Aanstaande woensdag heb ik weer een echo bij de verloskundige.. (Had deze week een echo gehad bij de huisarts: uitwendig) Maar heb ik keuze bij de verloskundige of de echo inwendig of uitwendig wordt uitgevoerd? Volgens mijn eigen berekening ben ik woensdag 10.5 weken. En mijn voorkeur ligt bij een inwendige echo.
Hangt ervan af hoe je baarmoeder en de placenta liggen. Meestal proberen ze eerst uitwendig; is daar niks op te zien; inwendig.
Verloskundige proberen vaak eerst uitwendig, bij onduidelijkheid inwendig. Hier bij de gyn doen ze alle echos tot 12 weken inwendig, daarna pas uitwendig.
Ze probeert eerst uitwendig (ik moest ook met een volle blaas komen zodat de baarmoeder wat ''gelift'' wordt en je het beter kon zien) Als dat niet zou lukken mocht ik of later terugkomen of een inwendige echo doen. Bij mij ging het gelijk goed (ik had bij 9 weken al een uitwendige echo)
Tenzij je echt heel veel buikvet hebt kun je op deze termijn ook al prima een uitwendige echo laten maken hoor. Ik heb het rond de 10 weken op beiden manieren gehad en zag erg weinig verschil. Voor deze tijd wel, maar nu is je kindje toch wel best goed zichtbaar.
Hier bij de eerste zwangerschap met 11 weken gelijk een uitwendige echo.. Deze zwangerschap tot 12 of 13 weken inwendig gehad omdat ze dan beter zicht hebben en eventueel zelfs al aanlegproblemen kunnen vinden (das wat de arts mij iig zei )
Met ruim tien weken zie je het uitwendig prima hoor. De vk's die ik ken doen bivendien niet aan inwendig. Gyn in het ziekenhuis doet het tot 9 weken inwendig
Ik heb met 11 weken een inwendige echo gehad. We zagen het prima uitwendig maar ze wilde wat beter kijken. Blij toe, echt prachtige foto's en filmpjes van gemaakt, was veel duidelijker te zien .
Wat bijzonder dat ze vanaf 10 weken al kunnen zien of er aanleg problemen zijn. Dus kan er vanuit gaan dat ze het eerst uitwendig willen doen en mochten ze niet zoveel kunnen zien dan pas inwendig? In ieder geval bedankt voor de reacties!!!
Bij mij met 6 en een halve week al uitwendig. Nooit inwendig gehad. In je eerste bericht zei je dat je liever inwendig heb. Mag ik vragen waarom?
Hier bij de eerste echo uiteindelijk uitwendig en inwendig, omdat ze dan nog beter kon kijken hoe of wat. Grootte van vruchtje klopte niet helemaal met wat ik dacht...
Natuurlijk mag je dat weten. Ik heb deze week een echo gehad bij de huisarts (9.3 weken) deze was uitwendig. En ben daarbij teruggezet naar 8 weken terwijl ik 2 weken daarvoor een echo had en daar kwam 7.4 weken uit. Dus zou het vruchtje in 2 weken tijd maar 4 dagen gegroeid zijn. Dus ben ik nu erg sceptisch over een uitwendige echo op vroege termijn (voor 12 weken). En ben ik dus bang dat ik weer word teruggezet. En bij een inwendige echo is er beter beeld, en zie je de armpjes en beentjes. Op die manier ben ik geruster dat het goed gaat. Voor de zwangerschap had ik al een buikje (nu lijkt het iets meer ivm opgezette darmen) en ben daarom ook bang dat het beeld minder goed is. Dus om het kort samengevat te houden is het voor mijn eigen gemoedsrust .
Dit heb ik dus ook gehad... Met de echo van 9 weken en 3 dagen, was ik volgens het echo apparaat 8 weken/8 weken en 1 dag. Heeft de grootte er ook mee te maken of de echo in- of uitwendig geweest is ?
Bij ons was de eerste echo bij de VK inwendig toen waren we 8+4 weken. Mijn VK gaf aan dat zij in het begin van de zwangerschap altijd inwendig doen omdat ze het dan beter kunnen zien. Aankomende woensdag hebben wij de termijnecho en die is wel gewoon uitwendig
Uitwendig voor de 9 weken is qua termijn minder betrouwbaar. Voor de 8.4 weken mag je zelfs geen officiƫle termijn bepalen. Hier alleen van 5.5 week inwendig gehad, daarna uitwendig. Termijnen waren elke keer verschillend en weken af van wat ik dacht, veel korter zwanger. Bij de echte termijnecho bleek mijn eigen berekening prima te kloppen (scheeld toen een dag). Bij 10 weken was het uitwendig qua termijn prima te beoordelen!
Bij mijn eigen VK de 1e keer uitwendig. Ik kreeg 2 weken later nog een termijn echo maar dan bij een andere praktijk en die heeft de regel als je korter dan 10 weken zwanger bent krijg je standaard een inwendige echo bij het bepalen van de termijn. Omdat ik al een uitwendige echo gehad had maar nog wel onder d e10 weken zat hebben we eerst uitwendig geprobeerd. Dat ging niet dus mocht ik uitplassen en toen inwendig.
Ik ben 21 weken nu en heb 4 echo's gehad. Met 6 weken en 2 dagen, inwendig Met 8 weken, uitwendig. Met 12 weken, inwendig omdat ze de nekplooi anders niet kon meten (eigenwijsje wilde niet draaien, en inwendig komen ze vanuit een andere hoek, zeg maar) Nog een met 13 weken, eerst uitwendig, daarna inwendig ook omdat de dame niet goed wilde draaien (deze was met de nipt in Belgie) Het ligt er dus ook aan of ze dingen moeten meten en of ze dat dan goed kunnen zien. Inwendig geeft ze vaak een beter beeld en ook een andere hoek om iets te meten.