Ik zie hier al een aantal onderwerpen over staan en wilde ook IN die onderwerpen reageren, maar zag dat dat niet ging. Hoewel ik netjes mijn BMR prikken heb gehad blijk ik niet voldoende antistoffen te hebben tegen rodehond. En met het nieuws van de laatste tijd in en rond de biblebelt maak ik me toch wel behoorlijk zorgen nu. Zelf woon ik in Ridderkerk, Zuid Holland, tegen Hendrik Ido Ambacht aan, waar zeker veel gelovigen wonen. Mijn ouders in Hardinxveld-Giessendam (een behoorlijk gereformeerde gemeente). Daar durf ik momenteel al niet meer te komen... bij mijn ouders thuis oke, maar niet in winkels e.d. Momenteel werk ik niet, dus dat verkleint al eventuele risico's. Nu werkt mijn vriendin op een kinderdagverblijf. Zijzelf heeft volgens mij wel gewoon antistoffen tegen rode hond. Zij kan dit dan niet meenemen naar huis toch? Ik wil eventueel met haar mee naar het consultatiebureau vanwege de BMR inenting van haar zoontje van 14 maanden. Dit consultatiebureau is tevens gevestigd in Ridderkerk. Brengt dit voor mij extra risico's met zich mee? En buiten dat, haar zoontje wordt natuurlijk geïnjecteerd met het virus... brengt dit voor mij ook een risico met zich mee? Bijvoorbeeld omdat ik het dan via hem kan krijgen omdat hij een BMR injectie heeft gehad? Welke tips kunt u mij meegeven om eventueel risico zoveel mogelijk te beperken? Inmiddels ben ik de meest kritische periode voorbij en zit ik op de 19 weken zwangerschap. Hoe groot is het risico nog in deze periode dat de foetus iets overhoudt aan een eventuele infectie van rode hond bij mij?
Je vriendin die in het kinderdagverblijf werkt neemt in principe het virus niet mee naar huis als zij inderdaad voldoende antistoffen heeft en ook let op haar hygiëne (m.n. handen wassen etc). Ik zou het consultatiebureau mijden want daar kan het virus wel heersen. Dat haar zoontje gevaccineerd wordt heeft geen consequenties voor jou. Hij krijgt een verzwakt en kleine hoeveelheid virus binnen en is dan niet besmettelijk. Om zoveel mogelijk het risico mbt besmetting te voorkomen is mijden van ruimtes met veel mensen en dan met name peuterspeelzaal, basisschool, kinderdagverblijf en consultatiebureau het belangrijkste. Niet drinken uit dezelfde bekers/gebruik van hetzelfde bestek met anderen. Bij infectie voor de 11 wkn zwangerschap en rondom de geboorte zijn de risico's het grootste voor het ongeboren kind. Maar ook in de tijd daartussen kan het kind nog steeds risico lopen op aangeboren afwijkingen zoals aangeboren doofheid, vertraging in de verstandelijke en lichamelijke ontwikkeling, visusproblemen en hartafwijkingen. Een rode hond infectie bij een zwangere voor 11 wkn geeft bij ca 80% van de ongeboren baby's een afwijking, bij 13-16 wkn is deze kans 10% en in de tweede helft van de zwangerschap <2%. Deze percentages geldt dus voor zwangere vrouwen die de infectie ook daadwerkelijk doormaken. Dus je risico is gelukkig klein. Groetjes Gea