Gynaecoloog EN verloskundige, bevalling Duitsland

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Leni88, 23 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Leni88

Leni88 Bekend lid

16 sep 2014
    807
    422
    63
    Vrouw
    Ik ben sinds een tijdje bij de gyn onder controle wegens een PAP3b (geen behandeling gehad).
    Nu ik zwanger ben, vertelde zij mij dat zij alle zwangerschapscontroles gaat doen. Op mijn vraag of ik alsnog een VK nodig heb voor overige zaken, zei ze nee.
    Nou ben ik vergeten te vragen hoe dit bij de bevalling zal zijn?
    Ik moet erbij zeggen dat ik in Duitsland in het ZH ga bevallen. De VK in onze regio (we wonen in NL, maar dicht aan de duitse grens) geeft op haar site al aan dat ze ook bevallingen in Duitsland begeleidt. Mag ik een gyn voor de controles en een VK voor de bevalling hebben?

2. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Maar wanneer je in het ziekenhuis gaat bevallen heb je toch geen vk nodig?

3. Leni88

Leni88 Bekend lid

16 sep 2014
    807
    422
    63
    Vrouw
    Niet? Wie begeleidt een zwangere dan tijdens de bevalling? Een VK van het ZH? Of krijg je dan automatisch een arts toegewezen? Pff ik heb nog zoveel vragen, maar mijn gyn had niet zoveel tijd. Volgende week heb ik gelukkig weer een afspraak.

4. lootje80

lootje80 Niet meer actief

In nederland is het zo dat je in net ziekenhuis inderdaad begeleid wordt door een art(ass.) of ziekenhuisverloskundige. Bij thuiskomst moet je wel door een verloskundige de eerste periode onderzocht worden. Dus ik zal wel je VK in je woonplaats bellen om aan te geven dat je kraambed verzorging nodig hebt tegen die tijd...

5. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Volgens mij moet je in het zh een gyn hebben voor de bevalling aangezien je zwangerschap om medische redenen wordt begeleid door een gyn.

6. ijsbeer

ijsbeer Actief lid

14 feb 2014
    387
    0
    16
    Inderdaad even navragen. In Nederland is inderdaad zoals Lootje zegt. Je moet je dan bij de de verloskundige aanmelden voor de controles na de bevalling als je weer thuis bent.

7. MamaMel88

MamaMel88 Bekend lid

1 sep 2011
    738
    0
    0
    Brabant
    In ons ziekenhuis is het inderdaad zo dat als ze geen complicaties verwachten je gewoon bij de vk van het ziekenhuis bevalt. De gynaecoloog komt er pas bij als er problemen zijn. Ook meld je je aan bij de vk in je buurt omdat zij de nazorg doen als je bevallen bent. Dit is trouwens bij medische indicatie. Als je gewoon je controles bij je eigen verloskundige krijgt en zelf voor een ziekenhuis bevalling kiest doet je eigen verloskundige de bevalling

8. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    In het ziekenhuis zal je tot voor de bevalling worden bijgestaan door verloskundige verpleegkundigen, zoiets als een verloskundige. Zij helpen je door de weeën, prikken je vliezen indien nodig, etc. De gyn komt er pas aan te pas bij het uiteindelijke bevallen of als er complicaties optreden. Dan wordt jouw gyn opgeroepen als je naar een ziekenhuis gaat waar zij werkzaam is. Als je naar een ander ziekenhuis gaat zal er een gyn van wacht opgeroepen worden.

Deel Deze Pagina