Mijn dochter is 2 en krijgt 's avonds ook nog een fles. Het is nog een heerlijk moeder-kind momentje. Daarna rustig aan pyjama'tje aan, boekje lezen, tandjes poetsen en naar bed. Sommigen zullen het wellicht afkeuren maar zowel dochter als ik vinden het fijn.
Hier ruim 16 maanden en nog elke avond voor het slapen gaan een fles. Ze vindt het heerlijk en belangrijk dus waarom stoppen? Alleen maar omdat de maatschappij of het cb dat vindt? Echt niet! Voor de rest drinkt ze drinken uit een open beker, of met een rietje. Soms drinkt ze uit een tuitbeker. Ze is wel steeds wat bezweet, omdat het de 3 speen is. Eigenlijk te klein. Maar een grotere is meteen een papfles of 3 standenspeen wat weer veel te groot is. Ik geef opvolgmelk, omdat het me gezonde lijkt dan koemelk. Of laten we zeggen: beter op mensen afgestemd. Dat het bewerkt is, is natuurlijk een minpunt, maar aan de andere kant zijn er dan wel weer omega 3's en andere waardevolle stoffen aan toegevoegd.
Ajoh, zag net een ander (inmiddels gesloten topic) waarin er een aantal het reuzenormaal vonden om een baby van 4 maanden een likje softijs te geven of een topic wat ik had geopend dat een baby sinds 6 maanden oud al volledig inclusief zout met de pot mee-eet en geen (opvolg)melk meer krijgt.Het kan en mag allemaal volgens anderen.Terwijl ik juist dacht dat dat niet mocht en mezelf onzeker aan allerlei voedingsrichtlijnen houd. (Had ik daarin ook gerust wat losser kunnen zijn!). Ieder voedt zijn of haar kindop zijn eigen manier op!. Dus maak je niet ongerust over afkeuring. Jij doet wat je als moeder goed vindt voor je kind. Als je kind goed groeit en doet, is dat het allerbelangrijkste. Finley krijgt nu nog 1x per dag opvolgmelk. 's Ochtends krijgt hij biologische kinderthee met een boterham, tussen de middag volle melk, rond 15.00 uur weer die thee en 's avonds voor het naar bed gaan opvolgmelk. Finley drinkt nog het liefst uit een flesje wat volgens sommigen ook not done is. So be it! Mijn kind drinkt nog lekker uit een flesje als hij dat wil.
Fijn om te lezen dat als ik dat niet vind het ook niet zon 'haast' hoeft te hebben. Wat is er 'slecht' aan? Gebit/gehemelte?
Ik heb net met r geluncht. En de boterham fietst er zo in, de melk absoluut niet, uiteindelijk met een schep Friso erbij opgewarmd in haar bedje gegeven en toen ging het maar ook hier heb ik een hard hoofd in
Hier is zoon 18 maanden en krijgt nog 2 flessen per dag (uit de tuitbeker weigert meneer zijn pepti te drinken) smorgens 180/8 en savonds 150/ 6.5 (ivm -2.5 lijn gewicht) Ik heb ooit gevraagd tot wanneer kleine man pepti mag hebben en ze antwoorden dat dit tot 4 jaar kan (al hoop ik dan wel dat hij het uit een gewone beker drinkt ) Sommige kinderen willen gewoon nog niet van hun fles melk af en ach ik poets elke dag goed de tanden en tong van zoon dus hoop dat dat afdoende is
Hier zijn we nog niet zo ver, maar ik kan denk ik nu al wel zeggen dat we nog lang aan de fles zullen zitten. Denk ik! Hij vind het heerlijk om lekker uit zijn flesje te drinken. Al vanaf begin af aan. Hij eet en drinkt (water, diksap) ook prima uit rietjesbeker, maar dat is gewoon niet hetzelfde om uit de gewone fles te drinken. Denk dat elk kindje daar ook anders in is, en dat ze zelf wel aangeven wanneer ze het niet meer willen. Begrijp ook niet zo goed dat ze met 1 jaar al helemaal fles af moeten zijn. Waarom?
Wij zijn met 1 jaar bij de jongste op gewone melk overgegaan. Wel tot 1,5 in de fles nog. Bij de oudste zijn we wat langer doorgegaan met dreumesmelk - omdat ze qua gewicht wat achter bleef. @ts: Gewoon langzaam afbouwen, de voeding. Eerst 1 kwart gewone melk en 3/4 voeding - daarna 50/50 etc. Het is gewoon even wennen... (meestal)
Oudste twee rond hun 1e verjaardag. Dochter iets langer dan zoon ivm vakantie (dan vind ik het wel makkelijk...vooral in de ochtend) En met groot worden heeft het alles te maken met niet met moeten. Als een kind uit een (tuit) beker kan drinken dan is een fles toch nergens voor nodig en kunstvoeding al helemaal niet.
wat slecht voor het gebit is ligt vooral aan wat je erin doet. Net als het voorbeeld in vlaanderen, ik woon nl vlak aan de grens en ben vaker in BE dan in NL zo ongeveer en zie daar dus heeeel vaak kindjes met ranja of zelfs cola erin...een flesje houden veel kinderen lang aan de mond en de tandjes krijgen dus constant een suikeraanval. Daarbij is een rietjesbeker of open beker veel beter voor de mondmotoriek. En nee dat betekend dus niet dat alle kindjes die lang een fles krijgen moeite hebben met praten, maar onderzoeken wijzen uit dat de manier van zuigen aan een fles de spraakontwikkeling wel KAN stagneren/vertragen, dus waarom zou je dat risico willen lopen.
Onze kleine man krijgt sinds een maand of 13 gewone halfvolle melk. Dit krijgt ie vanaf dat ie 9 maanden was ofzo uit een tuitbeker. Tegenwoordig komt dat neer op ongeveer 100 ml na t badje en voor het tanden poetsen. Hij kijkt daar nog echt naar uit .
Huh? In Vlaanderen? Hier kennen we ranja niet eens. Cola in papflessen geven is hier alleszins geen volksovertuiging. Nog nooit gezien.
Wij zijn rond de 1e verjaardag begonnen met pap in de ochtend, brood met water of melk als lunch en dan 'savonds voor het slapengaan nog een flesje melk. De pap vond ie gelijk heerlijk en hij heeft zijn fles volgens mij niet gemist. We gaven hem gewoon water uit zijn tuitbeker en dat was ook prima. Bij de lunch een flesje hoefde hij niet meer toen hij twee boterhammen at, blijkbaar paste het allemaal niet meer in dat kleine buikje van hem haha. De avondfles heeft hij tot voor kort gewoon gehad. Wel zijn we op zijn eerste verjaardag overgestapt op gewone melk. Dat vond hij eerst echt niks, dus we hebben het gemengd met de flesvoeding en dan steeds iets meer gewone melk erbij tot hij aan de smaak gewend was. Dat was binnen twee weken en daarna dronk hij dus alleen gewone melk. De fles savonds dronk hij de ene keer volledig op en toen weer niet. We zijn hem blijven aanbieden tot hij er echt steeds maar een slok van nam en er klaar mee was. Toen hebben we hem weggelaten en dat gaat tot nu toe ook prima. Ik denk dat zo'n kleintje het dus prima zelf aan kan geven wat hij wel of niet wil! succes iig en gewoon lekker doen wat jij/je kleintje wil. Een fles kan echt geen kwaad hoor! Wij hadden er ook echt geen problemen mee gehad als hij straks 5 jaar zou zijn en nog steeds een beker warme melk voor het slapen gaan zou willen! Boeiend!
Mijn dochter is volgende week 13 maanden, en een paar dagen voordat ze 1 werd zijn we gestopt met flesvoeding. Ze zat toen nog maar op 1 klein flesje voor het slapen gaan, die dronk ze nog nauwelijks en het pak nutrilon was toen ook op. Gewone melk wil ze niet, diverse keren geprobeerd maar ze drinkt het gewoon niet. Ze krijgt bij de boterham 's ochtends een beker Arla drinkyoghurt, vind ze heerlijk. Ik vind het heerlijk om van die melkflessen af te zijn!
Ik denk dat ik sochtends een papfles ga proberen met halfvolle melk, en als dat goed gaat langzaam over op bordje pap. Tussen de middag een boterham met flesje halfvolle melk aangemaakt met opvolg en dan steeds opvolg minderen. Misschien rietjesbeker proberen. En dan savonds voorlopig nog lekker dr papflesje. Stapje voor stapje.
Ik ben een Belg en cola in een flesje? Nog nooit gehoord of gezien en ik weet nog niet eens wat ranja is terwijl ik al enkele jaren in Nederland woon En 10 minuutjes per dag aan een fles zuigen zal ook wel niet zooooooo erg zijn voor de tandjes.
voor kindjes die geen halfvolle melk lusten kun je ook karnemelk proberen, dit vind mn dochter heerlijk!
1 week na zijn eerste verjaardag zijn wij gestopt met flessen en opvolgmelk geven. Ik geef al vanaf een maand of 7 pap in de ochtend (met een lepeltje, is heel makkelijk) en die pap is nu met 200 ml halfvolle melk aangemaakt. In de avond nog een zuiveltoetje (100 ml) en dan zit je aan de 300 ml per dag. Vanaf 10,5 maand drinkt hij met een rietjesbeker en dat gaat gewoon goed. Binnenkort gaan we weer oefenen met een gewone beker. Twee redenen: bekers zijn beter voor de mondmotoriek en de tandjes en ik vond het ontzettend zonde om nog zoveel voor flessen (dr brown) en opvolgmelk uit te geven.
ik zeg toch niet dat het een volksovertuiging is...ik zeg dat ik ze heel vaak voorbij zie komen zo net als kleuters met tutten in hun mond daar. Ranja of andere zoete troep, je snapt best wat ik bedoel.