Wanneer weekenddienst huisarts bellen?

Discussie in 'De lounge' gestart door goblins, 11 jun 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    19.039
    15.073
    113
    Met mn antibiotica heb ik wel gebeld...ademhalen was hels, slikken nog erger, hartslag was ook niet prettig maar toch best wel essentieel. Bleek ook niet helemaal voor niks had de zweren in mn slokdarm staan. Maar dan heb je een combi met wat anders wat t verhaal ook wel weer anders maakt.

Gorchelen met zout water oplossing helpt ook nog wel met reguliere keelpijn. Gewoon eetlepel zout in lauw warm water (half glaasje).

2. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.674
    4.020
    113
    Vrouw
    Hiervoor zou ik ook niet bellen, gaat meestal vanzelf wel weer weg na een paar dagen. Gaan ze niet veel aan kunnen doen op de huisartsenpost.
    Thee met citroen gember en honing drinken, eventueel strepsils of iets dergelijks, en ijskoude drankjes kunnen al een heleboel helpen. Beterschap!

Heb zelf 1 keer gebeld voor keelpijn maar toen zat mijn keel bijna helemaal dicht door de zwelling en kreeg ik alleen nog adem in bepaalde houdingen en had ik 40 graden koorts ondanks paracetamol en inbuprofen. En ik moest een aantal dagen later starten met stage op de neonatologie en dat moest wel veilig blijven. Toen moest ik wel meteen met antibiotica starten.

3. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.948
    5.256
    113
    Home
    Voor 1 dag alleen wat keelpijn niet bellen
    Ze zullen het ook niet nodig vinden dat je langs komt

Het gaat vanzelf weer over en duurt een paar dagen

4. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.813
    2.502
    113
    Vrouw
    Na amper 24 uur zou ik zeker niet bellen, dan is maandag vroeg genoeg. Ook wanneer je koorts krijgt zou ik pas na 3 dgn bellen.

5. Novi

Novi Niet meer actief

Overigens vind ik de opmerking "bellen kan altijd" niet terecht. Het is niet de bedoeling dat je belt voor advies als thuisarts.nl voldoende antwoord geeft of als de vraag kan wachten tot na het weekend. Daardoor staan anderen, die wel medische hulp nodig hebben, onnodig lang in de wacht.

Emsy, meintje, Kolibrie2 en 19 anderen vinden dit leuk.
  6. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.571
    3.069
    113
    Ik zou hier niet voor bellen hoor.
    Na 1 ochtend keelpijn de hap bellen?
    Zelfs voor mijn kids zou ik daar niet voor bellen, keelsnoepjes, evt paracetamol en ijsjes zullen al schelen.

Dochter loopt al een week met keelpijn, maar het is vooral sochtends bij opstaan.
    Gaat vast weer over, geen hoge koorts erbij dus zie niet echt een reden om naar een huisarts te gaan. Je kan ook gewoon goed verkouden zijn.

Sado vindt dit leuk.
  7. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.773
    2.186
    113
    Een keelontsteking is niet iets waar de huisarts iets mee kan, antibiotica is niet het antwoord op alles. Dat werkt alleen als het een bacteriële infectie is en dat is keelpijn meestal niet.
    Ik had enkele jaren geleden vreselijke keelpijn en hoge koorts. Ik kon letterlijk niks meer. Uiteindelijk na vijf dagen de huisarts gebeld, omdat mijn keel onder de gele aanslag zat en het maar niet over ging. Dat bleek idd een bacteriële infectie en dan kan antibiotica helpend zijn.
    Ik zou echter nooit voor één dag keelpijn de huisarts bellen, dan blijf je aan de gango_O

8. mama2bengeltjes

mama2bengeltjes Fanatiek lid

28 jan 2015
    1.203
    534
    113
    In principe zal de huisarts niet snel wat doen bij keelpijn. Je kan paracetamol innemen, waterijsje tegen de pijn, thee met honing. Huisartsenpost is bedoeld voor dingen die niet kunnen wachten tot de huisarts zelf weer bereikbaar is. Als je er hoge koorts bij krijgt, je kan niet meer slikken en begint daardoor te kwijlen of je kan je mond niet meer open krijgen dan moet je wel bellen
    Beterschap in elk geval!

9. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.298
    25.761
    113
    Ik zou daar doordeweeks al niet de huisarts voor bellen, klaarstaan de hap.
    Zelf aan de slag met pijnstillers en uitzieken.

Waxinelichtjes, Jessi79, owly en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. HvL

HvL Bekend lid

6 mei 2015
    709
    420
    63
    Keelpijn doen ze uiteindelijk niks aan. Ik heb in oktober fikse keelpijn en ik vermoed keelontsteking gehad. Moeizaam slikken, gevoel of de keel heel dik is. Koorts enz enz. En dat 10 dagen lang. Dus ik gebeld. En dacht dat ze er wel wat aan zouden doen. Maar het advies was pijnstillers, ijs. Enz. Eigenlijk wat op thuisarts.nl staat. Alleen bij alarmsignalen wel bellen. Volgens hun zou het met antibiotica niet sneller over gaan. En als het na 14 dagen nog zo was dan moest ik terugbellen. Maar een fikse keelpijn/keelontsteking mocht 14 dagen aanhouden.
    Bij mij duurde het dus 12 dagen voor het over was. Dus op de 10e dag was bij mij de top zeg maar.

Ik zou hiervoor geen weekend arts bellen. Zeker niet omdat het nog maar zo kort is.

Wat bij mij hielp was schijfjes citroen en blokjes gember. En daar heet water op gieten en dat laten trekken en dan dat aftreksel opdrinken. Niet lekker maar het hielp verbluffend goed.
    Maar dat ben ik dus pas op dag 10 gaan doen. Omdat ik het niet wilde omdat het niet lekker smaakt. En ik was eigenlijk boos na mijn telefoontje naar de huisarts dat die niks wilde geven. Dus ten einde raad dit gedronken en het hielp echt..

11. Basisuil

Basisuil Fanatiek lid

25 apr 2022
    2.562
    2.662
    113
    Vrouw
    Het gaat weer over, meestal binnen 5 dagen.
    Toen ik na 3 dagen de ha belde hierover, omdat ik dus ook 3 dagen amper kon slikken en dus amper eten en drinken, was het antwoord dat ik het nog maar even aan moest kijken, gaat wel weer over.
    En dat klopte.

Hap is voor dingen die echt, echt niet kunnen wachten tot maandag. Ze hebben het er al druk zat en ze kunnen je toch niet helpen.
    Pcm en ibu of diclofenac erin en uitzingen.

De enige keer dat ik echt de hap heb gebeld was toen de jongste erg benauwd was en ook dat vonden zij nog wel meevallen :oops:
    Ze konden dan ook niks voor me doen, we moesten gewoon ieder uur zn puffer geven.
    (Overigens was hij thuis benauwder en onderweg door de puffer al iets opgeknapt)

12. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.154
    3.184
    113
    Eens met iedereen..

13. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Eens met de reacties hier. Ik heb een tijdje terug een dikke week vreselijke keelpijn gehad en het hele pakket. Zo ongelofelijk verkouden. Daar kan je flink naar van zijn maar hoort erbij. Wat wel hielp voor mijn keel was afwisselend warme en koude dranken drinken!

JaLi vindt dit leuk.
  14. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    En vaak citrosan nemen (hete citroendrank met pcm en vitamine C)

15. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.288
    17.351
    113
    Sorry, maar ik snap ‘m niet. Je wordt dus vanmorgen wakker met keelpijn en wil gelijk de HAP bellen? Waarom? :oops:
    Wat zou je graag willen (horen) van de HAP?

Nina Sanders vindt dit leuk.
  16. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.301
    1.464
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Ik ook precies hetzelfde, na 10 dagen toch maar langs de huisarts want ik was uitgeput van het niet slapen. Hij kijk in mijn keel en zegt dat dit nooit vanzelf was overgedaan :o:, ik had dus een bacteriële infectie en had antibiotica nodig.

17. Mapje

Mapje Niet meer actief

Nee ik ga niet voor een dag keelpijn de hap bellen. Sterker nog, ik zou er niet eens mee naar de dokter gaan behalve als ik het echt 1-2 weken heb en niet opknap. Dus nee, ik zou niet de hap bellen nu. Wat verwacht je dat ze gaan doen dan?

Nellie4 vindt dit leuk.
  18. Novi

Novi Niet meer actief

Maar wat is de boodschap van het eerste deel? Dat je vindt dat mensen horen te wachten tot ze het gevoel hebben dat ze stikken?

19. LizMe

LizMe Fanatiek lid

7 aug 2016
    3.898
    2.568
    113
    Zelf ook paar keer gehad en het is echt vreselijk maar ze geven er bijna geen antibiotica meer voor. Pas als het veel langer aanhoudt (langer dan 1 a 2 weken). Als je echt heel veel pijn hebt probeer dan om pijnspiegel op te bouwen met paracetamol en iets van ibuprofen of diclofenac. Ik merkte dat toen ik alles opgezet en dik had bij mijn amandelen met de keelontsteking dat dit het beste werkte plus ijskoud drinken en alsnog was het vreselijk. Heeft helaas 10 dagen geduurd.

20. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.049
    16.562
    113
    Dat ik het onzin vind om na 1 dag de hap te bellen vanwege keelpijn.

Nina Sanders, Mapje, Sado en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina