Bestaat allergie voor forte flesvoeding?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Janna, 14 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Janna

Janna Fanatiek lid

#1 Janna, 14 apr 2012
    Laatst bewerkt: 14 apr 2012
    Mijn dochter is de afgelopen week heel onrustig. Het was eerst vooral 's avonds. Ze kwam steeds sneller voor haal volgende voeding en kwam ook regelmatig weer voor een nachtvoeding, terwijl ze al zeker anderhalve maand doorsliep. We hadden dus de indruk dat ze honger had en zijn sinds woensdag in elke fles een schepje forte 1 gaan doen, omdat ze anders steeds boven de liter per dag uit kwam. (Van kv; ze had al standaard 1 van kv.)

Nu is ze echter ook overdag al veel onrustiger: echt krijsen en heel moeilijk te troosten. Ze heeft wat rode plekjes in haar knieholtes, waarvan ik niet helemaal kan inschatten of het exceem is of smetplekjes zijn, maar dat heeft ze echt pas de laatste dagen. Ook is een van haar ogen wat gezwollen en rood en heeft ze rode plekken in haar gezicht. Ik dacht eerst dat het ook misschien ontstoken was en dat de rode plekken komen van het vele wrijven in haar gezicht. Maar nu vraag ik me af of het misschien een allergische reactie kan zijn. Ik vind het zo moeilijk, want ze is normaal gesproken een hele rustige en blije baby, dus als ze zo huilt is er gewoon echt iets aan de hand...

Hebben jullie wel eens gehoord of meegemaakt dat een kindje niet allergisch was voor standaard 1, maar wel voor forte?

(Er hebben ook een aantal mensen gezegd dat er misschien een tandje doorkomt, ook omdat ze erg kwijlt en veel op haar handjes, mouwtjes, doekjes, enz sabbelt. We kunnen nu na een week echter nog steeds niets ongewoons zien of voelen in haar mondje.)

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    #2 dirksmama, 14 apr 2012
    Laatst bewerkt: 14 apr 2012
    Ja, sommige kinderen die geen probleem hebben met standaard kunnen toch reageren op forte. De samenstelling is anders en om een voller gevoel te geven is er zetmeel toegevoegd (van aardappel, maïs of rijst). Daar kunnen kinderen last van krijgen.

Ik denk niet dat je kindje last zal hebben van een koemelkallergie, maar wel dat het waarschijnlijk ook minder goed zal reageren op bijvoorbeeld rijstebloem.

3. Janna

Janna Fanatiek lid

Bedankt voor je reactie.

Tja, als ze er werkelijk op zou reageren wordt het kiezen uit twee kwaden. Sinds we 1 schepje forte gebruiken zit ze namelijk weer onder (of op) het maximum van een liter. Daarvoor zat er er dagen achter elkaar overheen. Voor een paar daagjes zal dat geen ramp zijn, maar om dat standaard te doen, dat zit me toch niet lekker. Bovendien weten we niet zeker of het door de forte komt. Misschien moet ze er even aan wennen, zoals de meeste kindjes bij een verandering in voeding. Misschien is ze gewoon een beetje ziekig (ze is snotterig, hoest als een oud mannetje en heeft me vandaag helemaal onder gespuugd). Of misschien krijgt ze toch wel tandjes...

We willen het even aankijken. Als het beter wordt, ligt het daar niet aan. Blijft het, dan laten we het weg en als zij dan (hopelijk) weer helemaal gezond is proberen we het nog een keer, om te kijken of het inderdaad van de forte kwam.

Waarop baseer je het vermoeden dat ze niet goed zal reageren op rijstebloem? (Als ze inderdaad niet tegen forte zou kunnen, zullen we wel aan een vorm van bijvoeding móeten beginnen om niet de komende twee maanden boven de liter per dag uit te komen. En dan is rijstebloem normaal gesproken een laagdrempelig product.)

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    In forte zit zetmeel, rijstebloem is ook grotendeels zetmeel. De zetmeel in forte is verder gezuiverd als in rijstebloem. Als een kind al op forte reageert, danis de kans dat het op rijstebloem reageert vrij reëel.
    Je zou evt. een ander merk forte met zetmeel uit andere bron kunnen proberen.

Deel Deze Pagina