miskraam, verkoudheid en otrivin?

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by Aquilegia, Oct 29, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ik heb nog een vraag over mijn miskraam. Ik was al meer dan een week verkouden en gebruikte 's nachts otrivin. In een bijsluiter staat dat je dat maximaal een week mag gebruiken als je zwanger bent. Ik heb het in totaal iets meer dan een week gebruikt, maar wel met een onderbreking van 2 nachten, omdat het toen weer beter ging. Daarna werd de verkoudheid weer erger en ben ik het opnieuw gaan gebruiken. Overdag gebruikte ik het helemaal niet, alleen 1x sprayen voor de nacht en als ik uitsliep 's ochtends nog een keer.

Kan mijn gebruik van otrivin invloed gehad hebben op de miskraam? Ik vraag dit omdat ik tijdens mijn eerste zwangerschap van de huisarts in opleiding gehoord had dat ik het niet mocht gebruiken. Maar ik ben dus uitgegaan van de bijsluiter.

Kan de verkoudheid zelf nog invloed gehad hebben op de miskraam?

2. Immie

Immie Verloskundige

Dec 17, 2006
    7,813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    HOi hoi,

Een verkoudheid heeft geen invloed op de zwangerschap. Ik begrijp dat je heel graag een reden wilt hebben maar die is vaak niet aan te wijzen. De natuur is mild word er gezegd, als het kindje niet sterk genoeg is,ziek of een aandoening heeft dan stoot het lichaam het kindje af....
    Otrivin mag in de zwangerschap gebruikt worden, liever niet langer dan een week en niet herhaalderlijk in de zwangerschap. Voor de volgende keer: laat otrivin staan en gebruin zout water, veel stomen en goed vitamientjes eten!

Imke

3. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Dank je wel voor je reactie, Immie. :)

Ik had begrepen dat theoretisch gezien Otrivin invloed kan hebben op de doorbloeding van de placenta. Maar in dit stadium is er toch nog geen sprake van een placenta? Of kan het wel met de doorbloeding van de baarmoeder als geheel te maken hebben? Want ik hoor toch in jouw antwoord dat je otrivin beter kunt vermijden.

Share This Page