Ik heb na de bevalling (op oudere leeftijd -38 jaar-, een 9,5 ponder en 3,5 uur persen) een lichte verzakking over gehouden. Hierdoor heb ik dus af en toe een drukkend gevoel van onderen bij b.v. wandelen en ongewild urineverlies bij inspanning. Gelukkig is het een lichte verzakking en hangt er nog niks naar buiten en ben ik ook niet volledig incontinent of zo, maar ik heb het gevoel dat bekkenbodemtherapie niet afdoende zal zijn. Ik sta op de wachtlijst hiervoor en ik doe zelf al veel oefeningen die tot dusver nog niet echt baten. Ik heb dus een aantal vragen aan vrouwen die dit ook hebben (gehad). 1. Wie heeft er na de bevalling een verzakking over gehouden? 2. Wat voor verzakking had je (voorwand, achterwand, baarmoeder of gecombineerd). 3. Hoe ben je er vanaf gekomen? 4. Bij evt. operatie; - heb je veel napijn gehad? - hoelang duurde het herstel? - kon je na het herstel van de operatie nog normaal vrijen? Ik ben benieuwd naar de reacties.
Niemand? Schijnt toch heel vaak voor te komen tegenwoordig! Hier nog een erg leuke blog over het minder leuke onderwerp. SP!TSFL!TS (06.10.09) Vaginale verzakking - Pepinooh! - VKBlog - de Volkskrant
Tja, ik dus wel helaas. Een baarmoederverzakking, na een snelle bevalling waarbij de placenta pas na een uur kwam. Hij kwam bij mij wel naar buiten, maar inmiddels niet meer (heeeeel af en toe nog na veel inspanning/lopen/tillen). Verder heb ik geen klachten (geen incontinentie of overdreven zwaar gevoel gelukkig). Waarom sta je op een wachtlijst voor bekkenbodemtherapie? Ik kon meteen beginnen en het doet ook echt wel wat voor mijn gevoel. Ik merk dat mijn spieren duidelijk sterker worden; oefeningen die ik eerst niet kon, hou ik nu makkelijk vol. Ik ben er nog niet maar omdat er nog steeds vooruitgang in zit houdt de fysiotherapeute negen maanden aan. Op zich zou het tussen de drie en zes maanden op het niveau moeten zitten waar het dan op blijft, maar zolang je vooruitgang merkt kan het dus nog beter worden. Helemaal over gaat het nooit, maar ik heb er geen last meer van.
ik heb ook een kleine verzakking je ziet eigenlijk een bolletje zitten.. bekkenbodemspieren trainen,kan je doen door middel vanje billen bij elkaar te knijpen. Maar ik vergeet dat altijd,verder heb ik er helemaal geen last van.
Ik heb ook een lichte verzakking en moet nog steeds naar de dokter maar heb mezelf nog steeds geen tijd gegund, ik doe oefeningen dat helpt wel wat maar dat zware gevoel blijft. Ik had trouwens maar een 8 ponder en hoefde maar 2 keer te persen MAAR wel snel na de eerste gekregen (20 maanden verschil) en tijdens de zwangerschap merkte ik het al enmocht ik de oudste niet optillen (ook vanwege mijn diastase trouwens) onze eerste was ook maar 8 pond maar ze zijn alletwee eerder ingeleid, de eerste bij 38 weken en de tweede bij 39 weken anders hadden ze volgens de arts veel groter geweest, ik had echter groeiecho's geeist en zo kwamen ze er optijd achter...