Ik ben intussen goed 37 weken zwanger en al bij al een goede zwangerschap gehad! En ondanks dat ik twee kleuters rondlopen heb en een man die veel uithuizig is, werk ik nog voltijds. Dit is mijn laatste werkweek en ik tel werkelijk de uren af! Het valt me nu echt zooooooo zwaar. ik ben vrij dik, draag naar voor, heb rug- en bekkenklachten, slaapproblemen, maagzuur, vochtophouding. pfff, ik sleep me door de dag. om nog e minimum aan werk te doen thuis is het echt tanden bijten, wat opruimen, tafel afruimen en schoonvegen, vuilbakjes legen, er zijn altijd wel kleine dingen te doen die je niet kan laten liggen... de vermoeidheid weegt door en ik durf eigenlijk niet te klagen. ik wil ook nog niet bevallen, zou graag volgende week een weekje rusten thuis en dan me mentaal voorbereiden op de bevalling v d vorige kindjes ben ik steeds een week te vroeg bevallen en heb zo e schrik om nu van kantoor naar de bevalling te moeten rijden. zucht, effe van me afschrijven... hopelijk vliegt de rest v d week voorbij!
Kop op, je kunt het! Neem inderdaad gewoon zoveel mogelijk je rust, troep ligt er later ook nog wel. Alles komt goed, en je mag af en toe best even klagen. Het is niet niets om een broedmachine te zijn
haha Thanks. ik beschouw mezelf niet als e broedmachine hoor maar 't is wel een gewicht dat ik moet meesleuren natuurlijk en dan de nachten die zo slecht zijn, al een serieuze voorbereiding op wat volgt. blijven werken is ook mentaal heel zwaar, je kan geen afstand nemen zolang je bezig bent, ook al zit je met je gedachten eigenlijk helemaal ergens anders!
Waarom werk je eigenlijk nog? Had je niet met 34 weken met verlof kunnen gaan? De laatste loodjes wegen inderdaad het zwaarst, maar zeker op deze manier!!
In Belgie mogen we werken tot 1 week voor uitgerekende datum. en dan ben ik nadien ook langer thuis. zou normaal tot 14 weken na geboorte thuis zijn dan... dus hoe vroeger ik stop hoe minder lang ik bij mijn kleine uk ben...
Als je het niet meer trekt met werken zal ik toch echt met verlof gaan als ik jou was. Na de bevalling lekker bij je kind kunnen zijn is natuurlijk heerlijk, maar je moet nu ook aan jezelf denken en je rust nemen nu het nog kan.
Eens met mamasamm. Ik ben nu al gebroken en moet nog een week werken. Als ik zolang nog door zou werken, zou ik kapot zijn voor de bevalling en kraamtijd. Wat dat betreft vind ik het in NL wat beter geregeld
Het is in NL inderdaad best goed geregeld. Ik snap dat je na de bevalling zo lang mogelijk verlof wilt, maar luister ook naar je lijf! Ik vind het wel raar dat als je met 34 weken met verlof gaat (of eerder icm ziektewet) doordat je lichaam het werken erg zwaar vindt of door gezondheidsklachten, je in verhouding minder lang verlof hebt na de bevalling dan iemand die het fluitend volhoud tot 36 weken of langer..
Intussen laatste werkdag achter de rug. werd toch tijd. 't komt ook ineens erg dicht bij nu. Gisteren check gehad bij gyn. en alles zag er nog heel goed uit. Geen idee of bevalling voor snel of niet zou zijn. Vorige 2x ongeveer 1 week te vroeg bevallen, dus ik ben er altijd al vanuit gegaan dat ik nu ook weer voor mijn uitgerekende datum zal bevallen... maar mijn man is er bijna van overtuigd dat ik nu wel overtijd zal gaan ik ben best wel heel emo nu. het besef dat er binnenkort een 3e kindje in huis is, een kleine lieve frummelbaby erbij en twee grote zussen om er voor te zorgen! Geweldig en tegelijk zo beangstigend. Ben een vat van (tegenstrijdige) emoties momenteel en niet echt in mijn meest genietende humeur... Ben lichamelijk echt beperkt tot stoel en sofa. Koken is een heuse inspanning en v huishoudelijk werk komt niks meer in huis. Manlief is de hele dag buiten bezig en ik mag binnen nog de kids entertainen. voel me dan alweer schuldig dat ze vandaag al 2x 1 uur tv hebben gekeken... 't zijn echt de allerlaatste loodjes, en ik geniet nog dubbel en 'DIK' van mijn zwangerschap, maar echt heel vrolijk ben ik toch niet meer. Slaaptekort, rug en bekkenklachten, die buik die me verhinderd mobiel te zijn... 't is toch wat met een zwangere vrouw hé
Wat een dramatische regeling! Onverantwoord en ongezond vind ik t Iedereen zal tot zijn of zelfs over zijn grens gaan om daarna langer te hebben. En dan kan de bevalling dus ook zomaar op je werk starten? Lekker als je vliezen daar breken! Snap dat je t doet hoor maar snap niet dat ze t toestaan
Je kan uiteraard vroeger stoppen, ik ben gestopt wanneer het me teveel werd, dit bij 37 weken om vanaf die dag 15 weken moederschapsrust op te nemen, nadien neem ik nog 8 weken ouderschapsverlof op, kan prima hier in België hoor. Vind het zelf ook een slechte regeling dat je recht hebt op slechts 15 weken verlof, uitgerekend vanaf minimum 1 week voor de uitgerekende datum. Uiteraard gaan vele hoogzwangere vrouwen zolang mogelijk proberen werken, met alle gevolgen erbij. Maar dus gelukkig is er ouderschapsverlof en ben je als zwangere werknemer beschermd tegen ontslag.