Hallo dames, Ik heb afgelopen week de uitslag gehad van mijn bloedonderzoek. Nu blijkt dat ik bloedgroep A negatief heb. Dit komt voor bij 1:4 vrouwen. Nu moet ik bij 27 weken opnieuw bloed laten prikken, en kijken ze naar de bloedgroep van de baby. Als de baby een positieve bloedgroep heeft, dan krijg ik een injectie. Dit moet voorkomen dat mijn lichaam de baby als 'vreemd' gaat zien. Heeft hier iemand misschien ook ervaring mee (gehad)? Ik ben namelijk wel benieuwd in hoeverre dit invloed heeft op de zwangerschap.
Maak je geen zorgen want dit is een veel voorkomend iets. Ik ben zelf o-negatief en heb een injectie gehad, ik geloof op 26 weken, omdat ze drie jaar geleden nog geen bloed testen deden om te testen of je een rhesus negatieve of -postitieve baby droeg. Dit heeft geen nadelige gevolgen voor je zwangerschap. Mijn dochtertje bleek bij de geboorte bloedgroep A-negatief te hebben en daarom hoefde ik geen verdere injectie meer.
Is tegenwoordig standaard. Dit ivm een eventuele volgende zwangerschap, zodat je geen antistoffen aanmaakt. Ik heb met 29 weken de prik gehad en nergens last van gehad. Dezelfde prik direct na de bevalling, toen prikten ze langs een bloedvat. Daar heb ik een blauwe plek aan overgehouden maar niks van gevoeld verder.
Bedankt voor de reacties ik maak me ook niet echt druk, maar het idee dat mijn lichaam het als vreemd kan gaan zien vond ik toch best een enge gedachte. Het klinkt zo ernstig (vond ik). Ik ben in ieder geval blij dat ze dit nu al heeft verteld, en dat het met een injectie dus al kan worden 'opgelost'. Maar dan ben ik in ieder geval niet zo'n geval apart die weer iets raars heeft haha..
Zelf ben ik o negatief. Met beide zwangerschappen een spuit gehad en na beide bevallingen ook. Na de bevalling hallen ze een beetje bloed uit de navelstreng om te kijken wat de bloedgroep van je kindje is. Maar preventief krijg je dus al een spuit voor een volgende zwangerschap. (Zelfs bij mijn MA's een spuit gehad.)
Zoals ik begreep kijken ze bij 27 weken al naar de bloedgroep van de baby...hoe weet ik niet. Als dan blijkt dat de baby een andere bloedgroep heeft, krijg ik een injectie, anders niet. Dus als het goed is, kunnen ze dit dus al voor de bevalling zien.. Een nieuwe methode misschien?
Ja, het klinkt dus eigenlijk veel enger en spannender dan dat het is.. Mocht het zijn dat de baby een positieve bloedgroep heeft, dan krijg ik een spuit, en anders niet. Dus maakt eigenlijk niks uit haha.. Maar ik vond het zo ernstig klinken..
Ze kijken niet naar de bloedgroep van je kindje maar naar de rhesus factor. Dus als je kindje positief heeft krijg je een spuit. Na de bevalling krijg je er dan weer een.
iedereen met een bloedgroep die negatief is krijgt die injectie, ik heb deze zelfs gekregen na mijn operatie vanwege een bbz. niets om je zorgen over te maken (mijn bloedgroep is ook a negatief)
Ik heb ook A negatief, en mijn man O positief. Kans dus dat onze dochter positief is. Ik woon in Canada en hier doen ze de bloedtest nog niet om de rhesus factor bij een ongeboren kind vast te stellen. Sterker nog, de verpleegkundige zette grote ogen op toen ik vertelde dat dit in Nederland bestaat! Hier gaat het zo bij een Rh negatieve aanstaande moeder: Eerst testen ze je bloed om te kijken of je al antistoffen hebt, dan dienen ze met 28 weken de anti D injectie toe, bij 34 weken kijken ze dmv bloed prikken of er nog voldoende in je bloed zit, en zo nee krijg je nog een injectie. Dan na de geboorte testen ze het bloed uit de navelstreng vande baby. Is de baby inderdaad positief, dan krijgt mama nog een injectie. Het stelt allemaal niet zo veel voor, maar het kan wel een hoop ellende voorkomen bij een volgende zwangerschap. Overigens hoor je met een negatieve bloedgroep niet tot een risicogroep en mag je ook gewoon thuis bevallen en zo. Nogmaals, het stelt allemaal niet zo veel voor. Ik ben vandaag in het ziekenhuis geweest voor mijn eerste injectie anti D (Rhogam heet dat spul hier). Een klein prikje in mijn heup, gezet door een leerling-verpleegkundige. Zij heeft talent voor dit soort prikken; ik voelde het amper.