Deze vraag had ik ergens in het 'echo forum' al gesteld, maar wellicht is hij hier beter op zijn plaats. Twee weken geleden (14 januari) had ik m'n eerste echo en bleek ik zwanger van een tweeling. Termijn werd toen gesteld op 8+1, wat wel ongeveer 3 dagen korter was dan ik dacht (obv symptomen rond m'n eisprong), maar ja ik deed geen ovulatietesten en tempte niet, dus legde me daar wel bij neer. Nu had ik 28 januari een nieuwe (uitwendige) echo in het ziekenhuis, dacht toen dus 10+1 te zijn maar werd gesteld op 9+4! Heb er op dat moment niet zo bij stil gestaan, maar het voelt achteraf toch niet helemaal goed. Ik vind zelf een achteruitgang van 4 dagen in twee weken gevoelsmatig heel veel (maar: heb er geen verstand van, is een gevoelsdingetje). Tevens zou deze termijn ook betekenen dat ik m'n eerste (heeeeel lichte) positieve test al op 6 DPO had (als ik ga terugrekenen, als ik vandaag 9+6 ben, was ik op 12 december bij m'n eerste test 2+6). Met name dat laatste vind ik raar: op 6DPO een positieve test kan toch eigenlijk niet? En wat is jouw idee over een uitwendige echo bij 9+4 om de termijn te bepalen? Ben erg bang dat de twee kleintjes niet goed groeien, nu ik eigenlijk twee keer (de eerste keer gevoelsmatig, de tweede keer feitelijk) een dag of 3/4 ben teruggezet...
Hoi Cetje, een termijn stel je voor de 10 weken zwangerschap inwendig, tenzij het uitwendig beter te zien is dan inwendig. Dus het is niet volgens het landelijke protocol. En zeker als er een discrepantie is tussen de grootte van de kindjes en de termijn die gesteld wordt. Moet je nog een keer terugkomen voor de 12 weken. Want dan zou ik zeggen; pak die metingen en baseer daar de termijn op. Op zich is het niet vreemd dat je een aantal dagen verschil hebt met je cyclus hoor, maar gezien het hele verhaal bij elkaar zou ik toch voelen voor een nieuwe termijnecho bij 11-12 weken. Groetjes Brigitte