wanneer volledig uit de borst drinken?

Discussie in 'Prematuur' gestart door Ons Kleintje, 30 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

Hallo
    ik vraag me af of hier mensen zijn die ervaring hebben met een kindje dat gedeeltelijk borstvoeding en gedeeltelijk flesvoeding krijgt. Dat is namelijk bij ons het geval: mijn kleine kreeg ik mee naar huis met de combinatie fles borst. ik geef eerst de borst, 10 minuten en daarna de fles. Volgens het ziekenhuis kan hij over een tijdje volledig aan de borst. Wie is dit gelukt en hoelang duurde dit? Onze kleine oefent al 6 weken, maar hij is nu ongeveer 38 zwangerschapsweken.

2. Jipper

Jipper Fanatiek lid

22 jan 2008
    2.394
    1
    0
    Hier kreeg eerst de ene de fles en daarna de ander volledig de borst. Daarnaast bleef ik kolven om alles op gang te houden. Dat was niet te doen, dus moest ik uiteindelijk de strijd opgeven en ben ik overgegaan op volledige flesvoeding.
    Op een gegeven moment zal jouw kindje steeds meer uit de borst gaan drinken en als alles goed gaat kun je de fles laten staan.
    Weeg je ook nadat je de borst hebt gegeven? Dat is handig om precies te weten hoeveel je kindje drinkt.

3. mamatwan

mamatwan Actief lid

18 jun 2008
    112
    0
    0
    maastricht
    uk is geboren met 34+5 ben na de bevalling gelijk gestart met kolven (auw auw wat een naweeen) en mocht hem ook gelijk aanleggen steeds. heb dag 1 gelijk hulp gehad van de lactatiekundige en heb altijd gevoed met een tepelhoedje.

dus in het begin was het aanleggen, wegen, flesje als ie te weinig had gehad en als flesje niet op was via infuus verder. twee weken later (de dag dat we naar huis mochten) dronk hij alle voedingen zelf uit de borst, heb dan ook nooit hoeven bijvoeden) ben wel blijven voeden met een tepelhoedje en dat ging perfect.

4. Uk80

Uk80 Fanatiek lid

Dat zeiden ze bij mij ook. Maar helaas, ik kreeg echt niet genoeg melk en ben uiteindelijk overgestapt op flesvoeding. Het werd bij mij echt niet meer en we kregen spruw. Deed verrekte zeer en daardoor wilde zoontje niet meer pakken.
    Ik wilde gaan afbouwen, en na 2 dagen had ik al helemaal geen melk meer. Geen stuwing niks gehad, dus mijn lichaam was eigenlijk al niet van plan om het lang te geven ;)

5. Ons Kleintje

ja het is heel zwaar.. ben al bijna 10 weken hiermee bezig. Hij is elf a twaalf weken te vroeg geboren.
    ik hoop ook dat ik het vol kan houden en dat hij binnenkort eens volledig aan de borst gaat. We hadden een weegschaal gehuurd maar dan woog hij soms ineens 50 gram lichter na de voeding.. dat klopte vaak niet..
    oja ik heb ook al sinds half feb spruw.. au. maar ik hou vol en hoop ooit volledig borstvoeding te mogen geven, al heb ik er dagen bij zitten dat ik het best wel op wil geven. Maar de kleine groeit zo mooi op mijn moedermelk.

6. Jipper

Jipper Fanatiek lid

22 jan 2008
    2.394
    1
    0
    Voel je niet schuldig als het niet lukt hoor! Je bent geen 'superwoman' en hebt ook al een heleboel achter de rug. Natuurlijk zou het fantastisch zijn als je je kindje lang borstvoeding kunt geven, maar ook in flesvoeding zit tegenwoordig alles wat ze nodig hebben. En je moet er niet zelf aan onderdoor gaan. Wat heeft je kleintje aan een moeder die het niet meer trekt?
    Heb je overigens, zoals hierboven beschreven, een tepelhoedje gebruikt? Dat deed ik en het is geweldig. Voor je kindje ook gemakkelijker om te zuigen. Hij hoeft zo iets minder hard zijn best te doen.

Probeer ook te genieten hè? Je hebt hier al meerdere vragen gesteld en ik hoop dat je op al je vragen een passend antwoord krijgt, maar ga ook op je eigen gevoel af en geniet! Dat verdienen jullie allemaal!

7. Ons Kleintje

ja ik gebruik een tepelhoedje. we genieten van hem, maar de bv is zwaar.

8. Spekkie

Spekkie Actief lid

7 apr 2008
    407
    0
    0
    Hier is het helemaal gelukt. Beide mannen kregen afwisselend een flesje en de borst, maar eigenlijk vanaf dag 1 na thuiskomst hebben ze alleen nog maar borst gehad. Er zijn ook dagen dat een van de twee niet geweldig drinkt, maar dat lost zich dan weer op doordat ze zich vaker melden voor een voeding. Vermoeiend, zeker in de nachten, maar tot nu toe verder geen problemen. Het euvel zit 'm er vooral in dat de kindjes genoeg energie moesten hebben om al hun voeding uit de borst te halen, maar door ze vooral veel op verzoek te voeden is het hier helemaal goed gekomen.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik goeie begeleiding heb gehad van een lk, en dat het zeker in het begin vet veel geduld heeft gekost om ze allebei goed te laten drinken. Maar we worden er hoe langer hoe handiger in. En nu ze echt goed beginnen te drinken, ben ik op goeie dagen in een kwartier klaar.

9. Jipper

Jipper Fanatiek lid

22 jan 2008
    2.394
    1
    0
    Wow, wat knap! Voed je ze dan tegelijk? Ik kolfde ook nog tussendoor en zag op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer. Zat er helemaal doorheen en ben daarom het kolven gaan afbouwen (dat deed ik toen al 3 maanden). Helaas liep toen de bv zo terug dat ik wel moest overstappen op kv.

10. Spekkie

Spekkie Actief lid

7 apr 2008
    407
    0
    0
    Idd tegelijk, dat gaat gelukkig ook erg goed! Ook niet altijd hoor, als ik het te haastig probeer te doen merken ze dat meteen en dan is het over. Dan kan ik ze allebei apart voeden...

11. Jipper

Jipper Fanatiek lid

22 jan 2008
    2.394
    1
    0
    Ik heb het niet eens geprobeert. In het begin verslikten ze zich zo vaak, en dan zit je daar... Petje af hoor!

12. Ons Kleintje

wauw wat mooi dat het goed is gekomen! ik ben benieuwd hoe oud ze waren toen ze uit het ziekenhuis kwamen. Die van mij was rond de 37 weken toen hij thuiskwam. nu zal hij ongeveer 39 weken oud zijn. Bij ons werd geadviseerd wel een schema aan te houden en daar houd hij zich goed aan (om de 3 a 3,5 uur voeden)
    jammer genoeg lukt het hier nogsteeds niet. de borst drinken kost nog teveel energie. ik ga het nog even volhouden, maar mocht het niet lukken dan is eind april het eind toch wel bereikt. groetjes

13. Spekkie

Spekkie Actief lid

7 apr 2008
    407
    0
    0
    Ze waren toen 36 weken precies. En dat schema... ik had het graag aan willen houden maar de mannen besloten anders. De eerste dagen liep het mooi rond de 3 uur, maar nu zitten er echt dagen tussen dat het korter op elkaar is, zeker over dag.

Ik moet wel zeggen dat mede hierdoor (vaker melden en dus vaker uit de borst drinken) ze nu ook steeds efficienter drinken. Sinds twee dagen laten ze de borst netjes los als ze voldaan zijn, voorheen bleef het bij tutten. Ook dat typische premature drinkgedrag (kort drinken, lange pauzes) is nu weg. Ze drinken ontzettend krachtig in het begin, nemen dan een pauze, drinken dan iets korter nog wat weg, weer een pauze en dan nog een keer op hun gemakkie wat drinken en dan na een klein beetje tutten laten ze met melksnorren de borst los :)

Ik zou je ontzettend graag die moed in willen praten om het te blijven proberen, maar je eigen gevoel verteld beter wat voor jullie het beste is dan een buitenstaander natuurlijk. Ik was in het begin vooral bang voor het gebrek aan structuur bij voeden op verzoek, maar ik vind het beter werken dan het ziekenhuisschema. Ze melden zich prima, en mocht ik zelf weg moeten dan vinden ze het prima om even een slok te drinken voor we gaan, en de rest daarna. Ik merkte aan onze jongens vooral dat het soms te lang was, die 3 uur ertussen. Daardoor waren ze weer te uitgeput om goed aan de borst te drinken, dronken daardoor minder om vervolgens weer eerder te komen.

Woei! lang verhaal, hopelijk heb je er ook nog iets aan :)

14. Tacha1987

Tacha1987 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.964
    2
    0
    Thuisblijfmama
    België - Antwerpen
    Hier bevallen met 34weken en direct die nacht beginnen kolven. Dat klein beetje dan met een spuitje aan nona gegeven. Blijven kolven om de 3u ongeveer. De tweede dag ze eens aangelegd, toen ging het niet. Dus blijven kolven en alle beetjes met een spuitje/cupje gegeven. Pas op dag 3 geloof ik begon ze wat te zuigen, paar minuutjes maar. Na een week kon ze het helemaal goed!

15. Romina

Romina Lid

15 apr 2009
    5
    0
    0
    hulpkok
    Noordschote
    hallo, hier ook niet gelukt. had ook altijd te kort en moest ik dan bijgeven met fles. dus na een week of drie overgeschakelt totaal op flesvoeding. maar zolang het lukt aan de borst zou ik toch proberen hoor. hier heel veel zoeken achter juiste flesvoeding
    groetjes

16. Ons Kleintje

ik ben nogsteeds aan het proberen.. Nu is ie alweer twaalf weken oud. Ik vind wel dat hij het iets beter doet. Ik ben begonnen met minder vaak aanleggen, en ik heb het eigenlijk wel uit mijn hoofd gezet dat hij nog echt uit de borst gaat drinken. Nu kolf ik nogsteeds alle voeding af, en heb hem volledig gevoed met moedermelk :D goed he? nou nu nog hopen op een wonder. al is hij zelf al een wonder!

17. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    Esmee is met 36+6 geboren en heeft bijna niks uit de borst gedronken.
    ze kon de borst niet pakken.
    heb het 3 weken afgekolft en toen er mee gestopt, was het ook zat en Esmee kwam elk uur, zat waarschijnlijk geen voeding meer in de melk.

18. liedel

liedel Actief lid

11 feb 2007
    264
    0
    0
    Hoi Hoi,

Mijn dochtertje hebben ze moeten halen met 30 weken, aangezien ik zwangerschapsvergif. had. Mijn dochter Isa heeft totaal een half jaar volledige borstvoeding gehad, maar het vergde wel heel veel geduld en doorzettingsvermogen van zowel mij als Isa. Vanaf de geboorte heb ik gekolfd, zo'n 6 a 7 keer per dag. De eerste week kreeg ze nog helemaal geen melk maar alleen voedingsinfuus, maar na een week kreeg ze melk via de maagsonde. Met 3 weken zijn we gaan oefenen met de bv, zo'n 1 keer per dag proberen en met 6 weken dronk ze denk ik al zo'n 4 keer per dag bij me. De rest kreeg ze bv via het flesje. Met 10 weken mocht ze uit het ziekenhuis en dronk ze al haar voedingen bij mij. Toch hebben we altijd wel flink moeten 'worstelen' met de bv. Ze dronk niet altijd geweldig, en vooral toen ze al wat weekjes thuis was heb ik er ook een voeding per dag met de fles gegeven. Ze heeft altijd met tepelhoedje gedronken, want zonder lukte haar niet.
    uiteindelijk ben ik met bijna een half jaar gestopt. ik was toen al weer een tijdje aan het werk, en merkte dat kolven op mijn werk gewoon niet meer lukte (terwijl ik vanaf haar geboorte het gewend was om te kolven, wel gek) en ben toen af gaan bouwen en overgestapt op flesvoeding, wat eigenlijk heel goed ging.

Isa heeft dus vanaf het begin de borst en de fles gekrgegen, en dit altijd zonder problemen. Is ook wel fijn dat ze al de fles gewend was toen ik weer moest gaan werken, ze heeft hier nooit aan hoeven wennen.

Meid, dit waren mijn ervaringen. Doe waar je je goed bij voelt. een prematuur kindje is spannend genoeg en ga je niet druk maken als de bv niet altijd perfect loopt en je af en toe een flesje moet geven.

Veel suc6 en plezier!

Liedel

Deel Deze Pagina