Waarom pap geven?

Discussie in 'Voeding' gestart door vita, 2 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vita

vita Bekend lid

18 jul 2007
    810
    3
    18
    utrecht
    Hoi, ik heb misschien wel een vreemde vraag, maar die stel ik omdat ik vanuit mijn omgeving allemaal verschillende antwoorden krijg, en dus benieuwd ben wat jullie zeggen/vinden. Ik heb een dochtertje van 4,5 maand, en vraag me af of en zo ja wanneer ik aan pap moet/zal beginnen? zij krijgt 4 flessen van 210+7 scheppen per dag, en ben net bezig met fruithapje. Zij slaapt ongeveer van 6 tot 6. Maar wanneer zij wakker wordt 's ochtends huilt ze niet om eten. Ze is gewoon wakker, en heerlijk aan het kraaien in haar wiegje. Ik kan het soms nog rekken tot half 8 a 8 uur. Ze drinkt haar flessen met nutriton vanwege verborgen reflux. Wat zouden jullie doen, en waarom? geef je je babay pap vanwege het doorslapen(dat doet zij dus al), of omdat ze moet wennen aan vaster voedsel? Ik ben erg benieuwd!

2. tulip

tulip Niet meer actief

ik zie bij jou geen reden om al pap te gaan geven. Fruithapje en straks groenten is genoeg.
    Ik ben met een maand of 6 pap gaan geven in de ochtend. Brood ging nog niet zo snel en daar at ze nog niet zoveel van. Ik vond pap (uit een bord trouwens) een goed voedzaam ontbijt.
    Met 10 maanden is dat ook verandert in een boterhammetje. Alleen op donderdag en vrijdag krijgt ze s ochtends pap, want dan gaan we allebei naar het kdv en een boterhammetje duurt zeker een half uur. Als we er om 6.40 weg moeten vind ik dat dus te lang duren. Pap uit een bordje eet ze binnen 10 minuutjes op.

3. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Ik geef vanaf ongeveer 5 maanden 2 eetlepels griesmeelpap door haar laatste fles, dus voor het slapen gaan.
    Niet zozeer om haar door te laten slapen, want dat deed ze al, maar om haar ook wat te laten wennen aan wat 'dikker voedsel'..Dit werd tevens aangeraden door de kinderarts, omdat ze niet genoeg aan kwam en afboog in haar groeicurve. Zo kreeg ze toch wat extra caloriën binnen!
    Ben pas bij 5,5 maand begonnen met fruithapjes, wat pas na een week of 3 redelijk goed ging en ze ook daadwerkelijk wat meer binnen kreeg dan 3 halve hapjes waar de helft nog aan de buitenkant van de mond belandde...haha...
    Nu is ze 7 maanden en krijgt ze tussen de middag een (half)boterhammetje met smeerkaas/ paté bij haar fles, verder nog fruit en tussen 17-18u nog warm eten.

Het is een beetje aan je zelf of je al pap gaat geven, op zich is het niet nodig natuurlijk, maar veel kwaad kan het op zich ook niet....

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Als ze verder prima doorslaapt zou ik het niet toevoegen. Sommige kinderen gaan er zelfs slechter door slapen. Ga maar gewoon lekker verder met fruit.

We zijn hier net na 6 maanden begonnen met papgranen (6+ verpakking) in de ochtendfles. Dat had ons hongerlapje nodig om de ochtend door te komen. Dat is ook om ze te laten wennen aan de granen die erin zitten. Maar dat mag nog niet voor de 6 maand. (rijstebloem dus wel)

5. Eylem

Eylem Niet meer actief

Het hoeft ook helemaal niet. Irem heeft nog nooit pap gegeten. We zijn gewoon meteen met brood begonnen toen we gingen ontbijten.

6. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Oh, ik typte griesmeel, maar bedoelde rijstebloem...haha...

7. sannie30

sannie30 Fanatiek lid

24 jan 2011
    1.050
    9
    38
    Je kunt granen toe gaan voegen ( en dus pap maken), zodat de darmpjes langzaam kunnen wennen aan de granen.

8. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.269
    6.800
    113
    Isabella wilde nooit pap. Maar Julian wil niet anders dan starten met een papfles van 300 cc. Echt een stevig ontbijt.

Ik gaf het omdat brood nog niet kon en ik hem wel al wilde laten wennen aan meer dan melk.

9. sunshine1976

sunshine1976 Fanatiek lid

14 sep 2009
    1.131
    0
    0
    NULL
    NULL
    ppff mist ons meisje nu iets nu ze geen pap krijgt? Brood wil ze ook nog niet echt, 2 hapjes ofzo, het is leuker om mee te spelen....

10. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    ik geef Tycho 's ochtends een bordje pap ( sinds 2 weken nu), gewoon omdat ik van een fles melk naar brood zo'n grote overstap vind voor ontbijt en hij vindt het erg lekker, maar omdat ik hem toch een echt ontbijt wil aanbieden en geen fles meer. Hij eet tussen de middag ook vaak 2 sneetjes brood dus ook lekker voor de variatie.

Ik heb Tycho een paar keer pap en rijstebloem in zijn laatste fles gegeven om eens te kijekn of het effect had op zijn slapen ( hij wordt nog regelmatig wakker) maar hij werd evengoed nog wakker en hij slaapt met rijstebleom zelfs onrustiger.

Dus ik zou zeggen fruit en groente lijkt me voldoende, zeker ook als je dochtertje er tevreden mee is!

Liefs

11. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Ik geef tycho pap in de ochtend omdat ik dat meer ontbijt vind, maar prima toch zoals jij het doet? Ze mist niks als ze gewoon tevreden is toch?

xxx

12. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ik vind pap niet nodig dus Yasemin krijgt ook nooit pap. Ze eet 's ochtends twee boterhammen, dat heb ik veel liever dan een bordje pap.

Overignes zei iemand op de vorige pagina dat je er granen bij kunt doen, om het kindje er aan te laten wennen. Maar daar lijkt me dit kindje nog veelste te jong voor hoor! Als je op deze leeftijd al pap zou willen geven zou ik het toch bij rijstebloem houden. Al vind ik pap niet nodig. En als ik de openingspost lees, gaat het prima zonder pap.

13. adi

adi Niet meer actief

Dit zou ik niet aanraden bij een baby van 4 maanden. Het is dan nog te vroeg voor granen en gluten. Die worden aangeraden vanaf 7 maanden, op zijn vroegst 6 maanden.

TS, zo te lezen doet je dochtertje het prima zonder pap hoor. Rijstebloem kan ook een hele aanslag zijn op de darmen, en als je kindje tevreden is met de hoeveelheid voeding die ze krijgt, is dat prima.
    Pap is niet 'nodig', al helemaal niet die van rijstebloem.
    Als je kindje straks voorbij de 7 maanden is kun je granenpap geven voor de extra granen. Maar als ze graag boterham eet hoeft dat ook niet.

14. sannie30

sannie30 Fanatiek lid

24 jan 2011
    1.050
    9
    38
    Ja, weet ik. Ik gaf dat ook alleen maar aan, omdat volgens mij de vraag was waarom je pap geeft. Wij zijn ook begonnen bij 4 maanden met rijstebloem, maar toen ze normaal doorsliepen, zij wij de granen 's ochtends bij de eerste voeding gaan geven, ipv rijstebloem bij de laatste fles.

15. tulip

tulip Niet meer actief

de granenpap van bambix enz zou ik vanaf 6 maanden geven.

16. Yukl

Yukl Niet meer actief

Pap is geen must. Ik ben het mijn oudste met ik geloof een maand of 7 gaan geven als ontbijt, omdat hij behoefte had aan meer dan een fles melk en toen nog niet in grote mate boterhammen at (van boterhammen heeft hij een tijdje moeten spugen). Ik vond die papfles wel handig in de ochtend dus uiteindelijk heeft hij het vrij lang gehad (mede doordat hij 's ochtends vroeg wakker werd van de honger en ik geen zin had om op een belachelijk vroeg tijdstip aan de ontbijttafel te zitten: de fles kreeg hij gewoon bij ons in bed).

17. vita

vita Bekend lid

18 jul 2007
    810
    3
    18
    utrecht
    Super alle reacties! oke voorlopig iniedergeval nog geen pap dus. Ze heeft het nog niet nodig, en het hoeft zelfs helemaal niet dus. Ik ben net begonnen met fruit, en ga daarna groente doen, ik denk dat dit allemaal al nieuw genoeg is dan. Fijn om alle verhalen te horen, t is toch zoeken soms bij je eerste kindje he;). En iedereen heeft zijn eigen verhaal en mening, en dan is het fijn om het naast elkaar neer te leggen. Dank jullie allemaal!:D

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik eet zelf wel eens pap omdat ik het een lekker alternatief voor brood vind. En zo heb ik het ook altijd aan mijn kinderen aangeboden. Overigens niet met 4 maanden, maar toen ze een maand of 8 waren. Ik gaf meergranenpap (destijds heette dat nog gewoon Bambix) en na een jaar dezelfde Brinta of havermout die ik zelf ook eet.

19. Laris

Laris Fanatiek lid

27 jun 2008
    1.917
    2
    0
    Ik heb mijn zoontje nog nooit pap gegeven en ga het ook alleen doen als hij er behoefte aan heeft (honger). Volgens het cb hoefde het ook niet, het zijn alleen maar extra calorieen en zolang je kindje daar geen behoefte aan heeft hoef je het echt niet te geven. Sommige geven het 's avonds omdat hun kindje anders niet doorslaapt en/of wakker wordt van de honger. In dat geval zou ik het ook gaan geven, maar anders niet.

20. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL
    pap is voedingskundig gezien niet noodzakelijk. Kan je soms geven om je kindje beter te laten doorslapen, maar voor jouw kindje hoeft dat dus niet.
    Ik zou het ook lekker zo doen zoals je nu doet. Wennen aan ander voedsel doet ze dan gewoon middels fruit en groente. Doen we hier ook en gaat super :)

Deel Deze Pagina