Wanneer wat kunnen?

Discussie in 'Prematuur' gestart door tatsiana, 31 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tatsiana

tatsiana Actief lid

14 mei 2010
    100
    0
    16
    Hallo
    Onze zoon is nu 10 maanden en 1 week
    Gecoriceerd bijna 8 maanden.
    Het enige wat hij doet is rollen
    Als ik om me heen kijk naar kindjes van zijn gecoriceerde leeftijd kunnen die kindjes al kruipen en zelf zitten
    Mijn zoontje wil wel zeld zitten en kruipen maar dat lukr nog niet
    Wanneer gingen jullie kindjes zelf zitten en kruipen?

X

2. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Hier geen prematuur kindje maar wel een kindje van 8 maanden(net)

En sinds een paar dagn tijgert ie
    En hij kan even blijven zitten als ik hem zelf neer zet..
    Owja en rollen, dat doet ie nu een goeie maand(van rug naar buik)
    Andersom heeft ie een stuk of 10x gedaan en nu nooit meer..

3. anmiri

anmiri Actief lid

15 aug 2010
    462
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier pas na zijn verjaardag rollen, tijgeren maand of 2 later. In juni werd dat echt kruipen en eind juli optrekken tot staan. Hij nu 20 mnd, gecorrigeerd 17.

4. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Hier kon ze ook heel lang niets.
    Tijgeren rond haar verjaardag, maar omrollen wilde ze daarvoor niet.
    Inmiddels is ze 14 maanden en kruipt ze, staat ze, loopt ze achter een tonnetje een paar stapjes.
    Nu gaat ze dus als een speer ;)!
    Rustig afwachten en evt met een Fysio overleggen.
    Fysio hebben wij wel en hebben we erg veel aan (gehad).

Grtz.

5. tatsiana

tatsiana Actief lid

14 mei 2010
    100
    0
    16
    Wij moeten om de 3maand naar de fisio in oktober moeten we weer dus dat duurt nog wel even

6. adi

adi Niet meer actief

Het is zoo verschillend per kind. Met gecorr 8mnd rollen, willen zitten en willen kruipen is echt goed hoor!! Niks te laat.

Voor je geruststelling: aterme kinderen hoeven met 9mnd pas te kunnen rollen van het cb en kinderfysios.
    Hier gingen ze rond 9-10mnd tijgeren, 1 dochter veel later pas en zij liep als eerste vd 3, met 13mnd gecorrigeerd..

7. Babystew

Babystew Niet meer actief

Mijn dochter is ietsje ouder dan jouw kindje nu en die kan nu net sinds een paar dagen 1 seconde zelf rechtop zitten. Rollen doet ze wel al een tijd, op haar manier rolt ze heel de kamer door en komt ze precies waar ze wezen wil. Mij is verteld door de fysio dat de romp van een prematuur kindje langer slap blijft en ze zich daardoor dus wat langzamer kunnen ontwikkelen. Is niet erg verder als er maar vooruitgang in lijkt te zitten en ze niet heel lang stil blijven staan.

8. pinacolada22

26 mrt 2012
    51
    0
    0
    Full-time mama!
    Achterhoek
    kinderen zijn zo verschillend! zoontje van mijn vriendin is 16 maanden en kan alleen kruipen, hij is geboren met 41 weken. mijn ventje deed zijn eerste losse stapjes 2 weken voor zijn eerste verjaardag, geboren met 32 weken. komt allemaal goed!

9. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Ik weet niet wanneer Simone voor het eerst ging zitten maar ze deed voor het eerst stapjes aan de hand op haar verjaardag en met 18 maanden liep ze voor het eerst los. Nu rent ze over straat alsof het niks is en kan ze zich nog redelijk goed verstaanbaar maken ook, dus alles op zijn tijd. Ze is net 2.

Ik heb nooit vergeleken met andere kinderen, zolang je vooruitgang boekt is het prima!

10. Kylietje

Kylietje Actief lid

15 dec 2011
    367
    0
    0
    Wetteren
    Hier 1tje van 11 maanden... gecorrigeerd 9 maanden.
    Onze jarne kan ook nog maar een 3tal weken zelfstandig zitten. Daarvoor wou hij totaal niet zitten. Op 1 dag wou hij het ineens wel en ging het direct zeer vlot. Dezelfde week kon hij van kruipen naar zitten zelfstandig en nu begint hij zelf op zijn knieen de zitten en zou hij zich willen optrekken aan alles maar het lukt niet.
    Op een slag en een keer zal hij er mee weg zijn...je zal wel zien.
    Ieder kind op z'n eigen tempo!;)

11. Kim31

Kim31 Bekend lid

7 dec 2011
    539
    3
    18
    NULL
    NULL
    Hee Tatsiana,

Zoonlief is sinds vandaag 11 maanden (9 maanden gecorrigeerd). Hij kruipt en gaat zelfstandig zitten sinds een week, maar trekt zich op en loopt langs de bank of aan één hand sinds 10 maanden (volgens mij is dit een wat vreemde volgorde qua ontwikkeling). Zitten doet hij sinds 7 maanden, maar echt stevig zitten vanaf acht maanden.

Jouw zoontje zit volgens mij gecorrigeerd of ongecorrigeerd nog volstrekt binnen de normale marge hoor, maar kan me voorstellen dat je hoopt dat het hem snel lukt. V was vanaf 7 maanden gefrustreerd aan het proberen te kruipen en dus bijna 4 maanden zonder resultaat..

Geloof wel dat late kruipers snelle lopers zijn. Da's dan wel weer prettig :)

12. tatsiana

tatsiana Actief lid

14 mei 2010
    100
    0
    16
    Bedankt allemaal!

13. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Je kindje doet het echt goed hoor qua ontwikkeling, die van mij ging "pas" zelf zitten en kruipen met gecorrigeerd een jaar maa daarna ging het razendsnel. In vergelijking met aterme kinderen valt mij nu op dat David lang "slap" is geweest, met name in romp en nek. Ik kan echt verbaasd staan kijken bij een meisje van 8 maanden bij mijn zoontje op de opvang en zien hoeveel kracht er in zo'n hummeltje zit om te proberen te kruipen, dat had mijn zoontje toen echt nog niet.

14. tatsiana

tatsiana Actief lid

14 mei 2010
    100
    0
    16
    Donderdag komt de wijkverpleegkundige is kijken wat zij er van vind.
    Echt bedankt voor de reacties. super!

15. Miepie80

Miepie80 VIP lid

6 mei 2007
    8.101
    4
    0
    #15 Miepie80, 3 sep 2012
    Laatst bewerkt: 3 sep 2012
    Fijn dat de wijkverpleegkundige komt, maar maak je ook over wat zij evt. zegt niet te druk. Je kleintje doet t prima, de één is sneller dan de ander. Onze fysio gaf aan dat er reden tot 'hulp' was (fysio) als ze met 10m gecorrigeerd nog niet rollen, met een jaar niet los kunnn zitten en echte reden tot zorg als ze met twee jaar niet los kunnen zitten.

Hier 3 prematuren; N rolde met 7m (4.5 gecorr.), maar toen 2 maanden niet tot ze ook terug kon. Ze zat los met 10 maanden (7.5 gecorr.), kroop met 14m en kan nu met 18m een paar stappen los zetten, loopt aan 1 vinger.
    A rolde met 9m (6.5m) zat los met 1jr, kroop met 13m, en trok zich op tot staan met 1 jr gecorrigeerd. Inmiddels staat ze los in de kamer, stapt ze aan 1 hand en soms een paar stappen los - en dat doet ze allemaal al een maand of 2.
    R heeft fysio omdat hij wel echt achterloopt. Hij ging rollen met 10m (7,5 gecorr), tijgeren met ong. 15m en nu kruipt hij net een maandje, zit net een paar weken los (gaat ook zelf zitten; hij kon pas los zitten toen hij zelf ging zitten). Hij gaat inmiddels ook sinds een paar dagen op zijn knietjes bij de tafel zitten, gaat nu dus als een speer.

Ik merk dat het best moeilijk is om niet te vergelijken - zeker met hun neefje van nog geen 9 maanden die inmiddels zit, kruipt en zich optrekt tot staan (en ook in lengte en gewicht R al ruim voorbij is)... maar hij heeft ook twee ouders die extreem snel waren, mijn eigen man liep ook pas toen hij bijna twee was. Komt allemaal wel.....

16. tatsiana

tatsiana Actief lid

14 mei 2010
    100
    0
    16
    Vandaag is de wijkverpleegkundige geweest.
    Ze zij dat hij het heel goed doet
    En dat ik me geen zorgen hoef te maken
    Ze denkt zelf dat hij rond oktober wel zelf gaat zitten en kruipen
    In oktober weer naar de fisio dan zien we wel weer verder

17. Foxter

Foxter Niet meer actief

Het kan echt zo ineens komen, mijn dochter is 8 mnd, gecorrigeerd 6,5 maand, en ik opende 2 weken terug een topic omdat ze niet kon zitten terwijl die van mn vriendin ( wel aterme) als rond de tafel liep. En nu, 2 weken later, zit ze ineens goed recht in de kinderstoel en kan ze al een paar minuutjes zelf zitten zonder om te vallen!! Pff heb ik daarom wakker gelegen 2 weken geleden :)

18. tatsiana

tatsiana Actief lid

14 mei 2010
    100
    0
    16
    Onze kleine kan tijgeren!!! Zooo leuk!
    Wanneer gingen jullie kindjes zelf zitten?

19. Miepie80

Miepie80 VIP lid

6 mei 2007
    8.101
    4
    0
    Tatsiana, dat ze zelf gingen zitten (dus van lig naar zit) was bij de meiden rond de tijd dat ze gingen kruipen (ong 14 maanden, 11 maanden gecorrigeerd) en R doet het pas een maand of 2 - dus pas met 16/17 maanden. Ik begreep van de fysio dat zelf gaan zitten en leren kruipen vaak samen gaan. Waarschijnlijk zal je kleintje nu hij tijgert straks zijn beentjes onder zijn lijfje gaan trekken en gaan zitten 'rijen' - dat is een oefening om te leren kruipen.

Goed dat hij tijgert zeg!!

20. tatsiana

tatsiana Actief lid

14 mei 2010
    100
    0
    16
    Kan je het leren kruipen ook oefenen?

Deel Deze Pagina