Meiden, mijn zoon is nu 9 weken oud ( aankomende vrijdag 10wk). Hij drinkt al vanaf dag 1 aan de borst. Toen hij voor de 1ste keer naar het CB moest keek mevrouw in zijn mondje en zei: het lijkt wel of hij spruw heeft...even wat schrapen op zijn tongetje. Ze haalde er een doekje ovrheen en t witte ging van zijn tongetje af. Ze zei ow dan is t gewoon melk (hij had net voordat we erheen gingen ook gedronken en hij dronk vanaf geboorte al om de 2 uur ongeveer).Wat wel zo was is dat hij wel vaak aan de borst wilde maar na 3 slokken ermee stopte en begon te krijsen omvervolgens na 5 min weer de borst te zoeken..Is ons eerste kindje en wij dachten ja is een fase en moeten geduld hebben en zo vaak mogelijk aanleggen. Wij dus denken niets aan de hand! Nu vorige week werd de kleine erg ziek!!! Verstopte neus, slijm in zijn mondje en hoesten als een oud ventje...Hij dronk amper meer en slapen ook bijna niet. Wij naar de dokter en longetjes klonken goed, geen koorts. Was dus een infectie en meneer was verkouden. Wat betreft t mondje zegt de dokter ineens: Hij heeft spruw. wat, spruw??!! Gehemelte, wangetjes van binnen en tong dus wit en duidelijk spruw. Ik kon wel janken dat we t als ouders niet doorhadden, vooral omdat ik geen pijn in mijn tepels had (wat je hoort te voelen zei de dokter als de kleine spruw heeft). Nu heb ik vloeistof met een spuitje wat ik 4 x per dag om de 6 uur in zijn mondje moet doen totdat t flesje leeg is. Hoe weet ik nou wanneer t minder is geworden of helemaal weg is???Vind t ook raar dat t spul zijn mond en tong moet genezen , maar word uiteindelijk toch doorgeslikt Hij is nog steeds onrustig aan t drinken, borst gaat in de nacht super!! Maar overdag en avond weer paar slokken, fles 1 slok en klaar...ppfff vermoeiend. Nu is hij ook ziek natuurlijk, maar is die spruw heeel schadelijk als ik er zo lang mee heb gelopen en hersteld t snel? Srry voor t lange verhaal
Jasmine kreeg op haar 8e dag ook spruw. Althans zij had het ws ook eerder gekregen maar ik als jonge moeder had dit niet herkend. ook haar hele tong, wangetjes en gehemelte waren wit. En ze had duidelijk pijn, want ze wilde nauwelijks meer drinken. Ik kreeg van de dokter een creme die ik 4x daags in haar mondje moest smeren. Na 1 dag gebruikt te hebben liet de witte aanslag in haar mondje echt in hele stukken los. Toen ik dit merkte ben ik voorzichtig met een vochtig gaasje door haar mondje gegaan, om de losse stukjes te verwijderen (was bang dat ze dit zou inslikken). Nadat het mondje helemaal schoon was heb ik nog een paar dagen doorgesmeerd. Hierna heeft ze er nooit meer last van gehad. Ik gaf trouwens gen bv (na 5 dagen gestopt), maar volgens mij moet je jouw tepels bij BV ook behandelen, om te voorkomen dat je elkaar zo steeds opnieuw besmet. Succes en ik hoop dat de spruw snel over is.
Hoi Snoopy! Erg vervelend voor jullie! Mijn dochter heeft ook spruw gehad en ook ik had er last van. Ik kreeg het ook pas laat door dat ze spruw had en heb er ook flink van gebaald! Ze had een lichte witte waas, alleen op haar tong, en ik dacht dat dit kwam door het melk drinken. Zelf kreeg ik, toen ze 5 weken oud was, ook wat last van steken in mijn borst en begon ze ook veel slechter te drinken. Steeds loslaten en huilen. Diezelfde week moesten we ook naar het consultatiebureau en daar werd gezegd dat ik het in de gaten moest houden en dat dit wel eens spruw kon wezen. Een dag later de dokter er maar naar laten kijken en het was inderdaad spruw! Wij kregen een Nystatine Labaz-kuur. Met de nadruk op wij, want als je alleen jouw kind ermee zal behandelen wordt het toch telkens weer door jou besmet als je borstvoeding geeft. Ik moest het goedje op mijn tepels smeren en even goed laten opdrogen. Mijn dochter moest het ook 4 keer per dag met een spuitje binnenkrijgen. Ik wil je niet ontmoedigen, maar wij zijn er 8 weken mee bezig geweest. Het is erg hardnekkig. Maar je kan ook het geluk hebben dat jouw zoontje er met een week of twee al vanaf is. Je vroeg je ook af of het erg schadelijk is, die spruw. Dat is gelukkig niet zo het geval hoor! Het is alleen erg vervelend en je kindje kan zich er niet zo fijn door voelen. Na een paar dagen, als het middeltje gaat werken, gaat het meestal al veel beter met voeden! Je hebt er vast wel een paar van de dokter gekregen, maar ik heb een paar tips die misschien helpen om er snel vanaf te komen. Alles wat jouw zoontje in zijn mond heeft gehad goed uitkoken. Het beddengoed, spuugdoekjes, speentjes en de kleertjes elke dag verschonen en goed uitwassen. Smeer ook elke keer, als je een speentje geeft, daar wat van het goedje op. Ook mag je in plaats van die 4 keer op een dag de totale hoeveelheid in kleinere porties verdelen en bijvoorbeeld na elke voeding een beetje in het mondje doen. Zo blijf je die schimmel constant bestoken en ben je er sneller vanaf! Heel veel succes meid! Het is een kwestie van doorzetten en hij komt er echt wel weer vanaf hoor! Maak je er niet teveel zorgen om
@Mariska1978: Ik dacht dus ook dat t witte gewoon aanslag van de melk was en normaal...En dat hij zo slokkend en onrustig dronk gaf ik de schuld aan dat ie nog klein is en in een ritme moet komen...Ik heb geen creme gekregen die ik in t mondje moest smeren, al heb ik dit liever wel want wat ik nu heb slikt ie toch weer door en lijkt me nie zo fijn voor zijn buikje darmen als t bedoeld is voor in t mondje??? Ik maak t mondje nu ook schoon met een gaasje. Hoe heette die creme?? Ik smeer t idd ook olp mijn tepels t spul. @ToTheMoon: Ja ik had wel eens wat steken, maar dacht dat dit kwam door de zuigkracht van de kleine en t drinken om de 2 uur. Ik heb ook Nystatine Labaz-kuur gekregen en wat plakt dat spul zeg als je t op je tepels smeert! net suiker...Het is een vele hoevbeelheid in 1 x vind ik en hij slikt t uiteindelijk door, dus verbaasd me niets als we er 8 weken mee bezig moeten zijn. Genezing in t mondje smeer ik tog liever iets wat mindrr vloeibaar is in t mondje wat niet doorgeslikt word alsof t drinken is. Ik gebruik t nu idd 4 x per dag om de 6 uur, maar ga toch wat anders aanvragen hoor, vind dit maar niets! Vind t zo sneu voor de kleine, hij eet echt amper iets en is nog verkouden ook Speentje heeft hij niet (wilt ie vanaf dag 1 al niets van weten) schone kleding krijgt ie hier 2 x per dag aan en zijn slabbers doe ik vaak af en dan nieuwe om vanwege t kwijlen. Nadat hij t spul heeft gekregen wacht ik ook een half uur voordat ie weer voeding krijgt mocht ie honger hebben. Pfff, wat een gedoe zeg!!! Wil dit middel niet, wil iets wat je smeert op de wondjes zelf en sneller geneeest, vind t niets voor zijn ingewanden om dat vieze plakspul dat stinkt door te slikken...Kan toch niet veel goeds als t voor mondje bedoeld is of stel ik me nou aan???
Snoopy, de kuur is verder niet schadelijk voor jouw zoontje hoor. Ze moeten het juist ook doorslikken. Spruw is een schimmel die zich verspreidt in het mondje en zich vervolgens nestelt in het maag-darmkanaal om daarna zich ook nog eens eventueel rond de anus en schaamstreek te verspreiden. Door die kuur wordt de schimmel op meerdere plaatsen tegelijk aangepakt!
Ow dat wist ik niet dat t zich verspreid tot t maag/darmkanaal etc, thanks voor de info ToTheMoon!!! Heb zijn mondje schoon gemaakt en heeft nog iets wit op tongetje maar niet meer in wangzakjes en binnenkanten van zijn lippen dus hopelijk is t aan t weggaan! Ik heb wel zo nu en dan steken in linkerborst( daar drinkt ie vaker aan en t liefst) maar dit kan ook zijn dat t melk ineens naar boven schiet...??? Ik behandel mezelf ook met t spul en hopen dat t maar snel voorbij is. HIj drinkt nu wel beter aan borst en langer (yoehoeee) maar wil niets meer hebben van kv terwijl hij dit wel dronk vanaf een week of 4 oud en dan wel 80 cc per keer!! Nu amper 1 slok, zodra hij de speen voelt zet ie t op een gillen