Wanneer voor een 2e gaan?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Meis28, 8 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kaasschaaf

Kaasschaaf Actief lid

14 jun 2014
    328
    155
    43
    Haha, jazeker! Ook genoeg voordelen hoor. We zitten nog steeds in de luiers, geen last van jaloezie van de oudste, speelgoed is straks ideaal omdat ze dicht bij elkaar liggen en ze kunnen (als het goed is) lekker samen spelen.;)

2. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw

beide heeft wat hoor, wij hebben elke keer bewust gekozen voor aardig dicht op elkaar ( 4 kinderen in 6 jaar) maar als we naar de oudste twee en de jongste twee kijken zit er bijv tussen de oudste en jongste 6 jaar, en dat heeft ook zeer zeker wat,

het gaat vast en zeker genieten worden ;)

3. Edith1987

Edith1987 Fanatiek lid

22 jun 2013
    1.507
    202
    63
    Vrouw
    Zeeland
    Tijdens de zwangerschap en zeker de eerste maanden heb ik wel eens 'spijt' gehad dat er relatief weinig leeftijd tussen de kindjes zit. Ze schelen 2 jaar. Ik moest de oudste nog veel tillen (op de commode, in de kinderstoel, in bed) en ze ging net lekker peuterpuberen. Ik had ze meer aandacht willen geven en willen genieten van het hebben van 1 ouder kindje.
    Nu hebben ze samen zoveel lol en ik verwacht dat ze alleen nog maar meer aan elkaar gaan hebben en dan vind ik weinig verschil toch wel érg leuk!
    Het zal allemaal wel zijn voor- en nadelen hebben! De derde komt er iig voorlopig niet :)

4. Veera

Veera Niet meer actief

Mij wordt t bijna elke dag gevraagd, zelfs door mensen van 2 straten verderop. Dat zet er een hoop druk achter.
    Maar wij willen nog even wachten tot ze minstens 2,5 is

5. Roms

Roms Actief lid

23 jul 2014
    105
    0
    0
    Noord-Holland
    Leuk zeg al die verschillende reacties!

Hier heel fanatiek, na 3 maanden was ik weer zwanger. Heb nu een dochter van bijna 8 maanden en ben bijna 5 maanden zwanger. Als zij 1 wordt ben ik ook ongeveer uitgerekend. (Dag ervoor)

2,5 jaar gewacht om zwanger te worden van prinses #1. Daardoor besloten we de natuur maar op z'n beloop te laten met dit als resultaat haha!
    Weet zeker dat het heel pittig wordt, en ik gerust spijt zal hebben op momenten, maar vind het ook wel erg leuk als ik vooruit denk en voel me ook wel gezegend dat het nog een keer mocht lukken. Ook gelijk klaar hierna! ;)

6. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hier zal er vier jaar tussenzitten. Een paar maand minder had wel gemogen, maar ik moet er niet aan denken om twee kinderen op twee jaar tijd gehad te hebben, ofzo. Ben superblij dat mijn dochter nu al zo goed mee kan denken over haar broertje, dat ik haar dingen kan uitleggen etc. Bovendien was mijn dochter een moeilijke baby, dus ik heb echt eerst maanden moeten bekomen van dat eerste jaar voor ik zelfs nog maar overwoog om er opnieuw aan te beginnen.

7. Roms

Roms Actief lid

23 jul 2014
    105
    0
    0
    Noord-Holland
    Kan ik me voorstellen Shakes. Ik had er ook wel meer tijd tussen willen hebben hoor. Anderzijds heb ik t wel allemaal in 1x gehad, en ik heb wel een makkelijke baby, scheelt ook de helft denk ik! Op de sprongen hier en daar na is het echt een ideaal meisje..

8. Stringetje

Stringetje Fanatiek lid

7 feb 2015
    1.213
    478
    83
    Gelderland
    Zoals je al verwachtte: uiteenlopende ervaringen hier, en alles heeft inderdaad voordelen en nadelen.

Hier twee dochters zeer kort op elkaar. De zussen schelen iets meer dan een jaar.

Dat we zo snel voor een tweede gingen, heeft te maken met het feit dat een klein leeftijdsverschil ons leuk leek.

De doorslaggevende factor om ervoor te 'durven' gaan is onze oudste dochter. Ze is van kleins af aan zo ontzettend makkelijk geweest. We boffen. Goed doorslapen, weinig huilen, erg vrolijk. Was dat 'anders' geweest, dan had ons hoofd denk ik niet naar een tweede baby gestaan. ;) Dus ik zou dat ook meenemen in je beslissing: wat voor kindje je oudste is.

9. Roms

Roms Actief lid

23 jul 2014
    105
    0
    0
    Noord-Holland
    Wat leuk Stringetje. Ook 2 meiden. Mijn tweede wordt ook meisje, zo bijzonder vind ik het! Ook gelukkig weer een makkelijke zwangerschap dus voorlopig alles nog onder controle...

10. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

16 maanden verschil. Ik merk nu al dat het voor de jongens heel leuk is. Ze leggen al fijn, soms wat onhandig contact. Voor mijzelf zijn de afgelopen jaren een uitputtingsslag geweest. Momenteel voel ik mij best geleefd. Maar ik zou het niet anders gewild hebben.

11. Gember

Gember Niet meer actief

Bij mij kriebelt het ook al weer regelmatig; bij m'n man nog niet. Maar als je me nu voor het blok zou zetten, zou ik nu nog niet voor een 2e willen gaan. Waarschijnlijk gaan we over een jaar weer proberen, als onze dochter 2 is. Speelt ook mee dat we nu nog klein wonen en er eigenlijk te weinig ruimte is voor nog meer gezinsuitbreiding. Natuurlijk, alles kan, maar of ik het wil op 1 hoog en 50 m2...? :$ Ik vind 2,5-3 jaar leeftijdsverschil wel prettig omdat ze dan wat beter begrijpen wat er is, ze goed praten en misschien al wat zindelijk zijn. Bovendien vind ik het nu al allemaal zo snel gaan! Een vriendin van mij heeft 2 dochters met 1 jaar en 10 mnd er tussen. Zij had niet zoveel met de babytijd en was blij om daar in 1x "van af te zijn". Ik vind de babytijd juist heerlijk en wil daar ook een 2e keer heel bewust van genieten. Ik ben zo bang dat dat niet lukt als de 1e nog zo klein is. Bovendien is het dan nog sneller voorbij allemaal, zeker als het bij 2 kinderen blijft. Ook vind ik het fijn om nu nog lekker te knussen met ons kleine grietje. M'n man en ik hebben allebei geen broers/zussen, dus zijn zelf niets anders gewend. Ik vind het bijzonder om deze tijd met z'n drietjes echt te koesteren.

12. Bizzy

Bizzy Fanatiek lid

30 okt 2007
    2.828
    2
    36
    thuisblijf moeder
    rotterdam
    Vond 4 jaar verschil ideaal in mijn gedachten maar het is 6.5 jaar geworden.

Voordelen:

Zoon snapt dat dochter meer aandacht krijgt omdat ze zichzelf niet kan verzorgen nog

Veel tijd te besteden aan dochter op momenten dat zoon op school zit

Zoon is erg lief en zorgzaam over zijn zusje en krijgt heel veel aandacht op school van de meisjes vanwege zijn babypopzusje hahaha.

Elke dag als jongste op bed ligt na het eten echt alle tijd voor zoon.

Nadelen:

Dochter moest gelijk mee in school ritme

Dochter moet overal overdag mee naar toe

13. Humava

Humava Niet meer actief

Wij zijn voor een tweede gegaan toen onze dochter 9 maanden was. Ze was net 1 toen ik zwanger was van ons zoontje. Er zit 21 maanden tussen. Ik vind het erg leuk. Soms ook best pittig maar ze gaan steeds meer samen spelen en dat vind ik erg leuk.

14. mamavanlise

6 feb 2015
    52
    2
    8
    NULL
    NULL
    Wij zijn, toen onze oudste 5 maanden was, gegaan voor een tweede.. En hop.. Binnen een maand zwanger! Zij schelen 15 maanden. Oudste is nu bijna 2 en de jongste 8 maanden. Over het algemeen gaat t supergoed, al valt t soms ook echt niet mee.. Wel heel mooi om te zien dat die twee nu al naar elkaar toe trekken.

15. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Leuk om al die verschillende verhalen te lezen :) Bij mij kriebelt het soms ook wel maar ik kan me heel erg vinden in wat Gember zegt, zo beleef ik dat ook wel!

16. Appel28

Appel28 Bekend lid

28 mrt 2014
    685
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hier 15 maanden ertussen en vind dit erg prettig. Ze gaan makkelijk in elkaars schema mee. In het begin sliepen ze nog beide s middags dus had ook echt tijd voor mezelf. Nu hebben ze veel aan elkaar, gaan samen in bad/douche slapen samen en gaan op dezelfde tijd naar bed.

Ik denk dat alles z'n voor of nadelen heeft.

17. Modra

Modra Fanatiek lid

24 jul 2014
    1.656
    445
    83
    Groningen
    Het leek ons leuk een niet te groot leeftijdsverschil te hebben. Wij zouden nu (en eigenlijk toen onze zoon een maand of 9 was al) wel voor een tweede willen gaan. Maar de natuur beslist anders. Ik geef nog borstvoeding en er is nog niets van een cyclus te bekennen. ;) Dat wil niet zeggen dat ik nog niet zwanger kan worden, dat weet ik, maar ik reken er de komende tijd maar niet op. Hopelijk binnenkort weer eens een cyclus. Stoppen met de borstvoeding hierom wil ik ook niet.

18. Mom2Boys

Mom2Boys Bekend lid

12 mei 2011
    555
    51
    28
    Vrouw
    Hier zit er 2 jaar en 9 maanden tussen.
    Oudste was oud genoeg om veel van zijn broertje mee te krijgen en hij sliep nog lang overdag, dus konden wij ook bijslapen.

Hier geregeld de pijnlijke vraag wanneer we voor een derde gaan, terwijl iedereen weet dat kinderen krijgen helaas geen optie meer is, ivm de complicaties die optreden door de vele verklevingen in mijn buik.

Wij hebben inmiddels vrede met de situatie, maar zulke vragen blijven pijnlijk, ondanks dat we natuurlijk gezegend zijn met 2 zonen en er mensen zijn die helemaal geen kindje hebben.

19. veense

veense Niet meer actief

Bijna 9 jaar verschil en ik vind het super! Ondanks het enorme verschil zijn ze stapel op elkaar, dochter is nu bijna 10, zoon 14 maanden. We hebben het bijna 9 jaar geweldig gevonden met 1 dochter, en nu is het nog leuker, maar had die eerste 8 jaar niet willen missen!

20. Nanoni

Nanoni Actief lid

9 jul 2016
    126
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tussen onze oudste en jongste zit iets minder dan 13 maanden verschil. Dat was niet helemaal gepland en het is soms best pittig maar er zitten, vind ik, ook heel veel leuke kanten aan.

Ik ben nu 32 weken zwanger en als onze 3de geboren word is onze jongste 19 maanden. Voor mijn lichaam had het waarschijnlijk beter geweest om wat langer te wachten maar ik zou het niet anders meer willen want het is het voor mij allemaal waard.

Deel Deze Pagina