Hallo, Onze baby is nu tien maanden. Tot nu toe heb ik altijd apart voor hem gekookt en in porties bevroren. Wij eten vaak pasta/rijst gerechten met saus of kruiden. Nu vraag ik me af wat jullie aangekondige geven bij het warme eten... Ik zat namelijk te denken: kan hem natuurljk ook droge rijst/pasta geven met daarbij wat groenten gekookt. Geven jullie ook wel diepvriesgroenten? Dan heb ik natuurlijk altijd iets in de voorraad om voor hem te maken... En hoe gaat dat als hij straks een jaar is, mag hij dan gewoon alles met ons mee eten?
Oppasen met zout/sterke kruiden/suiker. Maar in principe mag gewoon mee. Sommige passen daar zich aan sommige geven chienees, pataat etc. Ik doe het op deze manier: We eten nooit pakjes dus saus maak ik zelf gewoon. Ik kook alles voor ons qua groente en schep voor haar uit dan voeg pas saus en zout etc. Vlees eet ze apart want enige ze eet is tartaatje bio. Kip eten samen, vlees ook. Ze eet ook geen pasta en aardappels etc vaak erg zelden want ze krijgt altijd 3-4 groente. Ik kook uit koelkast maar als ik daar niet heb pak ik wat iit diepvries. Soms koop ik dus zalm in aanbieding en vries porties in dus ze krijgt dat zalm terwijl we speklapjes eten etc. Beetje daarin spelen en creatief zij hihi. Kruiden mogen ze gewoon en is juist erg goed. Ik gebruik ook vaak nog babycook vind beter stomen voor haar. stel eteb we pizza dan koop ik apart groente voor haar en vis/vlees. Ze krijgt hier minimaal 2x week vette vis (we niet hoor) en 1x kip en 1x rundertartaar. De rest groente. Ze eet totaal ingezout en suikervrij (of natuurlijke suiker)
Je koken wat aanpassen en gewoon mee laten eten. Pasta saus maak je makkelijk door gehakt aan te bakken, groenten mee te bakken, tomatenblokjes uit blik erbij te gooien en gedroogde of verse italiaanse kruiden. Voor jezelf dan lekker wat kaas erbij en eventueel peper en zout. Die leeftijd is een mooi moment om je eigen maaltijden goed te bekijken en waar nodig aan te passen, met 8 maanden aten ze hier vaak al volledig mee ( Lasagne bijv niet ivm koemelk allergie, maar ook curry at mn dochter al erg jong mee, met kruiden. Kwestie van smaak van het kind, mn dochter at erg graag curry, chilli con carne etc, mn zoon lust dit allemaal niet als het pittig of gekruid is. Wij koken en bakken alles vers zonder maaltijdmixen en potjes/zakjes )
Hier at ze al vroeg mee en hebben wij onze pot wat op haar aangepast... Dus niet meer koken met potjes en pakjes etc gezien de hoeveelheid zout! Als we dat bijv pizza of frietjes aten dan kreeg ze wel wat aparts. Altijd een zak groenten in de diepvries, bijv met van die broccoliroosjes of worteltjes oid. Paar eruit pakken en even koken met een aardappeltje of wat pasta... Pastasaus is heel gemakkelijk te maken (vers) en kan je gewoon lekker kruiden. Het is alleen het zout waar je mee op moet passen... En we gebruiken dan altijd penne of fusili, kon ze makkelijk zelf eten. Je hoeft dus echt niet te wachten tot 1 jaar als je je eigen pot maar een beetje aanpast qua hoeveelheid zout etc. Ook vanaf 1 jaar zal je dat moeten als je veel uit pakjes en zakjes kookt... misschien een idee om al eens te beginnen met uitproberen!
Hier at ze al vanaf 8 maanden met de pot mee, maar we hebben inderdaad ook ons aangepast. -Nooit pakjes en zakjes -Zoutloos koken -Altijd veel groenten gebruiken Zachte tuinkruiden (basilicum, rozemarijn, bieslook, oregano, peterselie) kun je overigens gewoon gebruiken en die geven ook een goede smaak aan je gerechten. Soms bakte mijn man apart een stukje kipfilet of vlees voor haar, als wij dat wel wat pittiger wilden eten.
Uitjes en knoflook kan ook hoor niet te veel Alle kruiden gewoon kan. Gewoon oppasen met koopvlees want is vaak sterk zout en gekruid en oppasen met pakjes. En wat ik zou nog niet doen is blikjes gebruiken. Dus pastasaus kopen gewoon in pak zoutloos. Blinkjes van alluminium hebben bepaalde afval stof die binnen zich kan verspreiden. Kankerwekkend dus
Hier rapley bijgevoed dus in principe gelijk met de pot mee. Eerst kregen ze uiteraard losse stukjes groenten. Toen ze ook rijst en of pasta mochten, gaf ik idd droge pasta of rijst met stukjes vlees en groenten. Doen we nu nog trouwens
mijn dochter kreeg alleen potje als wij vette hap hadden. sauzen ed maak ik zelf en kruide ik pas af met zoud, peper en knoflook als ik al voor haar had uitgeschept.