al 3 dagen niet gepoept!

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door simalex, 6 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. simalex

    simalex Bekend lid

    Hallo kraamverpleegkundige,

    Yildou is bijna 3 maanden en aangezien ik bijna weer moet werken ben ik de borstvoeding aan het afbouwen naar 3 x borst en 2 x fles. Tot voor kort had ik genoeg afgekolfde melk in de vriezer, maar aan het begin van deze week zijn we begonnen met kunstvoeding.
    We hebben voor dezelfde voeding gekozen als dat ze vlak na de geboorte in het Zh heeft gekregen (wegens vroeggeboorte heeft ze 5 dagen in het ZH gelegen (2 dagen in couveuze)).
    Maar nu heeft ze sinds 3 dagen geen poepbroek meer gehad. De laatste tijd had ze 1 x een poepbroek per dag/per 2 dagen. Ze lijkt er zo nu een dan best last van. Huilt/brult erg en vertoont 'krampjes gedrag', maar er komt alleen lucht... Ik heb al 3 x getempt en de flessevoeding ook al met 10 cc extra water klaargemaakt.
    Haar buikje klinkt trouwens erg opgeblazen als je er op klopt.

    Heb jij nog tips?
    Hoe lang mag ze max niet poepen?
    Wanneer zouden we naar een HA moeten voor evt laxeermiddel?

    Groetjes Simone
     
  2. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Door de overgang naar flesvoeding heeft ze moeite met poepen. Wat je nog zou kunnen proberen is het buikje rustig masseren. (met de klok mee)
    Eventueel een theelepeltje (zonnebloem)olie door de melk doen. Blijf de voeding wat verdund aanbieden. Als je het idee hebt dat ze er veel last van blijft houden zou ik contact opnemen met de huisarts. Sommige kinderen poepen maar eens in de 4 a 5 dagen.

    Ilja
     
  3. simalex

    simalex Bekend lid

    Bedankt voor het antwoord. Op een andere site vond ik dat je 2 weken geduld moest hebben bij het overgaan van borst op fles. Dat lijkt me persoonlijk wat lang.
    Naast dat ze niet poept is ze ook wat neusverkouden/ zit niet helemaal lekker in haar velletje. Dus het is lastig om te zeggen of ze nu van de buikpijn huilt of omdat ze zich niet helemaal lekker voelt...
     
  4. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Twee weken is te lang. Krampjesgedrag kan heel vervelend en pijnlijk zijn voor de kleine meid. Wat je ook nog kan proberen is een lepeltje roosvicee-laxo dor de melk doen.

    Mocht ze nou maandag nog steeds niet gepoept hebben ga dan even langs de HA.

    Ilja
     
  5. simalex

    simalex Bekend lid

    Afgelopen zaterdag heeft Yildou eindelijk weer een beetje ontlasting gehad. Maar niet zoveel als ik verwacht had en de samenstelling was ook veel minder waterig dan voorheen :oops: lekkere details.

    Sindsdien heeft ze niet weer gepoept, maar ik denk wel dat het nu weer langzamer hand op gang komt. Het is in ieder geval wel duidelijk dat deze voeding de darmpjes goed aan het werk zet!

    Bedankt voor je adviezen!

    Ik probeer trouwens de darmpjes nog wel te stimuleren door zo nu en dan te tempen, maar wil dat niet vaker dan 2 x per dag doen... Wat vind jij daarvan?
     
  6. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Wees wel voorzichtig met tempen. Doe dit liever ook niet dagelijks. Je kan dit een keer doen, maar maak hier geen gewoonte van.

    Gebruik liever één van de andere tips. Leg ook eens een lekker warm doekje op haar buik.

    Ilja
     
  7. simalex

    simalex Bekend lid

    Ok, goed dat je me daar op wijst. Vlak nadat ik mijn berichtje geschreven had, heeft Yildou weer een flinke poepbroek gehad.

    Nogmaals bedankt voor alle moeite!

    Groetjes Simone
     
  8. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Fijn hoor.

    Ilja
     

Deel Deze Pagina