Hier heeft ons zoontje vanaf het moment dat wij met vaste voeding begonnen (5,5-6 maand) super gegeten. Vond bijna alles wel lekker (allerlei groente en fruit, vis, vlees). Maar sinds een aantal maanden eet hij vrijwel niets meer als avond eten. Brood is hij ook niet echt gek op behalve als hij echt honger heeft (bijv na ochtendje creche). Hij zegt nu ook vaak bluugh tegen eten (waar ie dat van heeft? Vind dat echt niet leuk!). En wil gewoon niks meer qua groentes of wat dan ook wat maar met avondeten te maken heeft.. fruit eet hij gelukkig nog wel heel goed maar groente krijgg hij niks meer van binnen nu! Maak me daar echt zorgen om. Ik dring het eten niet op en eet zelf gewoon lekker door, probeer hem soms wel even aan te moedigen maar verder laat ik hem met rust. Maar vaak eet hij niets of heel weinig, soms wordt hij ook boos of sjaggerijnig en uiteindelijk begint hij altijd wel met dingen op de grond te gooien vanaf zijn bord en soms zelfs zijn hele bord... geven hem ook afwisselende voeding, gewoon beetje wat de pot schaft en we eten savonds altijd met zn drieen aan tafel. Hoe lang blijft zon fase doorgaan, of wat doe ik verkeerd? Ik wil zo graag dta hij weer geniet van het eten zoals hij eerder deed
Hier duurt die fase al bijna een jaar! De laatste tijd gaat het wel weer beter. Hij eet s avonds zowaar zijn bordje af en toe leeg! Ook wij hebben nooit gepusht, er nooit een 'ding' van gemaakt over het feit dat hij niets of weinig af. Komt vanzelf goed en dat blijkt nu wel. Zolang ze actief zijn en goed groeien is er niks aan de hand.
Al zeker 1,5 jaar (hij is nu net 3) en het einde is nog lang niet in zicht denk ik. Kan me er ook niet druk om maken.
Hier ook al anderhalf jaar. En als ik her en der lees duurt het nog wel even. Ze is inmiddels 3 heeft een gezond gewicht maar weinig eetlust. Ik kan me er niet druk om maken.
Hier ook met fases. Vooral net voor dat ze 2 werd was het heel erg, vrijwel niets eten.. en dat een paar maanden lang. Nu gaat het weer wat beter, nu is ze bijna 3, snapt ze meer en moet ze minimaal 2 hapjes proeven.. Nu proeft ze weer nieuwe dingen waardoor er steeds meer gerechten Bij komen die ze lust..
Zoontje is van zeg 1,5 jaar tot 3,5 jaar regelmatig zonder avondeten naar bed gegaan, nu met bijna 5 eet ie weer lekker en proeft zelfs nieuwe dingen...komt over het algemeen wel goed hoor maar kan ff duren
Is algemeen bekend dat dat lang kan duren. Ik zit telkens te wachten tot het hier gebeurt, maar ze is nog veel te gek op eten. Gewoon lekker laten gaan, gezellig houden aan tafel, en laat het los. En vooral niks anders in de plaats geven! Ik ben daar heel makkelijk in. Na 4 happen klaar en dan zeuren om eten? Dan krijgt ze mooi dr bord avondeten weer voor dr neus.
Ok dat klinkt veelbelovend haha! Hier begon het een beetje rond de 19 maanden, en idd nu vaak dat hij echt niets eet. Of bijv alleen zn visstick (whoehoe), maar geen hap groente of rijst of wat dan ook. Wil ook niets proberen of zegt dus: blehh..!! Ben dan soms bang dat ie allerlei voedingsstoffen mist. Maar goed schijnbaar kan t niet zoveel kwaad!
Hier komt het vlees of vis pas op tafel als we al even eten. Dan heeft ze meestal al wat groente op. En gisteren bv moest ze van mij telkens eerst een worteltje, voor ze nog een stukje vlees kreeg. Ze had alleen de aardappeltjes op en amper wortels, en al een stukje vlees. Dan dus eerst een groente, dan stukje extra vlees.
Mijn oudste wilde opeens alleen potjes babyvoeding eten en een tijdje heb ik gedacht: groente uit een potje is nog altijd beter dan geen groente. Maar tegen de tijd dat hij 2 jaar was, at hij die ook niet meer . Toen het besluit genomen dat hij met de pot kon mee eten of anders niet. Zoonlief heeft lange tijd voor 'niet' gekozen ... Heel langzaam ging hij 'uitzonderingen' maken voor de dingen die hij lekker vond (zoals macaroni, vlees en later aardappelen). Groenten duurden het langst, maar ook dat is hij op een gegeven moment toch gaan proeven/proberen. Dit proces heeft jaren geduurd , maar tegen de tijd dat hij ongeveer 6 jaar was at hij redelijk goed met de pot mee. Mijn dochters houden nog meer van eten , maar ook zij hebben (kortere) fasen gehad dat ze niet wilden. Prima. Dan niet. Vanaf een jaar of 3 zat er wel de consequentie aan vast dat ze dan ook geen toetje kregen (niet eten = geen honger, dus dan ook geen toetje nodig). Mijn jongste van ruim 3,5 jaar slaat nog regelmatig een avondmaaltijd over, of is na 3 hapjes al klaar. Ik lig er niet wakker van. Loslaten, zelf lekker eten (=goede voorbeeld geven) en uitstralen dat het je niet interesseert of je kind wel of niet eet. Als je kind ouder wordt (3-4 jaar of ouder) en het blijft een groot probleem, kun je dan altijd nog voorzichtig wat 'regels' invoeren.
Hier al 2 jaar.. Wel brood,alleen appel en speklapjes...en waterijsje. Lust sinds deze week gelukkig ook vitamine winegummetjes. Zie ons ooit nog wel op zo'n eetpoli terecht komen..:x
Ik heb geen zin om me daar over druk te maken, dus maak verse soep in kleine porties (50 gr groente + 50 gr kippenbouillon); daarmee krijgt ze dagelijks een soort basis binnen. Als ze nog wat rauwkost knaagt en wat vlees eet dan zit het wel goed.
Onze zoon is net 4 geworden, tot 1,5 jaar heel goed gegeten en sindsdien is het drama savonds. Patat en pannenkoeken gaan er goed in (en wortels) maar dat is het dan ook wel. CB heeft ons een keer verteld dat het wel tot zn 9e jaar kon duren. Hij groeit verder wel goed omdat hij genoeg brood eet
Hier ook drama met groenten, hij wil als avond eten vaak alleen droge pasta met mayonaise. Of gekookte aardappels en dan dippen in de Mayo. Vlees gaat er wel redelijk in gelukkig Ik heb me er laaaange tijd druk om gemaakt omdat hij lang en dun is. Hij weegt nu 12 kg bij een lente van 1,01. Maargoed hij eet fruit brood drinkt melk en is een heel vrolijk ventje , dus ik heb hoe moeilijk ik het ook vind losgelaten. Mijn moeder zei dat ik vroeger altijd zorgde voor drama aan de tafel omdat ik niks wilde eten , en alles altijd uitspuugde. Maar ook ik ben groot geworden zonder groenten
Ja joh, hier precies zo. Zoon is 26 mnd. Mijn dochter vertoonde ook hetzelfde gedrag toen ze die leeftijd had. Inmiddels is ze 11 jaar en moet ik soms extra boodschappen inslaan omdat zij alles opeet. Gezonde dingen welteverstaan (brood, fruit, paprika's, komkommers etc.) Komt dus echt goed. Je doet het hartstikke goed nu. Vooral niet pushen.
Heel eerlijk...ik zou liever hebben dat hij helemaal niks eet dan aardappels en pasta gedoopt in de mayo. Zo leer je toch ook compleet verkeerde eetgewoontes aan?
Getver, een yoghurt-dipsaus met groene kruiden smaakt beter denk ik. Of wat olijfolie erover (zeker bij pasta)
Tuurlijk zou ik willen dat hij gezond eet, maar verkeerde eetgewoontes kan Je ook afleren. Ik bedoel hij is 2 dus ik heb er alle vertrouwen in dat het goedkomt.