Wanneer voorhuidje wassen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door anietje, 28 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. anietje

anietje Actief lid

16 nov 2006
    263
    1
    0
    Verpleegkundige
    Hallo mamma's,
    ik was net mijn zoontje aan het verschonen en ik haalde zn voorhuidje iets naar achteren en tot mijn verbazing kon ik deze helemaal naar achter halen. Wanneer begin je dan met het wassen ervan? Mag dit nu al of moet ik het "gewoon" laten zitten (behalve als hij natuurlijk alles onder gepoept heeft)
    Ik weet het gewoon niet, bij volwassenen gebeurd het in principe iedere dag, maar bij zon kleintje weet ik niet of bijv het badderen voldoende is.

Bedankt,
    Liefs Anita

2. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    De cb-arts zei tegen mij dat het 1 keer per week even echt schoongemaakt moet worden en voor de rest lekker badderen.

3. Ramona82

Ramona82 Fanatiek lid

9 feb 2007
    1.198
    0
    0
    Huismama
    Limburg
    :confused: ik dacht dat je daar als ouder zijnde tot het 3de jaar niet aan mocht komen zeg maar (dus geen huidje naar achter doen)........
    normaal is gewoon badderen genoeg ;)
    groetjes van Ramona

4. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    na mijn weten mag je er niet aankomen voor de 3e jaar dus zou dat ook maa niet doen. het kan dan schuren wat grote gevolgen kan hebben als ze straks ouder zijn. heb zelf nog geen zoon (komt er aan haha) maar heb genoeg mannetjes verschoont en gewassen op het kdv dat we dit wel geleert hebben. gewoon alleen dus met een doekje erover heen en met het badderen weekt het wel. niet naar achteren trekken hoor dat is echt niet goed als ie een jaar of 4 is kan je hem uitleggen hoe hij hem zelf moet wassen en dan zou 1 a 2 x per week voldoende moeten zijn

5. anietje

anietje Actief lid

16 nov 2006
    263
    1
    0
    Verpleegkundige
    De meningen zijn hierover dus verdeeld zo te lezen.
    Het lijkt mij logisch dat ik het niet was (ondanks dat ik dus vanmorgen wel de voorhuid ver terugschoof per ongeluk, het ging ook vrij soepel) behalve bij een spuit broek.
    Ik ben ook bang dat Rick zich er ongemakkelijk bij voel als ik dit bijv iedere dag zou doen omdat het natuurlijk een gevoelig plekje is. Ik moet volgens mij volgende maand weer naar het CB en dan zal ik het vragen tot die tijd denk ik dat ik er omheen was en lekker met badderen laat weken. Echt vies is hij natuurlijk niet, toch blijft het cliché he? Of ben ik de enige die dat vind? (dat terwijl ik vpk in het ziekenhuis ben en dagelijks mannen was, vind ik het nu raar om de voorhuid terug te moetne schuiven)

Liefs Anita

6. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

14 mei 2007
    9.519
    1
    36
    Vrouw
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    Mij werd verteld door de CB-arts en de KA-arts dat ik er nog niet aan mocht komen.
    Dat het vanzelf los zou komen rond het 3e jaar en dan voorzichtig wassen.
    Dus ik doe hem gewoon in bad en was zijn piemeltje zoals de rest en kom er verder niet aan.

7. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Nou dan zal ik het nog maar eens bij een andere arts navragen, want bij mijn zoontje probeerde zij of ze de voorhuid al naar achter kon schuiven, dit lukte nog niet hoor, en toen vroeg ik wanneer dat kon. Zij zei dat dat nu al kon, maar dat het ook kon duren tot wel 8 jaar. En dat ik dus regelmatig moest checken of het al kon, zodra het kan moet ik het dus 1 keer per week schoonmaken..
    hmmm...vervelend dat ze me dan iets heel anders vertellen dan wat de anderen te horen krijgen. :( En ja, zelf heb ik er natuurlijk verder geen ervaring mee..
    sorry voor het verkeerde advies!

8. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Mijn zoon is onder behandeling van een uroloog en die zei tot het 5e jaar vooral af te blijven van het voorhuidje!

9. Nathalie1973

Nathalie1973 VIP lid

28 feb 2007
    5.732
    0
    0
    Flevoland
    Inderdaad niet aankomen de eerste jaren.
    Bij mijn oudste zoon moest er voor een urine onderzoek een catheter geplaatst worden toen hij 4 maanden oud was.

Bij hem was het dus noodzakelijk dat de voorhuid werd terug getrokken om zodoende het catheter in de plasbuis te krijgen.

Helaas is door deze noodzakelijke ingreep veel litteken weefsel veroorzaakt door het verpleegkundige personeel,omdat het voorhuidje zeker op deze leeftijd nog helemaal verkleefd zat.

Door het litteken weefsel is een besnijdenis een paar maanden noodzakelijk geweest.

10. Iman

Iman Bekend lid

31 jul 2006
    987
    0
    0
    ons zoontje is besneden (hij was toen 5 maanden) maar als je zag hoeveel viezigheid eronder vandaan kwam bah... en hij ging toch elke dag in bad.... de dokter zei zelf dat hij al zijn zoons heeft besneden (nederlandse man) omdat dat toch veel schoner is... geen idee of het zou mogen of niet het terugschuiven zo te lezen hier niet.... nou heerlijk geen last van hier hihi

11. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    ik zit hier met verbijstering mee te lezen. tegen ons is gezegd door de kraamhulp én het cb dat we zijn piemeltje regelmatig schoon moeten maken en dan het voorhuidje net zover naar achteren mogen doen als mogelijk is zonder het te forceren. dit doen we dan dus ook al sinds z'n geboorte?!

12. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Ik kom er ook niet aan hoor, het weekt allemaal wel in bad. bij mijn zoontje zit het ook nog vast, mij lijkt het niet goed als je er aan gaat trekken oid :(
    Dat werd me trouwens ook door de arts en kraamverzorgster geadviseerd.

13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.186
    35.873
    113
    Hier hebben de arts en kraamverzorgster ook gezegd gewoon met rust te laten tot hij een jaar of 5 is.

14. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Tegen mij hebben ze gezegd dat je het tot het 3e jaar niet moet gaan rekken. Dus terughalen, tot zover mogelijk, dat mag, maar niet verder.

En eigenlijk moeten ze het zelf langzaam losmaken, en schoonmaken door er mee te spelen in bad.. Net zoals tandenpoetsen, en oren poetsen, ook even dat wassen.
    (dat is wat ze mij vertelden)..

Hier zit het voorhuidje nog behoorlijk vast, dus daar gaan ik verder niet teveel aan prutsen..

15. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    dat is dus precies wat wij doen en ook geadviseerd hebben gekregen, maar ik schrik er zo van dat er dus ook cb's zijn die zeggen dat je er beter helemaal niet aan kunt komen?!

16. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Jeetje zeg, ik heb drie zoons maar nog nooit heb ik daar van gehoord dat dat moest! :confused:

Nouja, bij mijn weten hebben ze er dus niks aan overgehouden. Hihihi, ik zou ze het niet eens durven vragen. :D

17. Juffie1984

Juffie1984 VIP lid

16 nov 2007
    10.986
    116
    63
    Mij is verteld dat ik er gewoon af moet blijven. Pas als hij zichzelf kan wassen dan het hem zelf uitleggen en laten doen..

Gek hoor dat verschil..

18. janna76

janna76 Fanatiek lid

8 nov 2008
    1.412
    0
    0
    huis mamma en boerin
    drenthe
    Hier ook :oops: :cry: :rolleyes:

Deel Deze Pagina