Maximum flesvoeding 11-12 weken

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Citroen80, 5 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Citroen80

Citroen80 Niet meer actief

Zoontje 11 weken en 5 dagen oud en weegt 5800 gram en krijgt flesvoeding, 5x 180+6 voor hongerige baby's. Sinds een paar dagen heb ik BV volledig afgebouwd en zijn we de fles gaan geven.
    Ik heb nog niet echt een ritme. En hij zit aan de 900 ml op dag en komt dus nog in de NACHT.
    Soms komt hij in de ochtend na 3 uur weer, dus vandaar alles flessen op de dag 180 gehouden. Ik geef nu soms ochtend eerste fles om 06.00 u of 7.00 dit omdat hij in de nacht nog komt, om 4.00u of 4.30, 5.00 u Om 23.00 krijgt hij de laatste fles. En heeft dan al 5x180 gehad.
    Hoe pak je dit aan. Geef je dan in de nacht nog een beetje, 60 ml en start je weer met de eerste fles om 7u? Of om 5u nacht 180 ml een ga je daarmee verder de hele dag.
    Of toch proberen om overdag 2x 150 te geven zodat hij in de nacht nog kan krijgen.

Zou het ook te maken hebben dat ik nog niet zo lang geleden ben gestopt met nacht BV, dan kon hij op verzoek komen en zo vaak als hij wilde.

Op het CB zeiden ze dat het enige was rijstebloem geven, maar ik ben daar wat terughoudend over omdat het eigenlijk pas vanaf 4 maanden is en er verstopping kan optreden.

Wat zal ik doen, toch rijstebloem of nog uitproberen met hoeveelheden fles. Misschien de laatste fles niet om 23.00 maar 23.30-0.00u geven?

Ik vind het zo lastig.

Oh en hij drinkt de fles 15-20 min leeg (difrax S)

2. Citroen80

Nog een toevoeging. Zoontje is 16 dagen te laat geboren, kun je dat meerekenen met zijn leeftijd, ivm rijstebloem? Dus zou hij eigenlijk 2 maanden en twee weken oud zijn.

3. miss C

miss C VIP lid

20 nov 2009
    11.719
    971
    113
    Vrouw
    Het ♡je van Nederland!
    poehh ik vind het wel heel erg veel wat je zoontje binnen krijgt. maar begrijpelijk dat je het lastig vind...
    hoe ziet zijn schema er op de dag uit qua tijden?!

4. Citroen80

Vanmorgen heeft hij om 7.30 gehad maar 50 ml 'laten staan!!'
    en net om 10.30 weer 180+6 op. Vannacht heeft hij om 4.45u 60 ml gehad. Verder 14.30/15.00u, 19.00, 23.00u.

5. Boterkoek

Boterkoek Bekend lid

19 apr 2006
    818
    0
    16
    Mijn dochter is van 17 januari en drinkt 750-800ml op een dag. 900 lijkt me vrij veel.

Heb je al geprobeerd om het wat in te dikken met johannesbroodpitmeel?

6. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Wat zou hij doen als je maar 5 scheppen in 180 ml geeft, zodat je 's nachts nog enkele schepjes over hebt voor een klein flesje?

Voed je op verzoek of op vaste tijden? Of wat doet hij als je gewoon flesjes van 150+5 geeft? Zou hij zijn verdere behoefte met een speen kunnen voldoen? Dan heb je 's nachts ook over.

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Zulke grote flessen, en dan ook nog eens hongerlapjesvoeding en nog niet tevreden en pas zo jong?

Ik denk dat je helemaal op de verkeerde weg zit nu.

Waarschijnlijk heeft je kind last van het doordrinkeffect dat kinderen die borst gewend zijn aan de fles kunnen hebben.

Melk komt op een heel ande manier uit een borst ls uit een fles. Aan de borst moeten ze eerst werken voor er iets komt, en dan worden ze beloond met grote stralen melk (tsr), dan wordt de melk wat vettiger en tegen de tijd dat de borst bijna op is komt het druppelsgewijs. Uit een fles komt melk van begin tot eind in een gestage stroom. Kind hoeft er niet voor te werken, en het is dan ineens op, zonder waarschuwing van smaak of druppels.
    Kind verwacht die smaakverandering en druppels wel, en blijft doordrinken in de hoop dat dat stopsignaal nog gaat komen, ook als het allang vol is.

Tel daar nog bij op dat hongerlapjesvoeding sommige kinderen juist hongeriger lijkt te maken.
    En: een volle buik geeft een ongemakkelijk gevoel, moeilijk verteerbaar eten zoals hongerlapjesvoeding geeft een ongemakkelijk gevoel...enige manier voor kind om ongemakkelijk gevoel kwijt te raken is drinken (aan de borst drinken werkt pijnstillend, vooral door hormonen die vrijkomen bij aan de borst drinken).

Ik zou het roer omgooien, flessen veel kleiner en vaker geven, nachten en tussendoor het liefste gewoon aan de borst troosten (je kunt borst en fles jarenlang combineren), stoppen met hongerlapjesvoeding, en totaal aan melk per dag in overeenkomst brengen met leeftijd en gewicht van je kind (ongeveer 4,5 schepje poeder per kilo lichaamsgewicht, of 150cc aangemaakte voeding per kilo lichaamsgewicht, met een maximum van 30 schepjes per dag).

En vergeet vooral ook niet het huid-op-huidcontact, ook als je fles geeft heeft je kind dat gewoon nodig!

8. Citroen80

Sinds gisteren en vandaag gaat het beter. De grote flessen drinkt hij niet altijd leeg, tot 150 ml. Ik kwam erachter dat ik schijnbaar per ongeluk een paar keer de 'M' speen van Difrax heb gebruikt. Dat is het waarschijnlijk geweest, ik vond ook al dat hij sneller leek te drinken dan normaal.
    Ik ga ook nu de 'normale' voeding geven. Het lijkt me sowieso beter.

9. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Ik herken dit heel erg! Onze zoon is vanaf het moment dat ik stopte met bv een erg hongerige baby geweest. Hij zat al heel snel best flink boven de richtlijnen. Met zo'n 4 à 5 weken zat hij op 120 flessen en dat 7 à 8 eer per dag! Ik kreeg met veel moeite minimaal 2 uur tussen de voedingen. Een paar weken later ging hij naar 150cc en kwam er langzaam maar zeker iets meer tijd tussen de voedingen door. Ik heb ook geprobeerd kleinere flessen te geven, omdat het 'volgens de richtlijnen' te veel was wat hij binnen kreeg. Maar kleinere flessen ging het bij hem gewoon echt niet worden. Heb op den duur geaccepteerd dat hij een erg hongerig kindje is en meer voeding nodig heeft dan anderen. De grootte van de flessen heb ik echter altijd in overleg met het cb gedaan en zij gaven ook aan hem te volgen en niet blindelings de 'adviezen'.

Wij geven ook al heel lang Forte voeding en bij hem werkt dit het beste. Werkt dus niet averecht wat ik hier ook veel lees van anderen. Ik heb een keer een dag geprobeerd de pak met standaard voeding op te maken door één schep Forte voeding te vervangen door standaard, maar zelfs dat ene schepje maakte verschil bij hem. Direct kwam hij weer eerder voor een volgende fles. Daarom snel maar weer mee gestopt haha.

Omdat onze zoon dus zo hongerig is ben ik heel eigenwijs met 3,5 maand voorzichtig begonnen met bijvoeden. Hij had ook bijna nooit last gehad van krampjes dus durfde ik het wat dat betreft wel aan. Een week of 2/3 (toen hij dus 4 maanden was) at hij al halve potjes fruit en groente en daar doet hij het heel erg goed op! Vanaf 4 maanden ook zijn laatste fles aangevuld met rijstebloem, ook top! Dus eigenlijk vanaf het moment dat we zijn gaan bijvoeden zit er veel meer regelmaat in en belangrijker nog is hij ook veel meer tevreden!!

Je kunt zeker alle adviezen die hier gegeven worden proberen om te kijken of je zoontje aan kleinere flessen kan wennen. Heb ik namelijk ook gedaan;). Maar hier iemand die uit ervaring spreekt, soms zijn ze 'gewoon' echt hongeriger dan andere baby's...

10. Citroen80

Dus Cammy, ben je met 3,5 maand rijstebloem gaan geven? En bij welke fles deed je dat? De laatste avondvoeding?

Ik ben nog niet begonnen met bijvoeden. In overleg met CB mag het dus wel en moet dan wel volgende weer met zoontje langskomen. Vandaag komt hij sus ook steeds om de 3 uur, de waarvan 1 fles 130 en 2 flessen 150ml op. Nu zit hij op 770, ben benieuwd hoe laat hij komt straks. Zou dus kunnen dan hij snel komt omdat hij in verhouding minder op heeft vandaag.

De tip van iets meer water vind ik ook een goede!

11. proudmommy2013

proudmommy2013 Niet meer actief

Rijstebloem zou ik niet doen. Zeker niet voor 4 maanden
    Ook al is je kindje later geboren...

Grote kans op verstopping. Dan liever Johannes broodpitmeel...
    En bijvoeding ook met 4 maanden minimaal...
    En het blijft bijvoeding gaat geen fles vervangen tot zeker 6 maanden.
    Het is om te proeven. In het begin ws maar enkele kleine lepeltjes...

12. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Toen hij 4 maanden was ben ik begonnen rijstebloem aan zijn laatste fles toe te voegen. Rustig opgebouwd, eerst 2 dagen een half schepje toen 2 dagen een schep en zo dus opgebouwd naar 2 scheppen. Zoals ik al zei, mijn zoontje heeft nooit last gehad van krampjes dus durfde het daarom aan. En hij heeft gelukkig geen dag last gehad van verstoppingen. Van de rijstebloem sliep hij ' snachts langer door. En voor ons gold, hoe langer hij doorsliep hoe groter de kans dat hij over de hele dag met een fles minder kon;).

Mijn mening is, als het CB aangeeft dat je het kunt proberen dan waarom niet. Je merkt snel genoeg of hij er goed op reageert of niet. En zo niet, dan stop je er mee en kun je het eventueel later weer proberen.

En ja, ik weet dat bijvoeden geen fles vervangt, maar daarvan kreeg hij dus al meer dan genoeg binnen. Bijvoeden zorgde er bij ons voor dat hij tussen de flessen door meer verzadigd bleef. Enfin, bij ons werkte het.

Deel Deze Pagina