Wanneer voor een 2e gaan?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Meis28, 8 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Wanneer was voor jullie (achteraf) de beste periode om voor een 2e kindje te gaan? Mijn zoontje is nu 1,5 en soms denk ik: Het lijkt me wel leuk als er niet zoveel leeftijdsverschil is. Maar soms denk ik: Het lijkt me ook wel heel fijn als hij wat ouder is, dan is het misschien allemaal wat makkelijker :p... Hoe zien jullie dit misschien achteraf gezien na het krijgen van een tweede?

2. Poohbear82

Poohbear82 Fanatiek lid

12 feb 2013
    2.415
    0
    36
    Vrouw
    Secret agent
    Ergens in het midden
    Hier zat er iets minder als 2 jaar tussen de kinderen. Op tijden best pittig, ook om de oudste nog niet goed praat, waardoor communicatie soms moeilijker loopt. Maar als ik zie hoe ze op elkaar reageren, zo jong al, ben ik blij dat er weinig leeftijdsverschil is.

3. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Hier 2 jaar ertussen.
    Ik denk dat er niet 1 juiste leeftijd is, maar dat alles zowel voor als nadelen heeft.

Ik vond het fijn dat de oudste kon lopen tijdens de zwangerschap en hij ook nog niet naar school ging toen de jongste een baby was.
    Ook sliep de oudste nog overdag.

Anderzijds vond ik het vaak best zwaar en soms best moeilijk.

4. naomirebecca

naomirebecca Actief lid

16 apr 2015
    192
    10
    18
    Ik wilde er ook altijd 2 jaar tussen maar t liep iets anders en er zit nu 5 jaar tussen. Ik vind het ideaal! De oudste gaat lekker naar school, kan je dingen makkelijker uitleggen als je even geen tijd hebt als je met de baby bezig bent. Achteraf ben ik blij dat er 5 jaar tussen zit i.p.v. 2

5. Jinxx

Jinxx Fanatiek lid

12 jan 2014
    2.022
    1.037
    113
    Hier zit er 3 jaar tussen, maar waren al voor een 2e begonnen toen de oudste 1,5 was. Was toen in ronde 1 zwanger maar kreeg een miskraam... Daarna duurde het bijna een jaar voordat ik weer zwanger was. Moet zeggen dat ik het wel heel relaxed vind dat er 3 jaar tussen zit want mijn oudste kan zich al heel goed zelf redden. Maar als het aan ons had gelegen was er dus al veel eerder een 2e gekomen.

Ik denk dat je niet zo moet focussen op een 'ideaal' leeftijdsverschil en er gewoon voor moeten gaan als jullie voelen dat jullie klaar zijn voor een tweede. Ik weet namelijk zeker dat je heel veel verschillende meningen gaat krijgen met dit topic: de 1 vind een groot leeftijdsverschil juist fijn, de ander vind het fijn als ze kort op elkaar zitten. :)

6. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

13 jan 2014
    3.648
    305
    83
    Wij willen er terug voor gaan zodra ons dochtertje ongeveer 2,5 jaar is.
    Dan begint ze naar school te gaan.

Zodra ik 4 maanden zwanger ben, ben ik een jaar in verlof van 't werk uit, en 1 jaar lang elke dag voor een peuter en een baby'tje zorgen lijkt me écht te pittig.

+ ik wil vrij zijn zodra dochtertje naar school begint te gaan, dan kan ik haar elke dag brengen & halen :)

7. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    hier zit er 8 jaar tussen dus wel weer erg lang maar ik had er niet minder dan 4 jaar tussen willen hebben denk ik.
    toen de oudste een jaar was werd er al gevraagd wanneer er een 2e kwam.
    nou mij niet gezien hoor!
    ik vind het fijn dat de oudste dingen begrijpt en dat ik haar uit kan leggen dat ze soms even wachten moet omdat de baby eerst aan de beurt is of ik daar mee bezig ben.
    ik ben ook blij dat ze mij voor veel dingen niet direct nodig is en heel zelfstandig is
    het is voor iedereen persoonlijk natuurlijk.
    er zijn er genoeg die het heerlijk vinden dat er weinig leeftijdsverschil is maar zo iemand ben ik dan weer niet

8. Nemo2

Nemo2 Niet meer actief

Precies dit, alleen hier zit er 6,5 jaar tussen;)

Bij de eerste was ik heel jong mama.
    Ik vind het ideaal.

9. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Hier zit er exact 19 maanden(op 3 uur na;)) tussen de kinderen. Dat red je sowieso niet meer, maar ik vind het bij tijd en wijlen best pittig. Ze zijn erg aan elkaar gewaagd om het even netjes te zeggen. De jongste is 2,5 en de oudste net 4 en afzonderlijk van elkaar zijn ze heel lief. Samenspelen lukt ook soms wel, maar eindigt meestal in een drama omdat de jongste iets kapot maakt of de oudste iets afpakt:D Maar ik had het niet anders willen hebben. Voor ons is ons gezin nu ook compleet zoals het nu voelt en ben ik snel uit de luiers. Ook is dochter 6 weken naar school geweest (nu vakantie) en dan vind ik het wel weer praktisch om niet met een pasgeboren kindje bij school te staan en 4 keer per dag heen en weer te moeten.

Ik moet wel zeggen dat ik niet had verwacht dat er zo weinig tijd tussen zou zitten. Op de eerste hebben we ruim een jaar gewacht en dus besloten we het wel te zien. 1 keer ongesteld (borstvoeding) en gelijk zwanger.

10. grasspriet84

grasspriet84 Fanatiek lid

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Ond hummeltje is elf weken en ik heb de vraag al gehad wanneer we een tweede willen 😱😳, terwijl mensen weten dat ik een zware zwangerschap en een heftige bevalling heb gehad. Echt sommigen... 🙄

Voorlopig wil ik niet denken aan een tweede hoor. Mocht het toch van kriebelen, zou ik er zeker drie jaar tussen willen hebben, maar het moet ons ook gegund zijn natuurlijk 😊

11. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Ik wilde al heel snel voor een 2e gaan, mijn vriend zag het alleen nog niet zitten.
    Ik wil er (als het lukt) een klein leeftijdsverschil tussen.
    Ik heb gewacht tot hij er klaar voor was en dat was eerder dan verwacht.
    Dochter is nu 10 maanden en we zitten in ronde 1 voor een 2e kindje.

12. RoBiJe

RoBiJe Niet meer actief

Hier zit er 6 jaar tussen de kinderen. Vind het heel fijn. Vriendin van mij heeft er 1,5 jaar tussen zitten en dat is soms best aanpoten.

13. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Klopt Jinxx hihih..! Maar vind het juist wel fijn om alle meningen te lezen, om een beetje een idee te krijgen hoe andere moeders dit ervaren hebben, ook al is die mening natuurlijk heel erg uiteenlopend. Ik ben er zelf nog niet zo over uit, wanneer ik er echt klaar voor zal zijn, aan een tweede te beginnen

14. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ik wil graag voor nr. 2 gaan wanneer onze dochter 2 wordt. Ik vind het nu allemaal wat makkelijker geworden. Scheelt dat ik over het algemeen genomen een makkelijk kind heb dat goed slaapt.
    Ik kijk niet naar het leeftijdsverschil tussen de kinderen maar naar wat ik zelf fijn vind. Dochter zou bijna 3 zijn als het allemaal snel lukt. Dus nog een vol jaar voordat ze naar de basisschool gaat. Zit ik tenminste niet met halen en brengen. Tegen die tijd kan ze vast al een boel dingen zelf en zal ze wat meer snappen. Hopelijk kan ze dan ook een tijdje alleen spelen :p
    Zelf wil ik niet over een paar jaar weer in de luiers zitten. Lijkt me heerlijk om over een paar jaar gewoon te kunnen gaan en staan zonder rekening te houden met slaapjes, voedingen en luiers.

Zelf wil ik dus geen baby wanneer mijn dochter net naar de basisschool gaat. Moet ze wennen aan het naar school gaan en aan een baby thuis.

15. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Ik kreeg die vraag 2 dagen na de bevalling..

Fijn om te lezen dat bij velen meer leeftijdsverschil bevalt ik krijg vanuit m'n omgeving soms het idee dat ik onze dochter groot onrecht aan doen "want ze hebben meer aan elkaar als het verschil niet zo groot is"

16. grasspriet84

grasspriet84 Fanatiek lid

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Wat een onzin. Tussen mijn man en zijn broer zit vijf jaar en ze konden het altijd goed met elkaar vinden. Grote broer was juist beschermend naar kleine broer. Niets van aantrekken hoor 😊

17. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Dat zegt niet veel hoor,

Ik heb 4 kinderen in 6 jaar,'opzich dus elke keer redelijk vlot op elkaar

En de oudste twee hebben inderdaad wel echt heel veel aan elkaar, maar doordat er maar 1,5 jaar tussen zit hebben die twee ook beide dat ze het zelfde willen en zich overal even groot voor voelen en soms dus een concurrentie strijd met elkaar aan gaan,
    maar onze oudste scheelt ook 4,5 jaar met onze tweede dochter en 6 jaar met zijn broertje en met beide heeft hij ook echt een goede band, hij is nu 7 en gaat graag met zijn broertje en zusje in het peuter gedeelte om lief te spelen, ook dan zijn echt maatjes van elkaar

Maar leeftijdsverschil zegt echt niets over of je wat aan elkaar hebt of niet

18. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Fijn om te lezen! Heb zelf geen broers of zussen dus geen flauw idee hoe dat is. M'n vriend heeft er wel een paar maar heeft met geen van allen iets haha.

19. Kaasschaaf

Kaasschaaf Actief lid

14 jun 2014
    328
    155
    43
    Ik was weer zwanger toen de oudste 9 maanden was. Totaal onverwacht aangezien onze eerste zwangerschap door de medische molen is gelukt. Nu dus spontaan zwanger geworden, niet gepland maar heel erg welkom. Er zal ongeveer 16 maanden tussen zitten.

Ik moet wel zeggen dat het met de zwangerschap wel erg pittig is. De oudste snapt er nog helemaal niks van en ook loopt hij nog niet dus is tillen best pittig nu aan het einde. Als ik bewust had mogen kiezen had ik er zeker een jaar of 3 tussen laten zitten zodat de oudste het meer had begrepen en wat 'zelfstandiger' zou zijn.

20. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw

voordeel is weer dat je 16 maanden oude kindje straks ook nog een middag slaapje heeft en jij in je verlof dus in de middag samen met de baby ook nog even een lekker tukkie kan doen ;)

Deel Deze Pagina