Mijn dochter is nu 5 maanden en sliep vanaf 3 maanden door. Vaak kwam ze 's morgens zo tussen 5 en 6 en dan gaf ik haar speentje terug en dan viel ze meteen weer in slaap tot 7/8. Maar sinds een paar dagen rommelt ze behoorlijk. Opeens om 2u en om 5u wakker worden. Vannacht was ook feest: 1u,4u, 5u, 5.30, 6.00, 6.30 en toen om kwart voor 7 was het echt huilen en heb ik haar een fles gegeven. Vind het erg vreemd dit. Wat zou het kunnen zijn? Optie 1 Het is volgens mij echt zo sinds het opeens zoveel kouder is geworden. Heb haar in een winterslaapzak, romper korte mouw en pyjama. Nekje voelde vanmorgen lauwwarm, maar iedere morgen heeft ze best koude armpjes en ijshandjes. Optie 2 Ze krijgt 5 flessen van 150/5 en die drinkt ze of op óf ze laat 30cc staan. Probeer weleens 180 te geven, maar die drinkt ze vrijwel nooit op. Ik geef haar nog geen bijvoeding, wilde ermee wachten tot 6 maanden,maar nu twijfel ik toch of ik haar geen rijstebloem zal geven in de laatste fles. Maar als ze 's nacht hongerig zou zijn dan zou ze toch niet zo makkelijk weer in slaap vallen als ik haar een speen geef? Optie 3 Een aankomend sprongetje?? Ze is overdag iets huileriger dan normaal heb ik het idee... Maar dat zou ook kunnen door dat nachtelijke spoken van haar... Lastig hoor, weet niet zo goed wat te doen.
Ik ga voor optie 3. Als ik een ding geleerd heb is het dat het ritme en het slaapgedrag van kleintjes steeds weer veranderd. Mijn dochter slaapt nu al een hele tijd heel goed, maar ik hou in mijn achterhoofd dat dit zo weer kan omslaan. Hetzelfde met flesjes en eten. Niets zo veranderlijk als een kindje zeg maar. Bepaal hoe je hiermee om wilt gaan en maak je er niet te druk over. Bij ons helpt het het beste om erin mee te gaan en te bedenken dat het weer over gaat. Er gebeurt zo veel bij de kindjes qua ontwikkeling en beleving en dat moeten ze toch verwerken. Zeker als je dochter overdag huileriger is denk ik dat ze nu in een sprongetje (of hoe je het ook wilt noemen) zit en dat je er weinig aan kunt doen.
Honger is het niet, want dan laten ze zich echt wel horen en gaan ze echt niet slapen. Ik gok op de eerste optie: te koud, (heeft de slaapzak mouwen?), of op een sprongetje of tandjes.
Rozemarijke, de slaapzak heeft geen mouwen. Ik heb er wel een met mouwen, maar is het daar niet te vroeg voor? Wat als het dan echt gaat vriezen? Ik zou een romper met lange mouwen kunnen proberen,nu heeft ze korte mouwtjes onder haar pyjama...
Ik ga ook voor optie drie. Mijn zoontje sliep rond rond de 5 maand opeens slechter en sliep bij 6.5 a 7 maand opeens weer als een roosje.
hier ook in eens drama sinds een paar nachten, (ze is nu 6 mnd) en toevallig een vriendins kindje van de zelfde leeftijd ook, dus ik gok/hoop op een sprongetje en dat die snel weer over is!
Het kan best een combinatie zijn van kou & sprongetje. Mijn meisje is nu 7 maanden en sliep ook iets onrustiger toen het kouder begon te worden. Heb haar nu in een winterslaapzak met mouwtjes liggen maar ze heeft dan alleen een romper met korte mouwtjes aan. Dus als het steeds kouder wordt kan ik haar nog altijd een romper met lange mouwen + dikke pyjama aandoen. Mijn meisje gaat iig ook miemelen als ze het koud heeft! Nu in de winterslaapzak met lange mouwtjes heb ik haar niet meer gehoord.
Tja, ritmes veranderen. Onze baby sliep ook met 10 weken al door, maar met 5 maanden was het weer voorbij. En hij is nu 8 maanden en slaapt nog steeds niet weer door. Met onze tweede ging het precies zo, en dat duurde tot hij 13 maanden was, dus ik hou er maar rekening mee dat het nog wel even duurt. Momenteel krijgt hij 2/3 nachtvoedingen en dat hou ik net aan vol, dus ik hoop dat het in elk geval niet nog erger wordt.