Wanneer weekenddienst huisarts bellen?

Discussie in 'De lounge' gestart door goblins, 11 jun 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Even iets van een heel andere orde: een van de dingen die bij mij wel altijd helpen bij keelpijn is onderstaande. Los van het feit dat het totaal niet relevant is wil ik het toch gezegd hebben.

upload_2022-6-13_22-13-54.jpeg

Mapje vindt dit leuk.
  2. Summerbelle

Summerbelle Niet meer actief

Als je het zelf kunt beoordelen, is de huisarts / hap ook niet nodig toch?

OT: voor 1 dag keelpijn bellen zou ik ook echt niet doen op basis van de info uit de OP.

3. Mapje

Mapje Niet meer actief

Nou de vraag is simpel: denk even extra na of wat je hebt daadwerkelijk iets is wat echt niet kan wachten tot de huisarts beschikbaar is. Het schijnt gewoon echt zo te zijn dat heel veel mensen ook bellen met dingen die ze al dagen hadden, (buik)griep, ingegroeide teennagels, dag hoofd of keelpijn.

Ik schrijf alleen op wat ik pasgeleden dus daarover las: denk extra goed na of het echt nodig is om nu te bellen ivm drukte.

Ysabella vindt dit leuk.
  4. Snies

Snies Fanatiek lid

22 dec 2015
    2.132
    3.214
    113
    Iedereen heeft het wel over de hap bellen voor elke scheet maar merendeel van die mensen die voor elke scheet de hap bellen, vallen op een werkdag ook de huisarts lastig met diezelfde scheet zonder eerst af te wachten tot het zelf overgaat.
    Er zullen altijd mensen er tussen zitten die gewoon denken dat hun de enige zijn met klachten en voor elk wissewasje op welk tijdstip dan ook gaan bellen.

Ken er ook zat in mijn omgeving die expres aan de telefoon de situatie erger later overkomen of bewust liegen als de vraag gesteld wordt hoelang ze al klachten hebben omdat ze anders ook wel weten dat ze niet langs hoeven te komen.
    (Zijn ook dezelfde mensen trouwens waarbij het na een doktersbezoek direct over is!) Dus zo acuut was het. :rolleyes:

In de corona tijd ook weleens gebeld voor een verdacht rood bultje op mijn borst wat ontzettend pijn deed en had toevallig toen ook koorts. Toen deed de hap ivm corona nog videobellen om zo mee te kijken of het noodzakelijk was om langs te komen (gek idee vond ik dat:roflmao:)
    Ze dacht dat het wel kon wachten tot maandag.
    Uur later werd ik toch teruggebeld dat ze na overleg met de huisarts voor de zekerheid toch antibiotica wilden voorschrijven omdat het ook een borstontsteking kon zijn en dan tot maandag wachten te lang was.

Al blijft er ook een verschil tussen een hap en seh om te bellen qua spoedgevallen.. ook weleens de hap moeten bellen omdat mijn moeder geopereerd was en haar pijnstillers niet voldoende werkte en ze graag een zwaardere pijnstiller wilde voor de nacht. Is dan andere soort spoed waar juist de hap voor bedoeld is. Kwestie van doorsturen naar de apotheek en kon het daar ophalen.
    Mijn moeder voelde zich toen ook bezwaard om te bellen want kon wel wachten vond ze, maar ze verging van de pijn.
    Daarom is het ook fijn dat je wel gewoon kunt bellen naar de hap voor overleg wat noodzakelijk is en wat niet.
    Want anders zou mijn moeder nooit gebeld hebben toen.

5. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.948
    5.256
    113
    Home
    Sado vindt dit leuk.
  6. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Ik vind je super onaardig doen.

Verder over dit topic, helemaal niet specifiek naar jou gericht.

Jullie vinden het allemaal maar gek dat ze zonder beoordeling een ab kuur heeft gehad, maar jullie kunnen wel van achter je schermpje beoordelen dat die ab helemaal niet nodig was.

Doe gewoon normaal, als je de hap belt weet je dat er wachttijden zijn. Is het echt spoed laten ze je echt niet te lang wachten hoor, wij krijgen altijd de keus of het echt spoed is of niet. Er zullen zeker mensen te snel de hap bellen. Laten we ts daar niet op af rekenen, en allemaal zelf helder blijven nadenken!

KleineLai, Kanarie, Indiana en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. tuc

tuc Niet meer actief

Ik denk dat het moeilijk te beoordelen is of iemand onnodig de HAP belt. Er kunnen verschillende redenen zijn waarom de 1 eerder belt dan de ander.
    En ja, als DA zal het wel vervelend zijn als mensen onnodig de HA/HAP bellen, dat snap ik echt. Maar het is ook risico van het vak.

Mammavantwee, Indiana en Summerbelle vinden dit leuk.
  8. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ik zou er de huisarts niet eens voor bellen, laat staan de hap. Keelpijn kan heel vervelend zijn, maar met waterijs, thee met honing en kamille thee kom je een heel eind. Beterschap!

Edit: mosterd lees ik nu.

9. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.312
    23.459
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Aan de ene kant is dit ook wel zo, aan de andere kant is de tendens tegenwoordig dat bij steeds meer mensen alles maar nu moet, de zelfredzaamheid ver te zoeken is, en als je dan als DA advies geeft, het ook niet goed is, want ik ben tenslotte geen dokter. En dat is niet bij iedereen, maar het wordt wel steeds erger de laatste jaren. Ik bedoel, toch typisch, dat toen er net Corona was, van alles wel even afgewacht kon worden, ik amper telefoontjes kreeg. De meeste dingen gingen vanzelf wel over. Maar dat is iedereen weer vergeten schijnbaar.
    En begrijp me niet verkeerd, ik hou van mn werk, herken mezelf gelukkig niet in alle klachten die je weleens leest (ik heb deze week en een pakketje Rituals en chocola gehad van 2 patiënten, dus ik word ook echt gewaardeerd), maar het is gewoon jammer dat veel mensen zo weinig geduld hebben, zo weinig begrip op kunnen brengen, voor de drukte. Soms krijg je een hoop shit over je heen. Het is soms echt jammer dat je niet zoals vroeger gewoon eens tijd hebt voor de mensen, ipv snel snel.
    Ik klink wel echt oud nu: 'vroeger"... :roflmao:

Zuul vindt dit leuk.
  10. Mim89

Mim89 VIP lid

29 jan 2019
    10.462
    8.980
    113
    Vrouw
    De andere kant hiervan is dat je in Eindhoven op de hap vaak niet serieus word genomen. Ik ben niet iemand die snel een dokter belt, zeker de hap niet. En alle keren dat ik er ben geweest bleek er uiteindelijk ook echt iets aan de hand te zijn. Het toppunt was afgelopen November: ik had enorme pijn in mijn buik/flank en bewegingsdrang ook erbij. Thuisarts.nl geraadpleegd etc. Wist dat ik een cyste had op mijn eierstok en volgens internet konden mijn klachten passen bij een gedraaide eierstok. Na een paar uur afwachten met pijnstilling toch de hap gebeld en moest komen. Arts deed amper onderzoek en riep al snel zal wel een niersteen zijn en werd naar huis gestuurd met diclofenac. Zelfs nog gevraagd van mijn eierstok en werd afgewimpeld met ach nee dan heb je hele andere pijn. Thuis werd de pijn alleen maar erger, ook ondanks de diclofenac. Weer gebeld na een paar uur en moest terugkomen. Arts ging de ehbo bellen om me daarheen door te sturen voor iig een echo. Hij zei letterlijk denk dat er ook veel angst meespeelt bij patiënte. Ehbo weigerde me te zien. Ben nog tijdens dat gesprek kwaad naar buiten gelopen. Volgende ochtend meteen eigen huisarts gebeld. Die deed inwendig onderzoek en ging meteen het zkh bellen om me door te sturen naar de gynaecoloog. Gynaecoloog deed echo, zag dat de cyste nog groter was geworden en icm met mijn klachten werd ik meteen opgenomen. Die avond met spoed geopereerd. Uiteindelijk bleek mijn eierstok niet gedraaid maar gynaecoloog gaf aan dat met mijn klachten de kans echt zeer groot was dat hij gedraaid was en vond het belachelijk dat ik naar huis was gestuurd.

11. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Mim89, dat hoor ik vaker maar mijn ervaring met de hap eindhoven is heel goed. Ik ben er 1x voor mezelf geweest vorig jaar en dat was prima. Voor mijn huilbaby waren ze ronduit fantastisch maar dat is wel al heel lang geleden.. wellicht is het veranderd. Jouw ervaring is wel heftig :eek:

12. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.316
    2.598
    113

Het is ook zo dat er heel veel verschillende artsen dienst draaien op een hap.
    Is maar net wie je treft en hpe het contact loopt.

Ik ben heel blij met mijn eigen huisarts maar weet van anderen dat ze hem echt niet fijn vinden.

13. mama2bengeltjes

mama2bengeltjes Fanatiek lid

28 jan 2015
    1.203
    534
    113
    Huisartsen rouleren op de huisartsenpost. Soms moeten ze overdag in hun eigen praktijk werken om vervolgens te zorgen dat ze om 17.00 op de huisartsenpost aanwezig moeten zijn om nog een avonddienst te draaien. De praktijk waar ik nu werk die zorgen dat ze dan overdag niet op de praktijk zijn maar uitgerust aan de avond kunnen beginnen. Weet van andere praktijken dat die artsen wel dubbele diensten draaiden omdat ze anders een waarnemer in moeten zetten om hun eigen patiënten te zien en daarna nog de avond moeten doen op de huisartsenpost. Vind dit overigens geen goede zaak hoor maar kan me daarbij voorstellen dat er na zulke lange dagen ook fouten gemaakt worden...

14. tuc

tuc Niet meer actief

Ik vind wel dat mensen netjes moeten blijven hoor, en geduldig zijn. Ik bedoelde meer het "voor niks" bellen van mensen.

Liekje81 vindt dit leuk.
  15. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.312
    23.459
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier een solopraktijk, dus ja, mijn werkgever zit vanaf 8 uur op de praktijk en daarna van 17 tot 23 op de HAP. Alleen de nachtdiensten doet ie niet meer, die verkoopt ie. Kost hoop geld, maar jij is 63 en wil dat echt niet meer.

mama2bengeltjes vindt dit leuk.
  16. mama2bengeltjes

mama2bengeltjes Fanatiek lid

28 jan 2015
    1.203
    534
    113
    Maar eigenlijk is het toch niet verantwoord om zo'n lange werkdag te hebben terwijl je goed je aandacht bij je werk moet houden.
    "Mijn" huisartsen zijn 2 jonge dames van begin 30.

17. Mim89

Mim89 VIP lid

29 jan 2019
    10.462
    8.980
    113
    Vrouw
    Denk dat als ik ooit ga ik steeds de verkeerde tref ofzo haha. Ook een keer meegemaakt dat de assistente tegen de arts zei euhm kan het niet dit en dit zijn aangezien er in haar urine dit en dit te zien is :roflmao: Of dat de arts gewoon gaat googlen waar ik bij zit :rolleyes:

18. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.246
    2.364
    113
    Vrouw
    Er is googlen en googlen he... iemand met buikpijn googlet op 'oorzaak buikpijn', de huisarts googlet misschien op 'richtlijn diagnostiek endometriose NVOG'. Krijg je wel andere hits....

En doktersassistentes zijn de echte helden van de huisartsenzorg!

En over die krankzinnige werktijden: dit is een van de redenen dat de huisartsen eind juni een actieweek gaan houden om de huisartsenzorg toekomstbestendig te maken, zodat iedereen ook in de toekomst een huisarts kan hebben of houden. Dit wordt in steeds meer gebieden een probleem de komende jaren!

Narcisje, Liekje81 en femkes vinden dit leuk.
  19. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.492
    17.432
    113
    Zitten we bij dezelfde? :D
    Ik heb nooit problemen met de man maar er zijn er die hem echt niet willen.

Overigens met dingen rond menstruatie heb ij wel liever de vrouw, zeker als ik letterlijk met de billen bloot moet ;)
    Maar voor bij wijze van een zere teen wil ik gewoon gezien worden en boeit het niet wie ik krijg ;)

20. Mim89

Mim89 VIP lid

29 jan 2019
    10.462
    8.980
    113
    Vrouw
    Mijn ervaring is dat ze dan niet op die manier googlen ;)

Deel Deze Pagina