Vit. B12 waarde, tekort of niet?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door BLiS, 7 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    #1 BLiS, 7 aug 2013
    Laatst bewerkt: 7 aug 2013
    N.a.v. al wat langdurende klachten, duizelingen, moeheid, flauwvallen, sterretjes zien en tintelingen in de handen die begonnen rond de 5e week van mijn laatste zwangerschap ben ik bloed gaan laten prikken.
    Rond die 6wkn kwam de uitslag dat mijn Ferritine gehalte 11 was, te laag kennelijk en moest starten met ijzertabletten.
    Helaas is de zwangerschap geeindigd in een MA in juni van dit jaar waarvoor ik gecuretteerd ben.
    Sindsdien kwakkel ik enorm en ben ik nog steeds niet helemaal fit, lichamelijk en fysiek heb ik een behoorlijke klap gehad.
    Vorige week nogmaals mijn bloed laten controleren aangezien 3 weken geleden ik weer bij de HA zat ivm flauwvallen, duizelingen en hoofdpijn --> bleek bloedarmoede te hebben en kreeg de ijzertabletten 3x dgs voorgeschreven.
    HB is nu weer op peil maar het Ferritine gehalte is maar gestegen tot een waarde van 14.
    Ook heb ik gevraagd mijn vit.B12 te laten controleren, deze heeft een waarde van 71 pmol/l

Ik sprak vanmorgen de HA over de uitslag van het bloedonderzoek, hij adviseert mij om nu 5x vit.B12 injecties te laten zetten.

Zijn mijn waardes nu echt zo laag en zouden deze waardes het zwanger worden en zwanger blijven in de weg staan?
    Ik lees van alles over streefwaardes van minimaal 300 pmol/l voor vit.B12 ?

2. Esther15

Esther15 VIP lid

20 apr 2006
    7.918
    7
    38
    thuis
    Bij mijn weten is dat wel laag je.
    Gebrek aan B12 KAN voor zorgen dat je minder snel zwanger wordt / blijft, maar of dit bij jou het geval is weet ik natuurlijk zo ook niet.
    Je krijgt nu injecties wat wel wil zeggen dat het gelijk je lichaam ingaat.
    Als het in pil vorm zou zijn dan moet het via de "gewone" weg en dan wordt het alsnog niet opgenomen door je lichaam. Meestal is dan je peil ook weer in orde, maar het kan zijn dat je daarna meer injecties nodig hebt.

Ik hoop dat je je heel snel weer beter gaat voelen meis want dit is ook niks natuurlijk.

3. Yegga

Yegga Lid

6 feb 2011
    91
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Hoi,

Naar mijn idee is de b12 waarde die jij noemt erg laag en kan zeker klachten veroorzaken. Een tekort aan b12 heeft ook gevolgen bij een zwangerschap. Op internet is hier het een en ander over te lezen. Zeker in combinatie met grbruik van foliumzuur kunnen je klachten verergeren.

Ook ik heb een b12-tekort en krijg hiervoor injecties. Sindsdien voel ik me een stuk beter. Ik merk wanneer het weer tijd is voor een injectie, krijg ze nu eens per 2 maanden.

Mijn huisarts was ook niet thuis hierin, waardoor ik tijden de eerste maanden van mijn zwangerschap de injecties niet kreeg. Gevg was dat mijn klachten steeds erger werden. Uiteindelijk heb ik, na lang aandringen, ze toch weer gekregen. Voelde me snel weer wat beter.

Nu ik weer foliumzuur slik, omdat ik weer zwanger wil worden, zijn mijn klachten weer erger geworden. Gelukkig krijg ik morgen weer een injectie.

Je kan vragen voor een doorverwijzing naar een internist, om dit goed uit te laten zoeken.

Sterkte!!!

Yegga

4. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    @Esther15; Bedankt voor je uitleg!
    Dit is inderdaad niet fijn.

@Yegga; Erg laag zelfs, ik schrok er een beetje van.
    Ik ga me er vanavond eens rustig verder op inlezen, er is dus veel over te vinden op internet.
    Dat het erger kan worden wegens het gebruik van foliumzuur wist ik niet, deze slik ik al een paar maanden inmiddels vanwege onze wens voor een 3e.

Ik vrees dus dat mijn HA er ook niet geheel in thuis is, dat kan natuurlijk.
    Ik heb verder eigenlijk een hele fijne HA die ik volop vertrouw.

Ik heb net gelijk de apotheek gebeld of de voorschrijving van de arts goed binnen is gekomen en dat was het geval.
    Morgenochtend haal ik de ampullen op en mag morgenochtend gelijk de 1e injectie al laten zetten.

5. Yegga

Yegga Lid

6 feb 2011
    91
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Hopelijk knap je snel op na de injectie! Ik ben vaak een stuiterbal als ik mijn 'shot' heb gehad. Op zich wel handig, want daarna heb ik energie genoeg om m'n hele huis in notime schoon te maken😄
    Elk nadeel heb z'n voordeel zullen we maar zeggen.

6. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Ik hoop ook dat ik vlot weer op mag knappen, dit is ook niks.
    Vooral ook omdat het mijn werk belemmerd.
    Ik ben benieuwd.

Mijn man heeft na zijn werk op de terugweg alvast de ampullen opgehaald, scheelt mij morgenochtend weer een ritje naar de apotheek.

7. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Helemaal blij, ik blijk weer zwanger te zijn!
    Maar, is het raadzaam morgen de HA te bellen over de vit.B12 injecties icm een zwangerschap?

8. mappel

mappel Niet meer actief

veel te laag!

9. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Dat is een van de laagste waarden die ik ooit heb gezien :$ Zeker gaan spuiten en dan niet 5 keer, maar een leven lang. Eerst 5 weken lang 2 injecties per week en dan om de maand. Na je zwangerschap om de 8 weken en dan zien hoe je je voelt. Bij eerdere klachten, vaker spuiten. Juist nu je zwanger bent. Beterschap! Oh en gefeliciteerd ;)

10. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Dankjewel :)

Ik weet het is nog pril, maar er schieten gelijk weer allerlei vragen door mijn hoofd.

11. heyhallo

heyhallo Fanatiek lid

29 aug 2012
    1.834
    0
    36
    Vrouw
    Limburg
    Ten eerste gefeliciteerd!

Ik krijg 1x in de 3 mnd vit. B12 injecties. Ook tijdens mijn zwangerschap.

Bij mij heeft het een andere reden. Ik heb een chronische darmziekte. (Crohn).

Het kan dus geen kwaad tijdens de zwangerschap.

12. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Fijn om te weten dat het tijdens de zwangerschap geen probleem hoeft te zijn.
    Nu eerst deze week even afwachten, dan zal ik de HA even bellen om te vragen wat wijsheid is.

13. lin2011

lin2011 Fanatiek lid

22 aug 2011
    3.321
    0
    36
    Ik kwam er met 31 weken achter dat mijn waarde 80 was.. Helemaal niet goed
    Ook daarvoor een MA gehad
    Stichting b12 te kort geeft veel uitleg. Als je huisarts je injecties geeft is t goed als je maar wel een opstart dosis krijgt.
    Dacht dat die van mij 3x per week voor 5 weken was..
    En daarna regelmatig prikken.
    Anders naar de internist als je t wil uitzoeken..
    Bij mij geen oorzaak gevonden prik nu elke 5-6 weken. B12 is nodig voor t zenuwstelsel Vd baby en vergroot de kans op miskramen als deze laag is

14. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Bedankt voor je reactie!
    Ik ben heel benieuwd naar de reactie en adviezen van mijn HA.
    Ik hoop dat mijn b12 gehalte nu een boost gaat krijgen :)

15. Scorpio99

Scorpio99 Actief lid

11 jan 2013
    464
    18
    18
    Ik ben nu sinds kort in duitsland bij een vrouwenarts, van haar heb ik pilletjes gekregen met B12 en foliumzuur, nog voor mn bloeduitslag, want in Duitsland nemen ze dat gedurende de hele zwangerschap.
    Ik heb ook veel last van hoofdpijn en duizeligheid dus ik ben benieuwd of het werkt

16. Searwen

Searwen Actief lid

22 mrt 2013
    311
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb voor mijn zwangerschap b12 tabletten geslikt omdat ik te laag zat. Dat is nu goed op peil. Maar 11 voor ijzergehalte is toch niet laag? Ik kreeg te horen dat 6.5 de ondergrens is voor zwangeren, ik zit op 7.8, geen last van.

17. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Je leest niet helemaal goed, mijn HB is wel in orde maar het Ferritine gehalte is met een waarde van eerst 11 en nu 14 te laag.
    De ondergrens is 20 namelijk.

18. Searwen

Searwen Actief lid

22 mrt 2013
    311
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ah, ik snap het!

19. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

14 jun 2013
    5.350
    1
    0
    Thuisblijfmama van (bijna) 3 kindjes :)
    In NL houden ze een ondergrens aan van 110 of 100 zelfs (dat is veel te laag)( in andere landen 300 en dat is een gezondere ondergrens) met een B12 waarde van onder de 185 heb je 3,5 keer meer zoveel kans op open ruggetje / hartafwijkingen maar dus ook miskramen komen heel vak voor bij mensen met B12 tekort.

Je mag nu niet zomaar foliumzuur gaan slikken, je B12 dient eerst aangevuld te worden, daarna mag je wel foliumzuur gaan aanvullen.

Je krijgt eerst een kuurtje en daarna onderhoudsprikken (maar dat is alleen nodig als je werkelijk de intrinsieke factor mist, het stofje wat je maag zou moeten hebben om B12 uit je eten e.d. te halen) als je die wel hebt hoeft het eigenlijk niet en kan best een keer voorkomen al denk ik met jouw lage waarde dat dat niet echt het geval zou zijn, ik krijg ze nu elke 3 maanden, sommige mensen moeten om de 2 maanden of elk half jaar, je dokter en jij moeten daar een mooie balans samen in vinden.

20. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Ik zou niet wachten op je arts, maar vandaag regelen dat je geprikt gaat worden. En dat echt zsm mogelijk. Kans is dat je anders weer een miskraam krijgt of idd een kindje met een neurale buis defect of andere afwijking en dat vormt zich vooral in de eerste 6 weken :( Niet afwachten dus, snel die prikken halen.

Deel Deze Pagina