De laatste week is mijn hartslag in rust erg hoog, nl tussen de 90 en 100 terwijl ik gewoon op bed lig (linkerzij). Ook overdag heb ik van deze momenten. Naast dat het vervelend voelt wordt ik er ook doodmoe van. Nu weet ik dat je hartslag iets hoger wordt door het extra bloedvolume maar normaal is mijn hartslag in rust zeker 40 slagen rustiger. En de baby is op dat moment ook erg rustig, als mn hartslag wat rustiger is beweegt ze wel. Kan dit verder kwaad? Ben een beetje bang dat de doorbloeding in de placenta hierdoor minder wordt aangezien mijn 2e kindje ondervoed geboren is door de placenta. Die hoge hartslag heb ik in mijn andere zwangerschappen niet gehad. En heb je tips waardoor ik mijn hartslag wat naar beneden kan brengen?
Hoi Napoleon, je kunt je wat gejaagd voelen door een hoge hartslag, maar in principe heeft dit geen invloed op je placenta. Je lichaam compenseert iets door een hoge hartslag, bv en lagere bloeddruk dan anders of een laag ijzer gehalte. Laat je ijzer anders voor de zekerheid nog ens checken als at al weer even geleden is. Je kunt niet heel veel doen aan een hoge hartslag in rust (zelf had ik in rust in de zwangerschap een hartslag van 120(!) ipv de 80 van normaal, dus ik snap wat je bedoelt!). Probeer met regelmaat te eten en drinken, dus gedurende de hele dag kleine beetjes eten en de hele dag drinken en let in rust op je ademhaling; probeer buikademhaling ipv hoog adehalen, dit scheelt ook wel eens. Groetjes Brigitte