Wanneer mochten jullie weer zwanger worden na keizersnede? Hier bij het ikazia geven ze een jaar aan en wij vinden dat wachten zo lang. Gaat erg slecht met mijn schoonvader en we zijn bang dat hij het niet meer gaat mee maken de tweede zwangerschap
Wanneer ben je bevallen? Ik heb gemerkt dat de richtlijnen per ziekenhuis verschillen: De een zegt minstens 6 maanden wachten, de ander adviseert een jaar. Zelf ben ik 11 maanden na de ks zwanger geraakt. Sterkte met je schoonvader...
Ik zou het advies van je gyn volgen. Als je graag eerder wil beginnen, bel even naar je gyn of ga langs en vraagt wat hij/zij denkt en waarom je misschien moet wachten.
Mijn gyn zei, sowieso niet zwanger worden binnen een halfjaar. Maar nog liever niet binnen een jaar. Sterkte met je schoonvader.
Hier ook het advies gekregen een jaar te wachten na de ks.. maar heb hier op zp al vaker gezien dat het advies heel erg verschilt per ziekenhuis.. Sterkte met je schoonvader..
Hier was half jaar prima. Gyn gaf aan dat het dan echt heel veilig is en niet onveiliger als na een jaar of langer. Was achterhaald zei hij. Mijn schoonzus werd zelfs verteld dat ze direct weer zwanger kon worden. Sommige gyneacologen schijnen te geloven dat een lichaam niet zwanger word als het dat nog niet aan kan.
Je zou kunnen overwegen het traject binnenkort al op te starten, daar gaat vaak ook nog wel wat tijd overheen. Ik weet niet of je iui of ivf/icsi moet doen? Wij zijn toen mijn zoontje ongeveer 10 maand was naar de fertiliteitspoli gegaan. We konden rond 11 maand starten met medicatie en rond 11,5 maand hadden we de terugplaatsing.
Ga het gewoon vragen inderdaad of het traject misschien eerder gestart kan worden wordt weer starten met iui
Een half jaar was voldoende aldus mijn gynaecoloog en mijn fertilteits gynaecoloog. En dan heb ik een ks van 2 tegelijk gehad dus mijn baarmoeder heeft meer te verduren gehad. Na 8 maanden was ik weer zwanger.
Hier 3x keizersnede gehad. Ik liep in het AMC, een ziekenhuis wat ik vertrouw en waar de expertise groot is. Ik heb doorgevraagd al op het moment dat ik net bevallen was van m'n eerste. Mij werd aangeraden minimaal een jaar te wachten, maar ik vroeg: wat als het per ongeluk toch eerder raak is? Dan word je meer in de gate gehouden maar er is geen reden tot paniek,zei de gyn. Vóór zes maanden zwanger zijn is wel echt niet aan te raden, maar het is niet dat je dan een hele grote kans hebt op dat het misgaat... meer voor je algemene herstel van je lijf is het beter om te wachten. De tweede kwam (onverwacht) weer met een keizersnede. Onze oudste was bijna 2 toen ik zwanger raakte van de tweede dus er zat ruim de tijd tussen. Op het moment dat je weer een keizersnede hebt kijken ze of je baarmoeder er goed uit ziet vanbinnen. Dat was bij mij het geval. Wel werd aangeraden om minimaal 1 jaar en liever nog 1,5 jaar te wachten met zwanger raken van een eventuele derde. We hebben ook ongeveer zo lang gewacht. Na 1 jaar en 9 maanden was ik zwanger. Weer een (geplande) keizersnede en alles zag er weer heel mooi uit. Mij werd wel verteld dat het er echt heel goed uitzag voor iemand met 2 eerdere keizersnedes, waarschijnlijk omdat we langer hadden gewacht en omdat ik jong was (25 bij nr 1, 28 bij nr 2, 30 bij nr 3). Mijn gyn zei ook: het is wat anders als je eind 30 bent en je in 1,5 jaar 2 keizersnedes hebt, dan als je jong bent en er langer tussen de zwangerschappen zit. Wij zouden ook voor een 4e mogen gaan, wat niet aan iedereen geadviseerd wordt. Wat ik dus zou mee laten wegen in je keuze is je leeftijd, je algemene fitaliteit en of je nog meer kinderen zou willen. Maar als ik lees dat je uberhaupt de mmm weer in moet en daar dus ook tijd over heen gaat, zou ik zeker al je 2e kinderwens bespreken met de gyn/vk/huisarts. Succes! PS. Sorry voor het lange verhaal, maar ik hoop dat je er wat aan hebt...
Een vraag...zijn er ook dames die o.a. aan hun litteken merkten dat ze opnieuw zwanger waren? Lees: jeuk, steekjes, etc?
Wij kregen ook het advies om een jaar te wachten. Toen mijn zoontje 9 maanden was, weer gestopt mer de pil om mijn lichaam alvast weer "werkend" (klinkt heel fout, maar jullie begrijpen wel wat ik bedoel denk ik) te krijgen. Gelijk zwanger. Vk gaf aan dat her vroeger eerder een half jaar was, richtlijn is verruimd naar een jaar ivm je litteken. Dit krijgt meer te verduren met een zwangerschap. Ik wordt zo richting de 30 weken meer in de gaten gehouden voor het litteken, dat het allemaal goed blijft. Ook bevalling na ks is anders. Alles moet volgens het boekje gaan, 1cm ontsluiting per uur, geen weeën opwekkers of remmers etc. Anders wordt het weer een ks. Dit gaan wij voor zijn, door gelijk voor een ks te kiezen. De eerste was spoed met hoofdletters, dat wil ik m'n man niet nog een keer aan doen.