wanneer weer sporten na keizersnee

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door Annemarie76, 15 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Ergens gaat t me al kriebelen om weer lekker mn majorette op te pakken..
    Maar.. ik heb wel een keizersnee moeten ondergaan, dus buikspier- oefeningen zijn ( geen idee hoelang precies) even niet aan de orde..

Ik heb zelf t idee om over een week of twee wel weer de techniektraining op te kunnen pakken.. Je staat immers en beweegt veel met je armen.. Nu zei mn man.. Ja pas maar op, voor onverwachte bewegingen.. Daar heeft ie wel gelijk in.. Ik bedoel die baton valt 101 keer op de grond..Of je maakt een rare beweging om de baton toch vast te kunnen houden..

Wanneer kan ik t sporten weer oppikken, of kan ik beter tegen de trainster zeggen dat ze voor dit seizoen maar even niet op mijn inzet in een groepsshow moet rekenen? ( dit om te voorkomen dat ik er ingeschreven word en achteraf er uit gehaald moet worden)

2. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    "In principe" staat er zes weken voor het herstel, dat verschilt natuurlijk wel per persoon. Maar het wordt ten zeerste afgeraden om te rekken (dus was ophangen op hoge lijn), te zwaar te tillen (alleen je baby), zo min mogelijk trap te lopen, zo min mogelijk te bukken, te stofzuigen. Dus ik denk dat je zelf wel in kan schatten hoe of wat.

Ik ben bijna vijf weken verder en heb er niet echt mazzel mee. Bij mij is de wond gaan ontsteken en dat gebeurde na tien/elf dagen. Ik heb ook onwijs veel verhalen gelezen van vrouwen bij wie het na drie tot vier weken zelfs ging ontsteken, omdat ze domweg te veel hadden gedaan.

Ik zou het niet overhaasten, maar je moet ook zelf voelen wat je wil en doet. Ik kan nog steeds niet veel. Stofzuigen doe ik nog steeds niet, afgelopen week voor het eerst voorzichtig wat gekookt. De was doe ik wel (we hebben een laag wasrek), maar autorijden dat lukt me nog niet ivm pijn. Wandelen zijn korte stukjes, de supermarkt haal ik nog niet. Heel irritant vooral, want ik wil eigenlijk wel weer wat gaan doen. Maar na een dag Esmae verzorgen (toch té vaak trap op en af met haar op mijn arm), ben ik best gebroken en heb ik meer pijn dan me lief is.

Succes én gefeliciteerd!

3. geriannes

geriannes Actief lid

8 jun 2009
    128
    0
    16
    in de horeca
    dedemsvaart overijssel
    mij is verteld minimaal 6 weken rust te nemen en zeker niet sporten
    al denk je dat je lichaam het aan kan niet doen

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.194
    113
    Ik zou het persoonlijk zeker niet doen. De aangegeven rusttijd is 6 weken en dat is het niet voor niks.Helemaal idd rekken en strekken niet en het lijkt me niet dat je dat kunt vermijden met majorette.

5. tientje

tientje Actief lid

28 jun 2006
    375
    0
    0
    ben net 1 nacht thuis na een sectio, ik heb een brief mee gekregen waarin staat dat je
    6 weken niet mag
    sporten,
    fietsen,
    rek en strekoefeningen,
    zwaar huishoudelijk werk,
    tillen boven 5 kg
    zwemmen of in bad

dus.... zou het niet doen

6. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Ik hou me zeker tot de controle bij de gyn ( 24/9) wel koest.. Moet toegeven dat dat niet meevalt.. m'n handen jeuken om buitenom de ramen te gaan lappen..:p

Hou me maar bezig met t draaien van een wasje en t ophangen ervan.. af en toe een doekje over wat houtwerk binnen en de vaatwasser in en uitruimen..

En natuurlijk het grootste deel van de zorg voor Gijs neem ik op me..

7. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Dan doe je eigenlijk al heel veel!

A.s. woensdag is het voor mij vijf weken geleden en heeft die ontsteking er ook nog in gezeten. Sinds vorige week woensdag kook ik weer (eenvoudige dingen), maar een grote pan afgieten, mag mijn vriend doen. Wat doe ik nog meer?

* Wasje in de machine stoppen en ophangen, wij hebben een laag rek, op sta-hoogte.
    * Stoffen op mijn gemak
    * Afwasmachine uitruimen en inruimen
    * Wasje opvouwen op bed
    * Zittend de oren van onze bearded collie eens uitgeborsteld
    * Gisteren voor het eerst met zijn drietjes (én hond) een half uur gewandeld, dat is ook sport natuurlijk. En genieten met het fijne weer.
    * Uiteraard Esmae de hele dag verzorgen

Wat nog niet lekker gaat:
    * Auto rijden, dat dus nog helemaal niet! Dat wil nog niet, maar ik hoop het snel weer te kunnen (sterker nog, ergens deze week eens proberen). Esmae moet ook mee en die moet in de maxi cosi natuurlijk, dus er komt wat meer bij kijken dan alleen even gauw instappen.
    * Stofzuigen, dweilen en andere zware klussen. Dat ga ik echt kalm aan opbouwen. Nu doet mijn vriend dat 's avonds gewoon. Geen enkel probleem, behalve soms wat frustrerend want ik wil het zelf zo graag....
    * Te vaak trappen lopen. Een dagje Esmae en mama is dus plannen en vooruit denken :)
    * Niet te vaak de middagrust overslaan. Dit weekend wel overgeslagen en dat merk je dus snel genoeg!

Verder
    PAK JE RUST!!! Ik probeer elke middag met Esmae te slapen. Vaak lig ik dan toch al gauw twee uur op bed, we worden dan lekker wakker, ik kijk nog wat tv, tot Esmae er helemaal is en dan ga ik er met haar uit, verschonen, voeden en dan is het ook alweer tijd om het eten voor te bereiden. Mocht ze slapen, doe ik dat alvast en anders wacht ik tot mijn partner thuis is. Gewoon lekker ontspannen dus, daar is deze tijd ook voor! Haasten kun je straks nog genoeg.

Ik ga nu een boterham eten, dan Esmae verschonen en boven voeden en dan gaan we gezellig samen dus even dat dutje doen. En slapen we niet, dan liggen we gezellig te keuvelen en rusten we dus ook uit.

Succes en heb geduld, het komt echt in orde en de tijd gaat harder dan je denkt.

8. LovingMom

LovingMom VIP lid

12 nov 2008
    8.094
    0
    0
    Secretaresse
    Gelderland
    Precies 6 weken na mijn bevalling moest ik terug voor controle (heb ook een keizersnede gehad) en kreeg toen alweer akkoord dat ik alles weer mocht doen. Wel met mate uiteraard en langzaam opbouwen! Na 6 weken zat ik dus alweer op het paard :D

9. Anneke99

Anneke99 Bekend lid

18 dec 2007
    613
    0
    0
    mijn herstel duurde zooo lang na de keizersnede
    toen ik na 3,5 maanden op vakantie ging voelde ik nog steeds pijn bij het wandelen.
    Het heeft echt lang geduurd dus sporten was niet aan de orde hier.

10. Lien78

Lien78 Fanatiek lid

15 feb 2008
    1.890
    0
    0
    (dieren)fysiotherapeute
    regio A'foort
    wil je niet bang maken, en waarschijnlijk gaat het bij jou gewoon prima, maar ik zat ook na zes weken weer op het paard, en heb nu een instabiel bekken en een verkleefd litteken.
    ik zeg niet dat het daarvan komt, maar goed zal het er niet voor geweest zijn.
    helaas heeft paardlief dus nog even langer vakantie nu...

11. LovingMom

LovingMom VIP lid

12 nov 2008
    8.094
    0
    0
    Secretaresse
    Gelderland
    Lien, dat is wel vervelend!!!!
    Ik heb er de eerste keer 10 min op gezeten, de 2de keer heeft een vriendin haar eerst gereden, daarna heb ik er 15 min op gezeten. De 3de keer heb ik meer gestapt dan wat anders en ben ik er na 20 min afgegaan omdat ze niet op zat te letten :D
    Ik ben dus ook niet echt fanatiek weer aan het rijden.

12. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Ik lees van iedereen verschillende ervaringen.. Ik wacht sowieso tot 24/9 de controle bij de gyn. af..

Van onze trainster heb ik gehoord dat we na 10 okt. ( dan is er nog een wedstrijd) beginnen met de nieuwe show. Ik hoop dan weer mee te kunnen doen, maar als t op halve kracht is, dan zal ik mn plekje in de groep wel "verlaten" Gelukkig zijn er genoeg dames om een peloton( minimaal 10 pers.) te blijven..

Misschien kan ik dan bezig met een solo.. en anders wel gewoon de technieken.. Dan is t voor dit seizoen even niet anders.. Dan maken we er wel wat van op een manier die wel wil..:p

13. saura

saura Nieuw lid

11 jan 2009
    2
    0
    0
    ik denk dat het per persoon verschild.

Ik ben nu 2 weken verder, en ik heb totaal nergens geen last van! heb gister voor het eerst weer een rondje gewandeld met de hond en ik moet zeggen dat het me goed heeft gedaan.
    dit is mijn derde keizersnede en ik kan me herinneren dat ik zeker 5 weken uitgeteld was bij de vorige 2, nu de derde keer stond ik de dag na de operatie weer naast mijn bed en de derde dag mocht ik naar huis, eerste week thuis heb ik nog boven door gebracht, maar kwam regelmatig uit bed om de kleine te verzorgen(ook buikspieroefening uit bed komen zonder papegaai boven je hoofd) maar nu de tweede week loop ik al lekker beneden rond en zorg voor de kleine en veeg af en toe door het huis, meer doe ik ook niet op het wandelingetje na dan...al voel ik me super, ik weet dat ik eraan moet denken dat ik toch wel een zware buikopertie heb gehad kort geleden....autorijden deed ik na 4/5 weken al bij de vorige ks, alleen ik heb wel eerst de gynaecoloog gebeld of dat mocht,hij zei dat het mocht als ik nergens last van zou hebben. Je lichaam geeft echt wel aan als je te ver bent gegaan met iets. en uitkijken met zwaar tillen, want je hebt een kans op een verzakking want je blaas is los van je baarmoeder en zo

Sporten zou ik dus zeker nog wel mee wachten;)

14. saura

saura Nieuw lid

11 jan 2009
    2
    0
    0
    Richtlijnen voor thuis na
    een keizersnede
    1
    Om u een idee te geven wat u thuis wel en niet mag doen na
    een keizersnede, zijn de volgende leefregels opgesteld voor de
    eerste 6 weken na ontslag uit het ziekenhuis.
    Wanneer u op nacontrole op de polikliniek komt, zal de
    gynaecoloog met u bespreken wat u daarna weer mag en kunt
    doen. Als er bij deze nacontrole geen bijzonderheden gevonden
    worden, zullen er waarschijnlijk geen beperkingen meer zijn,
    maar u moet alles wel weer rustig opbouwen. De wond is sterk
    genoeg, maar kan nog geruime tijd gevoelig zijn. Het
    belangrijkste is dat u niets forceert.
    Leefregels
    • Regelmatig lopen en niet te lang staan; over het
    algemeen geldt dat oefenen goed is, echter met mate.
    Als de wond weer meer pijn gaat doen, doet u teveel.
    • Zo min mogelijk traplopen.
    • Tillen: de eerste 6 weken niet zwaarder dan ongeveer
    5 kg (de wond moet namelijk eerst goed genezen zijn).
    • Fietsen: niet in de eerste 2 weken, daarna naar kunnen.
    • Autorijden: geadviseerd wordt de eerste 2 weken niet
    zelf te rijden, totdat u zich weer goed kunt concentreren
    en u geen pijn meer heeft (u moet een noodstop kunnen
    maken). Meerijden mag natuurlijk wel, maar plan geen
    lange tochten (in het algemeen ongeveer 2 uur).
    • In verband met de wondgenezing mag u de eerste
    6 weken niet in bad of gaan zwemmen. Douchen mag
    natuurlijk wel. Het verzorgen van uw baby kan
    uiteraard ook, maar pas op met zwaar tillen.
    • Geen rek- of strekoefeningen gedurende de eerste
    6 weken. Dit houdt in: geen ramen zemen, vloeren
    dweilen of stofzuigen.
    2
    Wat lichte huishoudelijke activiteiten zijn wel
    toegestaan (klein afwasje, koffiezetten).
    • Geen seksuele gemeenschap zolang er nog vaginaal
    bloedverlies is.
    • De eerste 6 weken niet sporten.

15. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Ik ben nu 5 weken en 2 dagen verder..

autorijden ( zelf) heb ik 2,5 week na de ks al gedaan.. Ben al 2 keer zelf om de weekboodschappen te halen op pad geweest ( na 3 weken voor t eerst al)

t tilwerk doet mn man hoor..

Zelf 2 keer staan stofzuigen ( 1 keer boven en 1 keer beneden), vanmiddag aan 1 zijde van t huis de ramen gedaan( 2 ramen en de deur met zijraam)

Sporten wacht ik mee tot na de controle bij gyn.

Moet zeggen dat ik me goed voel.. en soms van alles wil, maar wel besef dat dat niet allemaal kan..Dat en stofzuigen en dweilen en dan ook nog een middag "stadten"+boodschappen halen nu nog te veel is..
    Het is wel zo dat je lichaam zelf wel aangeeft wanneer t te veel was..( pijn..)

Maar als ik mensen om me heen hoor, zijn ze verbaast hoe ik ben en wat ik al doe/ gedaan heb.. na de ks.. Tja.. wat moet ik daar van zeggen.. me slechter voordoen dan ik me voel.. gaat mij slecht af..

Deel Deze Pagina