Ik ben op zoek naar ervaringen van meiden met schildklierproblemen bij zwanger worden en zwanger zijn. Vorig jaar toen wij voor een tweede kindje bezig waren kwam ik bij toeval er achter dat ik ziekte van graves heb (snel werkende schildklier) en moest onze zwangerschaps wens dus uitstellen zodat ik eerst behandeld kon worden. Ik heb een radioactieve behandeling gehad waardoor mijn schildklier zo goed als niks meer deed. Nu ben ik door thyrax gebruik op normale waardes en durf ik weer te gaan denken aan zwanger worden. Ik ben heel benieuwd naar ervaringen van dames die in een soort gelijke situatie zitten/zaten.
Mijn verhaal is niet helemaal vergelijkbaar met het jouwe, maar ik heb ook een schildklierafwijking (werkt te traag) en Thyrax. Ik heb daar in mijn zwangerschap helemaal geen last van gehad, hoefde alleen mijn dosering Thyrax aan te passen en regelmatig bloed te prikken. Er was eerst sprake van dat ik dan onder behandeling van een gynaecoloog moest komen, maar omdat mijn waardes stabiel waren, kon ik toch gewoon bij de volgende terecht. Ik hoop dat dat voor jou net zo makkelijk kan gaan! Wat betreft zwanger worden : ik lees even met je mee. Ben ook benieuwd wat de ervaringen daar zijn, aangezien wij ook voor een tweede willen gaan.
Oke, fijn om te horen dat je in de zwangerschap geen extra last oid had! En de bevalling en na de bevalling? Mijn fysio vertelde dat dat de lastigste periode is doordat je tijdens de bevalling zo'n enorme hormoonschommelingen hebt. Ze raad zelfs aan om een keizersnede te overwegen bij schildklierziekte. Toen ik zwanger wilde worden van de eerste was er niet bekend of ik al een schildklier probleem had, dus ik weet niet ofmijn vruchtbaarheids problemen daaraan te wijten zijn. Nu lijkt er wel wat meer structuur in mijn cyclussen te zitten, en wil komende cyclus gaan kijken of ik nu wel eeneisprong heb.. Hoe ging het zwanger worden van nummer 1 bij jou?
Een keizersnee bij schildklierziektes? Dat lijkt me nogal overdreven. Je krijgt hoe dan ook te maken met flinke hormoonschommelingen. Ik denk niet dat een keizersnee dat 'makkelijker' maakt. Hoe dan ook, ik heb Hashimoto. Een trage/niet werkende schildklier en slik thyrax. Ik ben zonder problemen zwanger geraakt van de tweede. Zorg ervoor dat je TSH laag is voordat je zwanger raakt, het liefst onder de 1. Zodra je weet dat je zwanger bent gelijk ophogen (je kindje heeft het schildklierhormoon heel hard nodig!), hoeveel zou je met je endocrinoloog moeten bespreken. Daarna regelmatig bloed prikken en blijven ophogen. Na 20 weken zwangerschap bleven mijn waardes stabiel en hoefde ik niet meer op te hogen. Dat klopt ook wel want na 20 weken kan het kindje zelf voldoende schildklierhormoon produceren en is het niet meer afhankelijk van de moeder. Na de bevalling gelijk weer terug naar je thyrax dosis die je slikte voor de zwangerschap. Ik denk niet dat ik na de bevalling extra last had van mijn hormonen, je lichaam is dan hormonaal sowieso een puinhoop. Mijn verhaal is wel een Hashimoto-verhaal, en jij hebt de ziekte van Graves. Wellicht dat het dan toch weer iets anders ligt.
Hoi allemaal, Ik heb ook een schildklier ziekte, hashimoto. Te traag. Ik had een waarde van 18 en die is nu gelukkig naar 1,7 terug gezakt. Ik ben nu 3 maanden bezig om te proberen een kindje te krijgen. Maar tot nu toe geen geluk. Is natuurlijk nig erg pril, maar ik voel mijn eisprong dus ik kan heel gericht " aan de slag" en toch is H nog niet gelukt helaas. Ik gebruik trouwens ook thyrax.
Ik zie dat dit topic al wat ouder is, maar ik zou toch graag even mee willen lezen. Ik heb waarschijnlijk hashimoto en ben begonnen met een waarde van 30. Ik ben nu maanden later, nog niet op regel. Waarschijnlijk heb ik het al gehad na de bevalling van mijn dochter. Dat heeft zich hersteld en na de bevalling van mijn zoon is het heftig teruggekomen. Ik heb nog veel klachten. Zwanger worden gaat bij ins niet vanzelf. We zouden ooit nog onze laatste cryo willen laten terugplaatsen, maar dat surf ik alleen, als ik zeker weet dat de waardes goed zijn.
@roosje ; wat zijn je waardes nu? En zit je wel al op de juiste dosis thyrax? snap dat je dat alleen met goede waardes durft! Ik vind het al ontzettend spannend, en wij hoeven geen limiet aan kansen zeg maar..
Ik heb ik hashimoto en zit momenteel aan de thyrax om me goed in te stellen. Vandaag weer een bloedtest. Hopelijk zijn mijn waardes nog steeds goed. Hebben jullie ook onregelmatige cyclussen hierdoor?
En ja, hier ook onregelmatige cyclussen.. Maar ze lijken nu wat korter te worden. (Nr. 2 t/m 5 zijn beinvloed door primolut en clomid) Voor de zwangerschap waren ze nog veel langer
Hier ook Hashimoto. Nadat ik goed was ingesteld bleef ik een onregelmatige cyclus houden, daarom eerst clomid geslikt. Dat werkte niet meer zo goed en daarom overgegaan op spuiten. Na een hoop rondes zelf geklust te hebben, zonder resultaat zijn we doorgegaan met IUI. De 3e keer was het raak Bij een positieve test moest ik meteen thyrax ophogen en dezelfde week bloedprikken. Daarna elke 6 weken. Mijn waarden zijn al de hele zwangerschap mooi stabiel Uiteindelijk heeft het bij ons 2 jaar geduurd, voordat ik zwanger was. Maar dát het gelukt is, is het belangrijkste
Ik ben afgelopen maandag bij de arts geweest en nu zitten de waardes echt aan de ondergrens van waar ze tussen moeten zitten. Volgende week moet ik weer bloed prikken, ik heb een maand geleden weer opgehoogd. Ik merk dat ik nog steeds m'n schildklier af en toe voel en nog steeds bij tijd en wijle erg moe. Ik zit nu op 65,5 mgr Euthyrox. Ik mag geen terugplaatsing nog. Verder heb ik heftige menstruaties, wel regelmatig.
Fijn dat het eindelijk wel gelukt is! en wat fijn dat je waardes stabiel zijn nu. Gyn zij hier dat ik als ik test meteen moet ophogen met 25 mg, en na 3 weken bloed moet prikken
Wat zijn je waardes? Als je schildklier te traag of snel werkt is het inderdaad niet handig om zwanger te worden.. Hoop dat je waardes snel verbeteren! Mijn menstruaties zijn juist heel mild geworden, maar nu ik erover na denk is dat sinds mijn schildklier weer sneller werkt..
Ik hoor en lees wel vaker verhalen over een snelle of trage schildklier maar ben eigenlijk benieuwd naar of je daar per toeval achter kan komen of dat er altijd symptonen/aanwijzingen zijn dat er zoiets speelt in je lichaam? Mocht je erachter komen dat je een te trage/snelle schildklier hebt kan dat een reden zijn dat zwanger worden niet lukt?
Bij mij adviseerde een alternatief arts om eens te checken of ze ooit schildklier waardes gechecked hadden. Had toen diagnose chronisch lyme en fibromyalgie dus gooide daar alle klachten op. En toen bleken mijn waardes lichtelijk af te wijken al voordat ik zwanger was. Na de zwangerschap liepen mijn waardes steeds verder op. Ik weet dus niet of dit de reden is van moeilijk zwanger raken, ga dit volgende week wel met de gyn bespreken
Klachten van schildklierproblemen zijn: vermoeidheid, concentratieproblemen, obstipatie, stemmingswisselingen, hartkloppingen depressieve klachten , erg aankomen of juist afvallen. Ligy aan hypo of hyperthereoidie. Ik heb nu 6-7 jaar hashimoto. Ben na 4 jaar pas goed ingesteld en zit op 150 mcg. Ik schommel mu nog af en toe en heb nog veel.klachten. wel heb ik een regelmatige cyclus. We zijn voor de eerste bezig. Ik ben binnen 2 maanden zwanger geraakt maar helaas door een salmonella infectie vorige maand een miskraam gehad. Maar watnik wil zeggen is dus niet dat je met schildklier problemen altojd moeilijl zwanger word. Wel heb ik gehoord dat de beste waarde om zwanger te worden tussen 1 en 1.5 zit. Dus net als de waarde tijdens de zwangerschap. Veel.liefs
Oh, wat naar dat je een miskraam hebt gehad door salmonella! Maar fijn dat je wel makkelijk zwanger raakte! Ja, heb inderdaad ook gehoord dat rond de 1 (tsh) het beste is.
Ja ik ook helaas Bij mij is sinds na de bevalling van mijn dochter een te traag werkende schildklier ontdekt en ik slik thyrax. Mijn dochter was 1800gram bij de 40e week dus erg dysmatuur en toen werden er testen gedaan en bleek dat het door mijn schildklier kwam. De gevolg bij mij hier van nu is dat mijn cyclus te kort is (18 dagen) en daarom dus ook geen eisprong krijg cyclus te kort omdat de TSH nu minder hoeft te werken omdat er thyrax medicijnen zijn en hoeft de schildklier dus weinig te doen, mijn schildklier waarden zijn sinds kort (na 2 jaar) eindelijk stabiel. Dit is mijn 6e ronde en helaas net ontdekt dat wij hierdoor geen eisprong hebben, ben nu onder behandeling bij de acupunctuur en inmiddels mijn 1e eisprong gehad en een iets meer normale cyclus van 25 dagen dus hopen op de best. Helaas vind de dokter mij te jong om aan een 3e te beginnen en willen ze mij niet helpen daarom maar naar acupunctuur (ik ben 27) Hij behandeld de schildklier en menstruatie probleem in een klap De reden waarom ze het over keizersnee hebben is omdat wij enorm veel bloed kunnen verliezen bij de bevalling en kort daarna ook erg slecht kunnen voelen door de hormonen. Maar dit gebeurt alleen als je waardes voor en tijdens de zwangerschap niet goed zijn. Als ik nu zwanger zou worden mag ik gewoon thuis bevallen omdat mijn waarden goed zijn (zolang ze ook de hele zwangerschap goed blijven) Ik ben zelf Amerikaans en in amerika word er meer echos gemaakt tijdens de zwangerschap omdat wij toch een hogere risico hebben op: miskraam, dysmatuur baby door groei achterstand (door de schildklier) en nog een paar andere zaken. Er zijn een heleboed ervaringen online te vinden als je op ze engels googled maar laat google je niet gek maken. Het is een moeilijke weg maar je komt er wel