verschil bevalling kind 1 en 2

Discussie in 'De bevalling' gestart door Beckje, 30 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beckje

    Beckje VIP lid

    12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    heb een vrij gemakkelijke bevalling gehad, ondanks een vrij heavy weeënstorm en een klein knipje en flinke bloeding was het toch een 'makkie'.
    betekend dan dat een 2e ongeveer net zo gaat? of ben ik nu iets te optimistisch ingesteld?
    zat het me af te vragen :)
     
  2. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.035
    3.117
    113
    Haha ik lees ff mee, goeie!
     
  3. doedie1991

    doedie1991 Bekend lid

    28 mei 2014
    659
    0
    16
    Eerste had ik: inleiden, ruggenprik,knip,scheur en hechting. Kon twee weken niks. Ervaarde het als heftig maar mischien omdat ik toen net 16 was.

    Tweede had ik: vliezen breken, weeenstorm, ruggenrpik, weeen die langzamer waren, bij het persen deed het zoooon pijn deze keer, misschien omdat zn navelstreng drie keer om znn nekje zat. Had t gevoel dat er van binnen iets uitelkaar getrokken werd en had bloedvrlies. De tweede bevalling vond ik heftiger en was toen 20 jaar.

    Ben benieuwd naar deze bevalling.
     
  4. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    1e: ellenlang en uiteindelijk spoedsectio
    2e: lag binnen 3 uur na de eerste wee op mijn buik
     
  5. fairy2011

    fairy2011 Fanatiek lid

    28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    1ste bevalling van 8 uur. Ging heel goed, maar toch een beetje paniekerig door het onbekende. En euhm enorm veel hechtingen haha.

    2e bevalling van 3 uur. Complete rust, geen paniek. 2 hechtingen en wandelde zo het ziekenhuis uit 2 uur later.
     
  6. PCOmama

    PCOmama Fanatiek lid

    8 aug 2010
    3.520
    0
    0
    Eigen bedrijf
    Almere
    Bevalling 1 was een hel! Thuisbevalling is dat geweest en doe ik NOOIT meer... heb er 38 uur over gedaan, waarvan 2,5 uur persweeen wat achteraf dus nooit had gemogen...bij een eerste mag dat maximaal 2 uur zijn en dat is eigenlijk al te veel,want na 1 uur grijpen ze veelal al in... prutsers van een verloskundige ook gehad..dus ik mocht van mijn man absoluut niet meer thuis bevallen....

    Bevalling 2 was relax......met het oog op een ZH bevalling... heerlijk.. 4.30 uur vliezen gebroken....verder geen actie of wat dan ook... toen om 9 uur begonnen de weeen een beetje te komen.. om 10 uur wel opeens heftig... om half 11 in het ziekenhuis... 11 uur in de verloskamer... en 12 uur flink persen a ACHT MINUTEN! En hoppa dochterlief in de armen.... en om 15.00 uur weer lekker thuis aan het chillen in de zon (het was toen namelijk 35 graden ;) net of er ook niets aan de hand was)

    Bevalling 3............laten we hopen dat het net zoiets als bevalling 2 gaat worden of nog sneller! :D
     
  7. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    1e bevalling 16 uur rugweeen zonder ontsluiting 2 cm na 12 uur zh daar ruggeprik.
    4 uur later bevallen na 30 min persen 5 iniemini hechtingen.

    2e bevalling geteld vanaf dat het heftiger werd 5/6 uurtjes.
    Weer rugweeen zonder ontsluiting weer ingestuurd met niet vorderen ondanks dat om deze keer heel relex was en het goed op kon vangen.
    Aankomst zh 4 cm deze keer geen ruggeprik en zonder opwekkers had zeer goede weeen dus hoefde gelukkig niet.
    Vanaf aankomst tot oo mn buik 2,5 uur, uitdrijving 6 min, hechtingen 0 :)

    Veel overeenkomst en veel anders :)
     
  8. Humava

    Humava Niet meer actief

    1e bevalling: vanaf de allereerste wee 20 uur geduurd. Met 45 minuten persen en een knip en een scheur. En een bloeding van 2 liter naderhand omdat ik niet goed gehecht was.
    2e bevalling: vanaf de allereerste wee 12 uur geduurd. 5 minuten persen en een klein scheurtje. Ging een stuk soepeler de 2e keer.
     
  9. 2jees

    2jees Niet meer actief

    Niet zo veel verschil. De eerste ging redelijk snel maar had vnl rugweeen die ik moeilijk vond. 5 minuten persen en gescheurd.

    Tweede stuk sneller, nu buikweeen die ik goed op kon vangen. Niet geperst en nog meer gescheurd...
     
  10. Miss M

    Miss M Fanatiek lid

    19 mrt 2012
    2.387
    596
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Eerste begon met breken van vliezen. Heel lang langzaam begonnen daarna de weeen. Na 2 uurtjes zette het goed door. 9 uur na het breken van mijn vliezen is mijn zoontje geboren. Wel met anderhalf uur persen, knip & vaccuumpomp.
    Ondanks dat vond ik het een vrij makkelijke bevalling.

    Tweede begon ook met breken van vliezen. Weeen begonnen direct. Binnen een uur kwamen ze om de 3 minuten. 3 uur na het breken van mijn vliezen was mijn tweede zoontje er. Met 10 minuten persen dit keer.

    Tweede was dus wel sneller (Al vond ik het iets te snel) maar vond de eerste bevalling makkelijke.
    Dat kwam denk vooral omdat bij de tweede de weeen zo intens waren, en ook door die heerlijk naweeen daarna :(
     
  11. Suusjeuh

    Suusjeuh VIP lid

    4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Hier wel 2 verschillende ervaringen. De eerste was overtijd, meconiumhoudend vruchtwater maar geen weeën dus aan het infuus. Rampzalige weeenstorm en na een bevalling van 18 uur proberen, is ze met een keizersnee gehaald. De 2e was vanaf breken vliezen, beginnen met weeën en geboren, in 5 uur 10 minuten. Wel een knip, omdat zijn hartslag te erg dipte moesten we opschieten maar een duidelijk verschil!
     
  12. Esje78

    Esje78 Fanatiek lid

    9 aug 2010
    1.124
    0
    36
    Noord Brabant
    Hier ook 2 totaal verschillende bevallingen. Bij de eerste heb ik meer dan 12 uur lang een enorme weeënstorm gehad, zonder dat er schot in zat (in totaal duurde het 28 uur). Bleek later een sterrenkijkertje te zijn. Tweede was er binnen 1,5 uur (vanaf het moment dat ik dacht dat ik weeë hadn) en is zelfs in de woonkamer geboren, omdat bed niet meer haalbaar was. Vk was net goed wel 3 minuten binnen en ml ook.
     
  13. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    1e bevalling was een hel. 18 uur geduurt, en 1,5 uur geperst. knip, vacuumpomp, compleet uitgescheurd en moest gehecht worden op de OK.

    2e bevalling heeft van begin weeen tot eind, 3 uur geduurt en binnen 10 min persen was ze er. wel bijna helemaal uitgescheurd maar ondanks alle hechtingen, nergens last van gehad. alles ging relaxed en ik was lekker thuis.
     
  14. Bloemmm

    Bloemmm VIP lid

    31 mrt 2010
    18.894
    1
    38
    Wormer
    Bevalling 1: Duurde heel lang, langer dan 24 uur waarvan heel lang hangen op 4/5 cm. Toen overgedragen aan de gyn, aan de weeënopwekkers, flinke knip op het laatste moment doordat haar hartslag daalde en ze het niet goed meer had. Zonder pijnstilling gered.

    Bevalling 2: Duurde ook langer dan 24 uur, maar was makkelijker te doen voor mijn gevoel. Ook hier leek het erop dat ik te lang op 4 cm bleef hangen, net toen ze me wilde overdragen aan de gyn kwam er een spoedgeval tussendoor waardoor ik even moest wachten. Die even was genoeg om van 5 naar 9 cm in een half uur te gaan :) dus zonder poespas, kabels, opwekkers en knip. Wat was dat een wereld van verschil! Ook weer zonder pijnstilling kunnen doen en dus gewoon met de vk.
     
  15. xxessiexx

    xxessiexx Actief lid

    2 jun 2010
    427
    12
    18
    Nou ja dat ligt er natuurlijk maar net aan of je baby goed ligt etc... Of je placenta goed ligt...
    Er hoeft maar iets anders te zijn en je hebt al een hele andere bevalling. En of het spontaan is of ingeleide... Etc..

    Mijn eerste: lag sinds 37 weken goed en ingedaald en placenta hoog aan de achterkant. Bevalling begon spontaan duurde 6 uur en ben 100 ml bloed verloren en placenta kwam vrijwel direct. Naweeën vielen mee.

    2e baby lag al heel lang goed en daalde ook al in rond 36 weken. Placenta nu aan de voorkant maar wel hoog. Iets meer bloed verloren, maar nog niet veel. (placenta kwam ook wat later een kwartier na geboorte) en meer naweeën, maar wel vergelijkbaar. Ooh ja wel een stuk korter. Binnen 3 uur. Was trouwens ook een spontane bevalling en thuis.

    3e ben nu 37 weken en baby is al ingedaald en placenta ligt weer hoog achter. Ben zo benieuwd!
     
  16. mapepejo

    mapepejo Fanatiek lid

    27 aug 2014
    1.584
    530
    113
    1e
    ingeleid op uitgerekende datum vanwege hoge bloeddruk. Weeopwekkers snel stopgezet vanwege langdurige weeenstorm. Uiteindelijk alle goed verlopen, totaal 6 uurtjes geduurd, waarvan ruim een uur persen. nachtje moeten blijven maar thuis snel hersteld.

    2e
    Met 39.1wk spontaan, geen hoge bloeddruk deze keer. Begon met verlies slijmprop en onregelmatige weeen. Ging erg vlot, hartslag van de kleine werd onregelmatig dus snel ziekenhuis. Eenmaal daar ging het goed maar snel, persweeen moeten ophouden. In totaal 4 uurtjes geduurd waarvan 3min persen.
    mochten na 3uurtjes naar huis, thuis wel langer moeten herstellen.
     
  17. Tuuttuterdetuut

    Tuuttuterdetuut Actief lid

    22 jan 2014
    378
    0
    16
    NULL
    NULL
    Eerste 5,5 uur. Thuis, maar door bloedverlies en niet loslatende placenta toch naar het zh. Wel wat gescheurd.
    Tweede 4 uur. Zh. Paar hechtingen.
    Derde 2,5 uur. Geen hechtingen. Wel de heftigste bevalling. Weeenstorm die niet op de vangen was.
     
  18. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.025
    2.163
    113
    Mijn eerste bevalling was echt een eitje. Ik kreeg weeën, achteraf was het een soort weeënstorm, want de pijn ging helemaal neit weg tussendoor, het werd alleen maar steeds erger. Daarom herkende ik het ook niet als weeën. Toen ik bedacht dat ik toch maar eens de verloskundige ging bellen en ze kwam had ik al 8 cm ontsluiting.
    Ze prikte mijn vliezen door, en een kwartier later had ik volledige ontsluiting. Na 3 kwartier persen, waarbij ik steeds voelde hoe de baby een klein stukje opschoof en weer iets terugzakte, werd hij geboren. Heel relaxed eigenlijk (voelde op dat moment niet echt zo, maar achteraf, ging het heel rustig en geleidelijk).

    Bij de tweede kreeg ik ook gelijk snel weeën achter elkaar en werden mijn vliezen doorgeprikt, waarna weer een weeënstorm volgde. Alleen ging ik toen van 4-10 cm in 10 minuten tijd, waarna in 1 hele heftige perswee die ik niet had zien aankomen, de baby gelanceerd werd. Dat was niet helemaal volgens het boekje.

    Bij de derde heb ik er echt alles aan gedaan om te zorgen dat het niet weer zo snel ging, want ik heb dat best als traumatisch ervaring, omdat ik het niet verwachtte. Dus niet vliezen door laten prikken, pas op het allerlaatste moment, niet meer op de baarkruk bevallen en zelfs een paar minuten geprobeerd het persen tegen te houden. Toen ik uiteindelijk daarmee stopte, hoefde ik niet eens mee te persen, hij floepte er gelijk al zo uit. Ik wil echt niet weten hoe dat gegaan was als ik weer zo snel mijn vleizen had laten breken en op de baarkruk was gaan zitten. Vooral dat vliezen breken was bij mij blijkbaar de trigger, een soort van het kind met het badwater wegspoelen, haha.
     
  19. marievs

    marievs Fanatiek lid

    16 sep 2013
    2.051
    271
    83
    Leuk om te lezen dit.
    Weet ik in ieder geval dat ik me kan voorbereiden op een snelle bevalling als er ooit een 2e mag komen. De 1e was er namelijk in vijf uurtjes. Heb daar best veel last van gehad met het verwerking. Het ging te snel voor mij. Nu het wat langer geleden is vind ik het super dat het zo goed en snel ging, maar de eerste weken moest ik het echt verwerken.
     
  20. skimms

    skimms Actief lid

    25 apr 2012
    247
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het kan ook wel eens anders gaan...eerste dochter was er binnen 3, 5u vanaf eerste wee geteld. Vond ik enorm heftig en ging veel te snel! Was bang dat mijn tweede nog veel sneller zou gaan maar het duurde vanaf eerste wee tot aan geboorte bijna 8u. Ook al duurde het langer, als ik mocht kiezen zou ik mijn tweede bevalling overdoe.
     

Deel Deze Pagina