Vanmiddag komen de eerste slachtoffers van de ramp aan in Eindhoven. Na het landen word er 1 minuut stilte in acht genomen. Ik kan mijn mond wel houden en begrijp ook waarom. Maar een kleuter.........En tuurlijk leg ik hem wel uit waarom het is. Maar het blijft een kleuter van 4 jaar. Hoe doen jullie dat?
Je kunt het een kind niet kwalijk nemen als ze niet stil zijn. Uitleggen en het goede voorbeeld geven. Met een jaar of 6 moeten ze het wel begrijpen vind ik. Op school moeten ze ook stil zijn. Maar om 1600 uur moeten we stil zijn. Hoe zit het als het vliegtuig eerder of later land. Dan nog steeds 1600 uur? Ik zat me dat nl. af te vragen.
Dat weet ik niet. Vanaf half 4 zend RTL uit dus dat hou ik dan aan. We gaan het zeker wel proberen en neem hem natuurlijk niets kwalijk als het niet lukt.
Misschien een hele botte reactie maar kende je iemand persoonlijk op die vlucht? Zo nee, dan zou ik mijn kleuter daar eigenlijk niet mee lastig vallen. De wereld is al om zeep genoeg en zo een kleine kinderen mogen nog wel even onschuldig en onwetend zijn, toch? Als je daarvoor kiest, zou ik hem misschien even boven op zijn kamer of zo laten spelen, zo kan jij je minuut stilte houden. Je kan hem natuurlijk proberen uitleggen dat er een ongeluk gebeurd is en dat er heel veel mensen dood zijn en dat iedereen daarom één minuutje moet stil zijn. Denk dat een vierjarige dat wel kan begrijpen. Zou wel een duidelijk eindsignaal afspreken. Anders gaat hij vast vragen na enkele seconden of hij alweer mag praten. Een keukenwekkertje zetten bijvoorbeeld?
Een kleuter stil laten zijn, zou ik niet afdwingen denk ik.. Wat je wel kunt zeggen is dat mama even stil is, omdat er veel mensen verdrietig zijn, omdat er een groot ongeluk is geweest. En dat mama even aan ze denkt. Niet te groot maken verder, daar heeft je kleuter niks aan.
Hier heeft afgelopen jaar mijn mannetje mee gedaan met de dodenherdenking 4 mei, heb hem van te voren uitgelegd hoe en wat, dat ging eigenlijk prima, heb hem verteld als mama sssttt zegt gaan we stil zijn en ik zeg het als we weer mogen praten totdat ik het zeg zijn we stil. Kies er nu vanmiddag voor om hem te vertellen dat er een heel erg ongeluk is gebeurt waarbij veel mensen zijn dood gegaan en dat we daarom een minuut stil gaan zijn om aan die mensen te denken en voor ze te bidden.
Ik heb een zoon van twee maar die kan prima een minuut stil zijn. Ik leg hem uit dat er papas en mamas hun kindje kwijt zijn en kindjes hun papa en mama. En dat we nu even aan die mensen gaan denken. Ik geef hem mijn hand als hij stil moet zijn en wanneer ik zijn hand los laat mag hij weer praten.
Ik heb het nog niet over de stilte gehad, wel heb ik uitgelegd waarom ik de vlag halfstok heb gehangen. De minuut stilte doe ik vanmiddag. Ik vind de manier van deepfreeze wel een goede dus denk dat ik het op die manier doe.
Hm bij ons zelfs het verzoek om dochterlief voor 4 uur op te halen uit de speeltuin vanmiddag. Ben er nog niet uit of ik die ene minuut stilte echt nodig vind... Loop er al dagen continu mee in m'n hoofd omdat wij aanvankelijk bang waren dar mijn schoonouders in dat vliegtuig zaten... Ondanks dat dat gelukkig niet het geval blijk laat het me slecht los. Dat is wat mij betreft belangrijker dan er 1 minuut aan denken. Die ene minuut is alleen wat de rest van de wereld ziet en speciaal voor die wereld zal ik wel braaf even stil zijn. Maar voor mezelf.. Voegt het niks toe.
Ik las net dat 5 minuten voordat ze landen in heel Nederland de klokken luiden, dus misschien kan je dat in de gaten houden.
@Lutty. Ken persoonlijk geen mensen die op de vlucht zaten. Maar wel een paar straten verderop 2 gezinnen die nooit eer terug komen. Ik zet de tv om half 4 aan en heb gezegt datals de trompet gespeeld heeft dat we dan stil moeten zijn. Als de mensen weer gaan praten mag hij ook weer praten. En tuurlijk word ik niet boos als het hem niet lukt. Afgelopen maandag zijn we bloemen wezen leggen bij de huizen van de 2 families.
Ik ga dat niet uitleggen. Mijn kids van 2 en 3,5 wil ik daarmee niet belasten. Eraan denken en meeleven kan ook heel goed zonder dat je kinderen stil zijn.
Helemaal mee eens. Als ik er teveel over vertel durft mijn oudste het vliegtuig niet meer in, lijkt me bijzonder onhandig. De jongste zal er uberhaupt niets van begrijpen. Ze zijn er te jong voor en hoeven zich met dit soort dingen echt nog niet bezig te houden van mij. Ik ben al sinds het gebeurde er veel mee bezig, volg het nieuws intensief en ga vanmiddag zeker ook kijken en zelf een minuut stil zijn maar mijn kleintjes betrek ik daar niet actief bij.
Ik ga het ze wel uitleggen (bijna 7 en 3,5). Ze weten al van t vliegtuig dat neergestort is en dat alle mensen overleden zijn. Minuut stil zijn is een kleine moeite in mijn ogen, ook voor hun of ze nu wel of niet de precieze reden weten.
Same here.. Dus wij hebben bewust er niet uitgebreid over gesproken. Zit met die tv-uitzending dus een beetje in m'n maag. Ik wil het graag zien maar ik wil ook dat dochterlief het niet ziet No way dat ze dan ooit nog in een vliegtuig stapt.
Ik heb het ze wel uitgelegd op kinderniveau. Ze vroegen vanmorgen ook waarom alle vlaggen in de buurt en bij het gemeentehuis half stok hangen. Dat dat vliegtuig is neergeschoten weten ze ook (net 5 en bijna 7), aangezien ze het nieuws zowat elke dag wel meekijken. Heb het ze op hun niveau uitgelegd. Dat ze vanmiddag 1 minuutje stil moeten zijn, om te denken aan alle mensen die overleden zijn of hun familie kwijt zijn. We zullen zien of het lukt, maar eigenlijk twijfel ik daar niet aan.
Toen ik vanmorgen de vlag naar buiten deed heb ik het hem een beetje uitgelegd. dat er een vliegtuigongeluk was gebeurt en dat veel mensen daar verdrietig om zijn. verder geen details ofzo hij nam daar genoegen mee. ( hij is 5 ) hij speelt hier altijd buiten met vriendjes. ik denk dat ik hem vanmiddag rond die tijd even naar binnen haal, niet zozeer omdat hij stil moet zijn maar omdat ik niet wil hebben dat hij dan andere mensen lastig valt die wel stil willen zijn.
Probleem is dat dochterlief heel goed zal begrijpen wat er is gebeurd.. En dat zeker als het een foutje is geweest.. Het ELK vliegtuig zal kunnen overkomen. En dat is nog 1 ding als ze het over een week vergeten zou zijn... Maar ik wil volgend jaar ook gewoon nog met het vliegtuig op vakantie kunnen. Ze was dit jaar al dusdanig bezig met neerstorten... Dat ik diverse mensen wit weg zag trekken nog voordat we opgestegen waren..... Ze is nogal rationeel en denkt (en praat!) heel beeldend. Maar relativeringsvermogen heeft ze dan weer een stuk minder
Is inderdaad voor ieder kind anders ja. Hier al hele verhalen over dat vliegtuig, waarom, wie het gedaan hebben, of de mensen in de noodhouding zaten, hoe hard de raket dan ging, of het vliegtuig ook heel hoog vloog etc etc. Zij kan het gelukkig heel goed relativeren en vroeg wanneer wij weer gingen vliegen (net een week terug ). Dus dan is het ook weer heel anders om het uit te leggen en er over te hebben. De middelste neemt die houding over dus dat is wel heel makkelijk eerlijk gezegd.
De vragen klinken als iets wat hier ook zou kunnen ja Maar dat slecht kunnen relativeren maakt het gewoon lastiger. En zoals bijv met dat neerstorten waar ze zich zelf dan niet heel erg over laat panieken.... Dan helpt ze er een ander mee van de leg. Heb d'r maar even gevraagd of ze over wat anders kon praten omdat de mevrouw 2 stoelen voor ons de nagelafdrukken al in d'r stoel had staan nog voordat iedereen was gaan zitten. Hoop anderen konden er wel om lachen gelukkig maar beetje vervelend is her wel toch. Wij kunnen het wel hebben.. Rest van de wereld niet altijd