Wanneer weer hardlopen en buikspieroefeningen?

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door Liekje81, 30 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.231
    23.331
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik ben 8 weken en 2 dagen geleden bevallen. Vorig jaar rond deze tijd liep ik nog halve marathon onder de 2 uur. Heb hardgelopen tot 26 weken zwangerschap.
    Wanneer kan ik daar weer mee beginnen? Ik wandel veel en bij langer dan een uur krijg ik wel pijn bij mn schaambot. Zou dan mn bekkenbodem nog niet op orde zijn? Ik doe er al weken oefeningen voor en verlies nooit urine ofzo.
    En ik las dat ik mn buikspieren wel weer kon trainen, mits er geen diastase is. Ik zou vast hebben geweten als ik dat heb neem ik aan?

2. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Een.diastase merk.je wel inderdaad.
    Wat betreft het hardlopen zou je ongeveer 6 weken na de bevalling weer kunnen beginnen met opbouwen. Dat is wanneer zwangerschap en bevalling verder zonder problemen zijn verlopen.
    Zou het voorzichtig weer gaan proberen dus. Hou het eerst op max 30 minuten en lager intensief dan je gewend bent. Je voelt zelf snel genoeg wat je lijf aan kan.

3. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Heb je een nacontrole gehad bij de verloskundige of gynaecoloog? Ik ben vandaag zes weken geleden bevallen met een keizersnede en ik heb eergisteren toestemming gekregen om alles weer te doen. Sporten en zware dingen wel rustig opbouwen maar het kan dus wel gewoon weer.

4. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Na 6 weken kun je wel weer beginnen, als je verder geen last hebt van complicaties oid. Gewoon rustig opbouwen :)

5. 1982Eva

1982Eva Fanatiek lid

12 mrt 2014
    1.035
    5
    38
    NULL
    NULL
    Ik lees mee, ik ben nu bijna 6 weken geleden met keizersnee en heb ook veeeeel zin om weer te gaan rennen! Maar ik hoor toch wel dat je daar beter nog iets langer mee kunt wachten, week of
    12 zelfs..? Ben als de dood om blijvend iets te "verpesten" maar wil aan de andere kant ook graag snel weer in m'n eugen kleren... Nog 5 kilo zwaarder en niks past :(
    Wie heeft er ervaring met hardlopen na ks...?

6. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.231
    23.331
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    @eva: heb fysio gebeld en die raadt idd aan pas na 12 weken. Dit vanwege je bekkenbodem. In het ergste geval kan het zelfs verzakkingen geven als je te snel weer gaat lopen. Niet eens meteen, maar sommige vrouwen hebben dat dan jaaaaren later pas. Ik wacht dus nog tot 12 weken voor de zekerheid, en ga lekker door met mn bekkenbodemoefingen. Ik ga wel vast beginnen met buikspieroefeningen.
    Ja, die 5 kilo is bij ook het probleem. Krijg mn broeken dicht, maar dan ziet het er niet uit, haha.

7. 1982Eva

1982Eva Fanatiek lid

12 mrt 2014
    1.035
    5
    38
    NULL
    NULL
    Ahm thanks, en goed dat je gebeld hebt! Ik vraag me af of het voor mij dan ook opgaat, want mijn bekkenbodem heeft natuurlijk minder te lijden gehad... Maar ik ga toch maar even navraag doen erover.

Naar hè die 5 kg! Weet dat het echt niet veel is, en nog pas kort geleden maar ze zitten me zo dwars!

8. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.231
    23.331
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ja, mij zitten ze ook dwars! Ik heb veel skinnyjeans, heb echt geen zin om nieuwe te gaan kopen. Het zou natuurlijk helpen als ik wat gezonder zou eten :D Maar nu ik de hele dag thuiszit, graai ik vaker in de snoep/koek/chips kast. :)

9. 1982Eva

1982Eva Fanatiek lid

12 mrt 2014
    1.035
    5
    38
    NULL
    NULL
    :) Heeeeel herkenbaar. Als ik werk, eet ik heel gezond, maar nu ben ik gewoon koekiemonster uit een soort "verveling"....

10. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.231
    23.331
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    @eva, ik lees veel dat na ks sporten na 12 weken pas aangeraden wordt.

11. 1982Eva

1982Eva Fanatiek lid

12 mrt 2014
    1.035
    5
    38
    NULL
    NULL
    Ja, dat kan ik nu beamen - gisteren eigenwijs een hardlooppoging gedaan. Heb 10 minuten gelopen. Merkte dat m'n conditie prima is, raakte niet buiten adem (ik wandel elke dag ook 2 uur met de wagen), maar ik voelde m'n litteken / buik. Is dus helaas echt nog te vroeg. Ik ga wel met 8 weken back in shape doen, hopelijk lukt dat wel. Zo frustredn dit, ik wil zo graag! Weet best dat het tijd nodig heeft en ik trots zou moeten zijn op de prestatie van m'n lichaam, maar zo voel ik het helemaal niet :(

Deel Deze Pagina