Hoi allemaal, Wil graag mijn verhaal even kwijt, want ben vanmiddag erg geschrokken. Vandaag had ik een standaard controle bij de gynaecoloog. Het eerste wat opviel is was dat de baby erg groot was. Oké, dit kan. Vervolgens zag de gynaecoloog vocht in de balzak van m'n kleintje. Dit had ze vaker gezien bij kinderen buiten de baarmoeder, maar nog niet ín de baarmoeder. Ze wilde met haar collega overleggen wat nu te doen. Na vijf minuten was ze terug en ik moest naar een andere gynaecoloog, want ze wilden weten of de doorbloeding wel goed was naar de baby. Ook wilden ze op het eerste gezicht kijken of de baby vocht in zijn lijfje vasthield. Aangezien zijn buik zo groot is. Bij de andere dokter weer een echo gehad. De doorbloeding was goed, maar hij zag wel een beetje vocht in de buikholte en het vocht in het balzakje. Ook hij deed een groeimeting en de baby ligt vier weken voor op groei. Deze gyn zei dat ik opnieuw mijn glucose moest laten meten, maar dit is vier weken geleden net gebeurd en toen waren de waardes perfect. Ook krijg ik een uitgebreide medische echo en gaan ze alle organen van de baby bekijken. Verder bleef de gyn er wat vaag over, want waar kijken ze naar? Na een beetje zoeken kwam het verhaal overeen met bloedarmoede bij de baby. Verder kom ik ook syndromen tegen, maar dit is vooral in een begin van een zwangerschap en niet bij 30 weken. Tot aan 26 weken zwangerschap was er niets aan de hand. Alle bloedonderzoeken goed (geen antistoffen ed) en had regelmatig echo's en alles van de baby was normaal. Rond 26 weken had ik symptomen van pre-eclampsie, maar dit was het gelukkig niet. Toen zag men wel dat de baby al twee weken voor op groei lag. Toen ook glucoseonderzoek gehad en was er niets aan de hand Dit alles viel nogal rauw op mijn dak vandaag. Ben er nog een beetje ondersteboven van en heb geen idee wat ik kan/moet verwachten. Het belangrijkste voor mij is dat hij gezond is. Toch maak ik me ook wel Zorgen om de grootte van de baby. Normaal zou hij zo'n 1300 gram moeten zijn, maar hij is al 2100 gram (!). In vier weken tijd is hij een kilo aangekomen en dit was wel veel vond de Gyn. Hoe dan verder als de baby zo doorgroeit? Kan de baby dan wel door het geboortekanaal? Pfff, sorry hoor. Mijn gedachten gaan nu overal naar toe. Heeft iemand een soortgelijke ervaring; vocht bij de baby rond 30 wkn zwangerschap?
Ik begrijp je angst! Je hoopt gewoon dat je kindje gezond is. Ik heb geen ervaring met vocht bij t kindje, maar wil je wel een berichtje achterlaten. Je kunt altijd nog even de vk of gynaecoloog bellen als je met vragen zit. Dan krijg je misschien meer duidelijkheid. Ze houden vanaf nu in ieder geval goed de groei van je kindje in de gaten, en er worden ook hele grote kindjes gewoon met een normale bevalling gebaard. Dus tip: bel gewoon je vk en spreek je gevoel uit. Misschien kan zij je gerust stellen. Sterkte meid!
Dank je Zou je met een groot kindje ook de volle 40 wkn volmaken? Ik wacht de onderzoeken deze week af, hoe moeilijk ook. Pfff zenuwslopend!