oordelen kan je mijns inzien dan ook niet. Wel kun je soms denken ik had misschien een andere keuze gemaakt maar dat is niet per definitie de betere keuze.

As de intentie goed is zal ik dan ook niet snel oordelen en zeggen die is een slechte ouder.

Heb het dan niet over ernstige psychische, lichamelijke of seksuele mishandeling laat dat even duidelijk zijn ;)

6. KnuffieQ

KnuffieQ Niet meer actief

Als iemand inzicht mist dan kan er hulp geregeld worden vaak nemen ze dit dan heus wel aan omdat ze zelf aanvoelen dat het niet helemaal lekker loopt en het hun boven het hoofd groeit /aan het groeien is.

En dan maakt je dat mijns inzien geen slechte ouder.

7. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Mee eens, dat er hulp nodig is in die situaties. En ook dat het mét hulp soms ook wel te doen is. Het klopt ook, dat die hulp vaak wél aangenomen wordt, omdat ze het wél goed willen doen. Maar ze kunnen het niet. In elk geval niet alleen. In veel gevallen, is dat inzicht ook niet aan te leren. En die hulp kan er ook niet altijd bij zijn.

Als je het in je eentje niet voor elkaar krijgt, om een normale maaltijd op tafel te zetten, maar wel als er iemand de hele tijd bij je in de keuken staat en je vertelt wat je wel en niet moet doen, dan ben je in mijn ogen ook een slechte kok.

En ja, in sommige gevallen is het wél aan te leren. En in dat geval kun je van een slechte ouder toch een goede ouder maken. Maar ik blijf vinden, dat die ouder in beginsel een slechte ouder is. Hoef je niet met me eens te zijn hoor ;) Maar da's mijn mening.

Oh en trouwens... het kan ook zo zijn, dat de ouder in kwestie zelf niet eens in de gaten heeft, dat ie hulp nodig heeft. Die zien het kwaad niet in van bepaalde zaken. In die gevallen kan het ook nog maar eens zo zijn, dat die hulp er nooit komt. Tot het te laat is.

8. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Ik vind dat je daar niks over te zeggen/oordelen hebt..

9. SuperMama87

SuperMama87 Fanatiek lid

16 apr 2013
    1.067
    202
    63
    Ik vind iemand een slechte ouder; Als het dronken is waar de kinderen bij zijn.
    De kinderen mee naar de kroeg gaan tot sluitingstijd en de ouders zich zelf lam zuipen en daarna ook nog terug rijden met de auto.
    Moeder en Vader erge/slaande ruzie hebben en kind staat er tussen om ruzie op te lossen
    Je kind maar op een mlk school zetten terwijl het heel goed kan leren maar omdat je broertje er ook op zit en je moeder het wel makkelijk vind dat je dan met een busje voor gehandicapten word opgehaald.
    En zo heb ik nog wel een hele was lijst...

Heb dit helaas zelf mee gemaakt.

10. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

1e reactie in dit topic en alles is er al mee gezegd!

Heel goed verwoord.

11. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ik vraag me serieus af wat deze dingen met een "slechte" ouder te maken hebben.
    Bv fv is een keus. Slasptijden is in het begin kind afhankelijk.
    Vast voedsel is een keus.
    Kinderopvang sommige moeten wel. Werken sommige (denk de meeste) moeten welen. Kleding?!
    Ouders die roken?!

Nee dat heeft niks met een slechte ouder te maken.

In mijn ogen ben je een slechte ouder als je je kind mishandeld geestelijk of lichamelijk je kind misbruikt. Bewust je kind in gevaar brengt om dingen te doen die niet nodig zijn.

12. Ntje

Ntje Fanatiek lid

11 nov 2012
    3.720
    90
    48
    Almere
    Ik vind je niet zo snel een slechte ouder.

Iedereen maakt andere keuzes en daar hebben sommige een andere mening over.

Zo kan ik heel slecht tegen ouders die nooit nee zeggen tegen hun kinderen. Dat ze letterlijk alles krijgen wat ze maar willen, ik denk persoonlijk dat je kindje daar niet beter van wordt.

Maar ook hierin zullen meningen verschillen en ik zal straks ook dingen doen waar andere ouders het niet mee eens zijn.

13. mw21

mw21 VIP lid

24 okt 2010
    5.173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
  14. mw21

mw21 VIP lid

24 okt 2010
    5.173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    Ja Slechte moeder ben ik he

15. mw21

mw21 VIP lid

24 okt 2010
    5.173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    Klopt;)

16. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Allemaal geen reden om z'n zwaar oordeel te vellen over een ander mens. Ik zou het ook heel ernstig vinden als iemand om zo iets zo'n waardeoordeel zou vellen.

Ik vind mijn ex-zwager een slechte ouder omdat hij kwaad spreekt over zijn ex en zich niet aan gemaakte afspraken houdt en hiermee mijn neefje beschadigd.

17. Vagans

Vagans Niet meer actief

Wat ik wel slecht vind is roken in de zelfde ruimte als je kind... dat kan in mijn ogen echt niet!

18. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Maar ben je dan een slechte ouder of is het slecht gedrag?

19. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Daar ben ik het mee eens. En als je zwanger bent ook. Want dan doe jij je kind iets aan wat schade toebrengt aan de gezondheid.

Verder vind ik de voorbeelden hier inderdaad vaak keuzes. En keuzes kunnen goed of minder goed blijken. En ook kan je er als ouder soms gelijk al spijt van hebben als je een keuze gemaakt hebt. Daar leer je ook weer van.

20. Pomm

Pomm Fanatiek lid

23 nov 2010
    4.554
    116
    63
    Je bent in mijn oog ''slechte'' ouders als ik zie dat je je kind geen liefde, geborgenheid/ veiligheid kan geven.

Deel Deze Pagina