De titel zegt het al. Wanneer kun je vragen of heb je "recht" op een hcg bloedtest, en wat is gebruikelijk qua opnieuw testen om te zien of het mooi op loopt?
Doen ze hier echt niet zomaar.. Is er bij jouw reden voor? Wordt hier pas gedaan na veel bloedverlies(dreigende miskraam), bi een onzekere echo of bij vermoeden bbz..
Niet zo zeer reden voor, maar zou het na mijn mk vorige ronde wel heel erg prettig vinden, stukje geruststelling (of niet)
Wat fijn poeliewoepie dat je weer zwanger bent! We zaten samen in hetzelfde groepje bij de 1-15 okt mama's. Ik hoop van harte dat t nu wel goed mag gaan!!
Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap! Een bloedtest doen ze niet zomaar. Sowieso is 1 keer bloedprikken niet veelzeggend. Je zou dan 2-3 keer moeten prikken om te zien of de waardes wel goed oplopen. Daarnaast zegt het niets over een zwangerschap die eindigt in een miskraam. Een 'gewone' thuistest zou dus in principe volstaan. En het voordeel is dat je niet zo lang hoeft te wachten op de uitslag.
Weet niet of je dan perse een verlossend antwoord hebt, want soms loopt hcg nog even op als je een miskraam hebt. Zo had ik dat ook bij mijn mk. Hcg was goed opgelopen, maar toch mis met 13.5 week (tweede tap dag voor die echo gemaakt) Denk dat een echo maken als dat kan veel effectiever is
Helaas heb je met goede oplopende bloedwaarden nog steeds evenveel kans op een miskraam. Als je bijvoorbeeld een missed abortion hebt, blijft het zwangerschapsweefsel nog steeds HCG aanmaken. Het zegt dus helemaal niks. Vandaar dat het in principe niet wordt gedaan. Het heeft geen meerwaarde, tenzij er een duidelijke medische reden is om je HCG-waarde in de gaten te houden, bijvoorbeeld bij een bbz.
Ik heb het bij m'n 4e zs (uiteindelijk 3e mk) via de huisarts laten doen. Ik had al wel bloedverlies. Gelukkig deden ze niet moeilijk en kon ze het goed begrijpen. Hopelijk een plak beeb voor jou! Ik snap je onzekerheid!
Sorry, maar dit is onzin. Bij goed stijgend hCG heb je helemaal niet 'evenveel kans op een miskraam'. Ja, het kán een missed abortion zijn, maar de andere typen miskramen zijn het dan alvast niet. Het zegt dus wel degelijk iets. En in andere landen is opvolgen van hCG volkomen gebruikelijk. En nog iets: bij een MA zie je zelden dat het hCG zich helemaal mooi volgens de curve ontwikkeld. @TS ik heb 4 mk's gehad en vond het daardoor ook prettig om meer opvolging te hebben (hCG in het begin, maar gedurende het eerste trimester veel vroege echo's). Mijn huisarts werkte er gelukkig aan mee en ik heb op 14dpo, 16dpo, 19dpo en 23dpo hCG getest. Mede op advies/verzoek van Gent (mijn ICSI ziekenhuis).
Thanks voor jullie reacties! Ik ga maandag even de vk bellen, sowieso om me weer aan te melden hoop ik! Dan vraag ik er gewoon om.
Hilly1980 Als je twee of drie keer je HCG laat meten in de 4e-5e zwangerschapsweek, dan zegt dat toch helemaal niks over de kans op een miskraam? Als de waarde op dat moment goed stijgt, dan weet je dat het om een doorgaande zwangerschap gaat. Maar dat wil toch helemaal niet zeggen dat het niet alsnog fout kan gaan? Dat geeft toch geen garanties op een gezonde zwangerschap? Dan kan het toch alsnog fout gaan bij de aanleg van het hartje, bij de verdere ontwikkeling, bij het switchen van het dooierzakje naar de placenta, enz. Wat hebben die ontwikkelingen te maken met de HCG-waarde in de 4e week, dat staat er totaal los van. Natuurlijk staan de ontwikkelingen in verbinding met de hoogte van het HCG, maar dan zou je standaard elke week een paar keer moeten meten om er een conclusie aan te kunnen verbinden wat betreft het verloop van het eerste trimester. Als je enkel twee keer meet in de 4e week en de waarde ligt op schema, dan wil dat niet zeggen dat het in week 6 of week 8 ook goed blijft gaan. In dat opzicht heb je in mijn ogen dus nog steeds evenveel kans op een miskraam of missed abortion. Hier prima HCG-waarden, een perfecte eerste echo met 8 weken. Met 11 weken bleek het echter alsnog foute boel te zijn... Dat had je met het twee keer meten van het HCG in de eerste weken niet kunnen voorspellen. Poeliewoepie Gefeliciteerd met je zwangerschap, ik hoop dat het deze keer allemaal goed blijft gaan!
Ik zeg niet dat goed stijgend hCG een garantie is dat het goed gaat. Maar goed stijgend hCG is beter dan niet goed stijgend hCG. Dus in die zin weet je na meerdere goede hCG uitslagen meer dan als je niks test. Een vroege echo met 6.3 waar je hartactie ziet is ook geen garantie dat het goed blijft gaan. Maar: op de goeie termijn hartactie is een belangrijke drempel. Het is een heel scala aan stapjes en ontwikkelingen. Elke keer dat je bepaalde stapjes haalt, dan stijgt de kans dat het goed gaat. Met een goed stijgend hCG heb je dus niet 'evenveel' kans. Je weet dan namelijk dat je iig de eerste stapjes 'gehaald' hebt. En dan is het op naar de volgende mijlpaal: hartactie en daarna de volgende, en de volgende, en de volgende. Je krijgt namelijk nooit garanties dat het goed zal blijven gaan. Maar de kans wordt met elk behaald stapje wel groter.