Sluitspier

Discussion in 'Na de bevalling' started by Purified, May 26, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Purified

Purified Fanatiek lid

Mar 28, 2013
    1,223
    1
    0
    Sinds ik zwanger ben merk ik dat mijn sluitspier iets zwakker is, ik heb totaal geen probleem met normale ontlasting - alleen nu ik b.v. ziek ben en waterige diarree heb ik wel een aantal ongelukjes gehad s'nachts.

Overdag kan ik het meestal wel redden..

Is dit iets om aan te kaarten bij de huisarts?

2. Sandana

Sandana VIP lid

Jan 9, 2012
    5,682
    5
    38
    Female
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Ik zou niet weten wat een huisarts hier mee kan. Waar hoop je op?

Ik zou me er niet druk om maken. Je kunt wel oefeningen voor je bekkenbodem doen om de sluitspier sterker te maken.

Ik weet niet waar je datums voor staan? Want als je al een kindje hebt en je hebt je bekkenbodem nooit goed hersteld, dan kan het daardoor komen.

3. Purified

Purified Fanatiek lid

Mar 28, 2013
    1,223
    1
    0
    Nouja, volgens mijn partner is het niet echt gezond als het niet goed gaat.

Ik heb twee kinderen ja, twee geboortedatums. Na de eerste bevalling liep ik bij de bekkenbodem fysio vanwege terugkomende blaasonsteking. Hieruit bleek dat de rust stand van mijn bekkenbodem te hoog was waardoor ik minder goed uitplaste.

Nou is de laatste keer wel alles goed uitgeplast, dus nu is de vraag eigenlijk is het nodig om hiervoor naar de huisarts te gaan.. Is dit een "bijkomend" iets.

4. Arnoe

Arnoe Bekend lid

Sep 1, 2010
    869
    1
    0
    Bij mij was het na 3 maanden weer een beetje op orde. Gezien jou datum zou dat binnenkort zijn.
    Het is erg vervelend weet ik uit ervaring :)
    Als t blijft zou ik het zeker aankaarten. En In de tussentijd bekkenbodemoefeningen doen.

5. Nora1983

Nora1983 Fanatiek lid

Dec 21, 2011
    2,624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Ik kan sinds bevalling ook mijn plas en ontlasting minder lang ophouden. Moet echt direct naar de wc toe als ik nodig moet. Het is nu 10 maanden geleden de bevalling. Best lang dus. Heb wel bekkenbodemspier-oefeningen meegekregen via cesar-therapie, maar om eerlijk te zijn vergeet ik ze om te doen *schaam*.

6. Sandana

Sandana VIP lid

Jan 9, 2012
    5,682
    5
    38
    Female
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Plas en ontlasting op kunnen houden doe je met dezelfde bekkenbodemspier, dus ja het heeft er alles mee te maken.

Deze spier trainen is de enige optie die je hebt om het te verbeteren.

7. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Wat vervelend joh. Als ik jou was zou ik toch weer even contact opnemen met de bekkenbodemtherapeut. Volgens mij hoeft dit niet eens via de huisarts tegenwoordig. Zeker als je dit na je eerste bevalling ook hebt gehad is het wel belangrijk dat je er op tijd bij bent.

8. void

void Fanatiek lid

May 19, 2012
    2,356
    19
    38
    0161
    Incontinentie, komt door zwakke bekkenbodem spieren.

Aangezien ik na een 3e graads scheur ook een scheurtje in mijn kring spier had is dit ook allemaal gechecked.. en omdat ik niet maanden lang aan die gore lactulose bleef drinken kreeg ik maanden later weer opnieuw een scheurtje en dus bloed en pijn maar geen ongelukjes.. Bij de bekken fysio kwam ik er dan ook achter dat het allemaal met 1 ding te maken heeft en dat zijn je bekkenbodem spieren dus wanneer jij je plas niet meer in kan houden of dus ook met diaree dan een ongelukje krijgt (is echt heel normaal dat het kan gebeuren na de bevalling die bekkenbodem spieren krijgen echt een flinke opdonder) om er dan achter te komen waarom het niet sterker word door bijv. al oefeningen te doen kan de fysio al eerste checken of je het al goed doet of er evt een verzakking is en wat de staat is van je algehele bekkenbodem.. Zo had ik een trauma waardoor ik meer moest relaxen ipv continue gespannen te zijn waardoor het zeer deed bij het vrijen en m'n kont deed natuurlijk ook wel een beetje pijn. Nu maanden verder gaat het zo veel beter. Zowiezo vind ik de fysio zowiezo echt heilig, rug pijn , nek pijn die mensen lossen het beter op dan welke pijnstiller dan ook want vaak zit er ergens een plek waar de spieren een beetje verslapt zijn ga dus idd wel langs de huisarts voor een verwijzing via de gynecoloog kan je volgens mij ook een verwijzing krijgen maar dat is in de UK gewoon ff rondbellen!

Share This Page