lucht van vloerwax na 4 weken nog schadelijk voor de baby?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door sannie 11, 16 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sannie 11

sannie 11 Nieuw lid

28 feb 2011
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Een maand geleden, ik was toen 30 weken zwanger, hebben wij onze houten vloer (gang en woonkamer) laten schuren en in de wax laten zetten. Ondanks dat ik wist dat verf met oplosmiddelen taboe is tijdens de zwangerschap, had ik me van te voren niet gerealiseerd dat de wax die gebruikt is voor bijna de helft uit oplosmiddelen en andere schadelijke toevoegingen bestaat...

Op het moment dat de vloer in de wax gezet werd was ik niet thuis, maar wel die avond en de dagen erna; de lucht was heel penetrant en vanwege slecht weer hebben we toen niet echt goed geventileerd.

Nu, ruim 4 weken later, ruikt de vloer nog steeds heel sterk. Ik verblijf daarom met name in onze slaapkamer, daar is de vloer niet behandeld, maar ik kan niet voorkomen toch elke dag een paar uur in die lucht te moeten zitten. Bovendien ga ik vanaf morgen met verlof en zal dus nog meer thuis zijn.

Denkt u dat ons kindje een risico heeft gelopen op schade, of is dat risico vooral verhoogd tijdens de eerste maanden van de zwangerschap?

En denkt u dat de lucht nu nog schadelijk kan zijn, ondanks dat wij inmiddels wel bijna continue ventileren?

Ik hoop van u te horen want ik maak me vreselijk veel zorgen en voel me zo schuldig naar onze baby. Ik ben inmiddels 34 weken zwanger.

Groetjes,
    Sannie

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

nee na goed luchten is het niet schadelijk meer.
    Je moet vooral niet zelf boven de pot hangen en het zelf gaan inwaxen. Maar na een dag en wat luchten is er geen gevaar meer. De geur is inderdaad doordringend, maar je kunt er nu gerust zijn.

Mirjam

3. sannie 11

sannie 11 Nieuw lid

28 feb 2011
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hartelijk dank voor de snelle en vooral geruststellende reactie Mirjam!! Groetjes, Renske

Deel Deze Pagina