HI Linnie, ik denk het niet hoor, maar mijn eerste twee lagen ook in een stuit. de eerste is in stuit geboren (ze was 6 weken te vroeg en nog erg klein), de tweede hebben we laten draaien en dat ging er vrij lomp aan toe (ik vond de pijn toen wel meevallen, maar mijn vriend ging bijna van zijn stokje). bij de tweede bleek een paar weken na de geboorte dat er een spierscheuring was in haar halsspier (hierdoor veel pijn gehad en ook de stand van haar hoofd was scheef, heb nu na anderhalf jaar nog steeds fysio voor haar, is nu wel bijna goed hoor). dus we hebben altijd gezegd bij de volgende doen we geen draaipoging meer (daar we zelf het idee hadden dat de spierscheuring bij de draaipoging is ontstaan, we hebben hier geen bewijs voor, was puur ons gevoel). maar ze hebben me toen toch geadviseerd om het te proberen, daar alle voorwaarden voor een gunstige draaipoging aanwezig waren. en ik had zoiets van als we het niet doen, dan wordt het ws een keizersnee en dan ben ik de eerste weken behoorlijk uit de running en met al twee kindjes en we hebben een eigen bedrijf was dat ook niet handig (en onze vaders zijn allebei ook ernstig ziek, waardoor mijn moeder en schoonmoeder ook niet zouden kunnen bijspringen). en ik heb ook heel uitgebreid navraag gedaan over de risico's van een draaipoging en ook de kans op weer een spierscheuring van het halsje. Iedereen zei dat risico's heel klein waren en dat de spierscheuring geen relatie kon hebben met de draaipoging. Dus hebben we gedraaid en daar heb ik nu spijt van, want als ik niet had gedraaid dan was ons meisje twee weken eerder geboren met een keizersnee en had ik hier nooit gemaild... (mijn omgeving zegt wel dat ik niet zo mag denken, maar zo nu en dan schiet deze gedachte toch door me heen) Van jullie wel ook erg dat de navelstreng is losgekomen. was hij dan kort dat dit pas bij de bevalling is gebeurd? ik heb in mijn laatste zwangerschap een stuk gelezen op een ander forum dat de navelstreng-insertie wel bij echo's kan worden gecheckt, maar dat dit niet standaard wordt gedaan (moet ook met een speciaal echo-apparaat gedaan worden, dacht ik). ik heb hier tijdens mijn 20 weken echo nog extra naar gevraagd om het te checken. maar misschien ging het bij jullie kindje toch om iets anders. hieronder heb ik het stukje gekopieerd van het andere forum, misschien heb je er wel iets aan... en als je googled op de vasia previa foundation vind je nog meer info groeten, Simone ------------- Teken petitie tegen babysterfte! Gepost door: marlou73@hetnet.nl () Datum: 10 november 2010 22:46 Jij kunt een bijdrage leveren aan het verminderen van babysterfte in Nederland, als gevolg van de mogelijk dodelijke complicatie vasa previa: teken de petitie op http://vasaprevia.petities.nl Je hebt het vast wel gehoord in het nieuws: de babysterfte in Nederland ligt hoger dan in de ons omringende landen. De oorzaak wordt gezocht in het verloskundig systeem in Nederland. Of dat zo is en hoe dit kan worden veranderd weet ik niet, daar ligt mijn kennis en kunde niet. Wat ik wel weet, is dat er jaarlijks teveel baby's sterven als gevolg van de dodelijke zwangerschapscomplicatie vasa previa. Deze complicatie komt voor bij 1 op de 2500 zwangerschappen en houdt in dat er bloedvaten, die eigenlijk in de placenta of navelstreng horen te zitten, onbeschermd voor de geboorte-uitgang liggen. Tijdens de geboorte is de kans groot dat deze bloedvaten beschadigen of zelfs kapotscheuren doordat de vliezen breken. Het gevolg hiervan is dat de baby zijn bloed verliest en kan sterven. Door hier tijdens de 20 weken echo naar te kijken kan de diagnose vasa previa gesteld worden en zal (volgens de NVOG richtlijn) een geplande keizersnede plaatsvinden tussen de 35-37 weken. De verder volkomen gezonde baby zal veilig en wel ter wereld komen en er is niks aan de hand. Het probleem is echter dat er tijdens de 20 weken echo niet standaard gekeken wordt naar de zogenaamde navelstrenginsertie (komt de navelstreng in de placenta uit? of in de vliezen, van waaruit er onbeschermde bloedvaten van navelstreng naar placenta lopen?) en de placentamorfologie (bestaat de placenta uit één deel? of uit meerdere delen, verbonden door onbeschermde bloedvaten?). De genoemde controles duren nauwelijks een minuut tijdens de 20 weken echo en kunnen voor de ouders van deze baby's een heleboel ellende voorkomen. Vasa previa is de enige complicatie waarbij een volkomen gezonde baby sterft terwijl het door een simpele controle te voorkomen is. De kans op leven is zo bekeken! De Vasa Previa Foundation vecht er al jaren voor om beide onderdelen als verplicht onderdeel van de 20 weken echo (=SEO) op te laten nemen. Helaas nog zonder resultaat. Aangezien babysterfte momenteel een hot issue is binnen de regering, willen we vasa previa bij hen onder de aandacht brengen. Alleen op die manier kan er druk op de NVOG uitgeoefend worden deze controle voortaan verplicht te stellen. Wij vragen jullie bij deze ons hiermee te helpen, door het ondertekenen van de petitie hiervoor op: http://vasaprevia.petities.nl Alvast heel erg bedankt!!!! Warme groeten, Marlou van Dijck Voorzitter Vasa Previa Foundation moeder van *Julia*, Floor en Isa.
Oetel ik snap dat je het allemaal goed bedoeld maar ik heb nu weer een rot gevoel ivm je stuk tekst. Ik vertrouw op wat de ong 6 artsen gezegd hebben en wil daar niet aan twijfelen. Ik begrijp heel goed dat het voor jou nu anders ligt omdat je nog midden in die fase zit. Maar ik zit nu in een andere fase ben nu namelijk al met de spannende bevalling van dit kindje bezig. En mijn man ik en familie hebben vanaf begin altijd gezegd. Aan hadden hebben we niks en we vertrouwen op de artsen uit zowel het emc als het andere ziekenhuis. Dit gaf ons rust en tijd om te rouwen. Helaas krijgen we haar er toch niet mee terug. Buiten de gebroken navelstreng zijn er meerdere complicaties opgetreden dus het was voor onze dochter echt onmogelijk om et te overleven. Hier hou ik het bij als je het niet heel erg vind. Ik hoop voor jullie dat er geen fouten zijn gemaakt net als bij ons want dat maakt het allemaal nog moeilijker. Dan kunnen jullie je volledig richten op rouwen en overleven want dat is wat je doet in het begin. Heel veel sterkte.
Beste Linnie, sorry dat ik je een rot gevoel heb gegeven. dat is het laatste wat ik wil. nu schaam ik me dat ik het hier heb geschreven, want extra onzekerheid geven is het laatste wat je kunt gebruiken. ik bedoelde het alleen goed dat ze er bij een echo misschien extra aandacht aan zouden kunnen geven, daar je aangaf dat je alle risico's wilt uitsluiten. Ook wij vertrouwen op de kennis/kunde van de artsen, want anders is het einde zoek. Hopelijk blijkt dat er geen fouten zijn gemaakt, want dat zou het proces van verwerken en rouwen alleen maar erger maken, zoals je schrijft. Nogmaals sorry voor mijn schrijven eerder. Ik zie dat ik het niet meer kan aanpassen. als je wilt, dan probeer ik via de webmaster om te kijken of hij/zij het kan weghalen. laat dat maar even weten.
Lieve oetel. Ik begrijp heel goef dat je het goed bedoeld geen probleem. Ik heb meerdere echos gehad en daar hebben ze het niet gezien. De dokter gaf aan dat het ook niet altijd zichtbaar is ivm ligging placenta etc. Maar je hebt wel gelijk dat er naar gekekn moet worden. Dit keer hebben ze het ook nagekeken en kondn ze zien dat het er goed uit zag. Maar het sluit het nooit helemaal uit. Ik ben gewoon erg bang dat ik er nu nog achter kom dat ze het toch hadden kunnen zien. Maar mijn situatie was zo uitzondelijk dat iedereen werd overvallen door dit voorval. Ze hebben echt alles gedaan en nagekeken. En al hadden ze het gezien dan had de dokter niet anders gehandeld. Maar snap de petitie heel erg goed als we de sterfte kunnnen tegen gaan dan n ik daar natuurlijk voor. Al is de situatie in de tekst anders dan bij mij. Meid maak je niet druk om die tekst laat gewoon maar staan hoor. Ik hoop ook dat jullie snel een uitslag krijgen. En ik bn inmiddels wel wat gewend hoor dus echt geen probleem!! Liefs
Vlinder; jammer van de ongi . Maar in dit geval beter zo idd... Die vervelende hooikoorts ook... Hebben je wel een fijne vakantie? Wanneer zijn je weer terug in het Hollandse? Tis hier echt "hondenweer"... We gaan zeker voor 4 posi testen de komende tijd! Laat die zon maar schijnen op ZP . Wuppie; bij mij werkt het ook therapeutisch! Het geeft een heerlijk gevoel als je klaar bent. Ik kan idd goed geloven dat het een goed medicijn is bij depressies . Oetel; wat vervelend dat de afspraak verplaatst is zeg... Ik kan goed begrijpen dat je graag het "waarom" wilt weten, je kan dan weer een stukje verder met je verwerking... Het is zo'n zware periode... Ik vond het hele eerste jaar na overlijden pittig, al die eerste keren die nog komen gaan. Maar iedere keer zal je merken dat je iets sterker wordt. Gewoon je gevoelens en gedachten hierop schrijven en dan zal je merken dat je niet alleen bent en dat wij het herkennen. Ik heb in ieder geval veel steun aan de dames hier . Linnie; zei je nou dat je de 16e uitgerekend bent? (kan het niet meer terug lezen ) Wat een toeval! Nou ja... Toeval bestaat niet hè . Hier volgens mij m'n EItje gehad . En gebruik van gemaakt . Ben benieuwd wat de maand juli ons nog brengen gaat ... Maar goed, ik hou maar gewoon rekening met een ongi over 2 weken, dan valt het zoiezo mee... Soms zou ik zo graag in de toekomst willen kijken... Is het bij jullie ook zo nat weer? Het regend hier echt al de hele dag . Heerlijk keutel weer, dat dan weer wel . Fijn weekend! XXX
Hallo, Gizje, idd we zijn beland in de volgende fase. Ben echt wel gerustgesteld nu en heb ook het idee dat ik dit keer geen zwangerschapsvergiftiging krijg. Krijg het zelfs al een beetje benauwd bij het idee dat ik dan gewoon de 40 weken vol moet maken....PFF het duurt nog zo lang en dan die buik die zit echt nu al in de weg. Weet van gekkigheid niet meer wat ik aan moet trekken en dan ook nog eens die pijn in mn rug....Hehe even geklaagd!! Was je nu al bij de dieettist geweest. hoeveel ben je al aangekomen? ik zit nu op 6kg Linnie, het vlekje op het hartje kan volgens de gyn echt geen kwaad. Is iets van kalk ofzo. Hoe is het met jouw buik? Haha vlinder helderziend!! Naar zeg die hooikoorts, hoor wel eens dat mensen daar idd goed ziek van kunnen zijn. heb er zelf gelukkig geen last van. Wuppie meid, hoe is het? weet je al welke van de opties het wordt voor de vakantie? Ik zou als ik jullie was niet kiezen voor dicht bij huis met dit bagger weer! Oetel, wat vervelend dat je dan op zo'n uitslag moet wachten he! Lijkt soms wel of de artsen niet in d egaten hebben dat wij vrouwen dan uren voor een brievenbus liggen of op een telefoontje wachten. Patatje, idd wat een baggerweer en dan vertrekken wij maandag richting Zeeland...Echt balen, voorspellingen zijn voor de hele wek slecht. moet echt opzoek naar overdekte dingetjes in de buurt, dus als je nog tips hebt??? We zitten op de roompot bij kamperland. Lieve Denice, hoe is het meid?? Zo tussen de luiers, voedingen, visietes en slaapjes door? Nou morgen dus inpakken. Er moet dus regenkleding, laarzen en spul om mn dochter binnen te vermeken in de koffer ipv al haar schattige zomerjurkjes zonnenbrand. Hoop maar dat het een beetje meevalt met de regen. Verder babyroze geshopt al een paar behangetjes gezien en langzaamaan aan het idee gewend dat we straks 2 meiden hebben en dat dat wel zo handig is met al het speelgoed dat we nu hebben. Dochterlief vandaag nog maar even verwend met een duplodoos van hellokitty want per slot van rekening gaat al het meidenspul nog wel een poosje mee!
Sanja; das netjes 6kg! Wat fijn dat je het gevoel hebt dat je geen zwangerschapsvergiftiging gaat krijgen! Het hoeft dus niet bij iedere zwangerschap terug te keren? Wel vervelend van de rugpijn . Met hoeveel weken is je dochter geboren? 40? Kan me niet voorstellen dat ik ooit zo lang zwanger zal zijn... Ben benieuwd hoe dat is . Ik ga is nadenken over tips... Kan voornamelijk alleen buiten dingen bedenken... Neeltje Jans in Vrouwenpolder is mischien wel leuk en het Arsenaal in Vlissingen. Het is beide leuk voor kinderen en volwassenen. Het weer voorspeld idd niet veel goeds de komende week... Maar bovenstaande tips zijn overdekt . Moet je maar ff googelen, dan heb je wat meer info. Leuk hoor je dochter verwennen met speelgoed . Mijn nichtje is helemaal gek van Hello Kitty! Het ziet er ook zo schattig uit met al dat roze . Gizje; ben je al bij de diëtist geweest of kan je binnenkort? Nu idd hopen op een dieet ipv medicatie...
Juli is hier ook geen positieve maand op naar ronde 12 augustus,april baby's zijn in ieder geval lief en het wordt een vakantie vol rosé en bbq en hardlopen natuurlijk anders groei ik dicht . Sanja het wordt toch dichtbij maar met een beetje mazzel mag ik in september naar de zon. Veel plezier in Zeeland ik hoop dat de voorspellingen helemaal fout zijn en het alsnog prachtig weer wordt. Patatje ik heb al een week niet kunnen lopen door het weer en drukte en merk dat ik nu echt chagie begin te worden vooral met de ongi erover heen. Morgen hopelijk weer en dan gelijk 10 km extra therapie.Op naar een positieve test in augustus. Denice ben je aan het genieten van je mannetje.
Patatje Mn dochter is met 41 weken geboren en ik vond de laatste weken echt vreselijk. Kon niet meer op of om en durfde niet meer zo ver van huis en het duurde echt lang. Snap wel dat het voor jou een droom is om een zwangerschap te voldragen en hoop zo voor je dat dit binnenkort mag gaan gebeuren! Wuppie, heerlijk genieten van de bbq en de wijn. Vorig jaar was voor jullie ook een mindere (zeg maar gerust zwarte) periode, dus nu dubbel en dwars genieten. Enne....hoest met het telefoontje voor verdere onderzoeken?? of nog even je kop in het zand en na de vakantie nog eens overdenken?
linnie: Ja hopelijk is het met een dieet goed te doen, eet niet veel bijzonders, goed gevarieerd en niet te veel. Vraag me een beetje af wat voor dieet je dan krijgt, we zullen het zien. De dieetist nam vrijdag niet op, en daarna vergeten nog ene keer te bellen. Morgen weer een poging. Hoe gaat het met jou, lekker aan het groeien? Ik merk echt wel een spurtje hier. sanja: Heerlijk he die volgende fase. Vind het ook lang hoor 40 weken, maar alles liever dan de ellende van vorig jaar toch Zo denk ik maar. Ze houden je wel goed in de gaten toch, controleren ze vaker je urine en bloed of kijken ze meer naar je bloeddruk enzo? Veel plezier op vakantie! Ik ken niet veel overdekte dingen in zeeland, meestal gaan wij naar Vlissingen of Zoutelanden oid voor een dagje uitwaaien. Kan ook erg lekker zijn als het stormt patatje: Spannende weken weer, we gaan weer duimen hoor! Hier heeft het ook veel geregend, al was het overdag best te doen gister. Vind het zelf ook wel lekker af en toe zo'n dagje. Lekker binnenzitten, bioscoopje gepakt enzo. wuppie: Balen van je ongi, maar wel lekker dat je extra van je vakantie kan genieten door je niet in te houden met de rose! Ik duim weer voor je deze ronde. Niet veel bijzonders te melden verder. Lekker naar het laatste deel van harry potter geweest, lekker terrasje gezeten, de administratie grotendeels uitgezocht. Morgen de rest en dan is de studeerkamer eindelijk weer eens netjes en schoon, geloof dat de nestdrang hier toch aardig begonnen is
Nee Gizje zolang het niet nodig is wordt mn bloed en urine niet extra gecontroleerd. vroeg dit me ook af dus heb het toevallig afgelopen woensdag bij de controle gevraagd. Pas als er klachten zijn of mn bloeddruk gaat raar doen wordt er weer gekeken. Vreselijk zeg HP!! ben je een echte fan? Heb er werkelijk niks van gelezen en ook nog geen film van gezien. Zo heb ik ook een collega en die had zelfs een banner op haar hyves die aftelde tot de premiere..
Zo dames heb even tijd voor jullie. Het gaat echt super goed! De BV loopt als een trein, hij kan zich al vanaf dag 2 op temperatuur houden zonder muts, kruik en sokken, hij is al aan het groeien, plast en poept super goed en slaapt tusen de voedingen goed! Zal een verslagje geven van de bevalling. Dinsdag ben ik dus de hele dag in de kinderkamer bezig geweest en de zolder. Waardoor ik ´s avonds dacht dat ik harde buiken had, maar dat waren dus al weeen. Ben gewoon naar bed gaan slapen om 3:00uur moest ik plassen en had weer "harde buiken". Om 7:00uur moest ik weer naar de wc en had nog steeds "harde buiken" dit blijken dus achteraf ween te zijn. Ik vroeg aan Ivo waar hij moest werken en zei dat hij beter thuis kon blijven. Hij heeft een melding gedaan en is weer naar huis gekomen. Toen Ivo weg was werden de weeen wel wat sneller achter elkaar, maar niet zo erg. Ik ben onder de douche gaan staan en weer op bed gaan liggen. Ivo kwam om 9:00uur thuis en ik zei dat hij het zieknhuis maar moest bellen, want ik dacht dat de weeen om de 5min en een min lang waren. Dus Ivo belt het ziekenhuis en we moesten maar even langs komen om aan de ctg gelegd te worden. De ween werden ondertussen wel wat heftiger. Om 9:30 kwamen we aan in het ziekenhuis. Ik zei dat hij maar een rolstoel moest halen want ik had weeen. We kwamen op de kraamafdeling aan en ik werd aan de ctg gelegd. Na een half uur kwam er een ass gyn die mij inwendig onderzocht. Ik vond dat ze heel alng aan het voelen was, toen ze klaar was zei ze dat iemand anders wou laten voelen want ze wist het niet zeken. Dus ik vroeg wat denk jij dan zegt ze VOLLEDIGE ONTSLUITING De gyn kwam en voelde en zei ook volledige ontsluiting en we gaan je vliezen breken. Ze heeft toen mijn vliezen gebroken waardoor de persweeen op gang kwamen. Om 11:04uur mocht persen. Ik heb denk ik 4x geperst de 3e keer deed pijn en om 11:19uur is DEVI geboren. Ben dit keer niet geknipt, heb wel 3 hechtingen. DEVI lag lekker op mijn buik en heb hem gelijk aangelgd hij dronk meteen een kwartier aan allebei de borsten! De vitK zijn met een spuitje in zijn bovenbeen gezet. Daarna kwam de kinderarts die hem grondig heeft onderzocht. Ik ben gaan douchen en naar de kraamafdeling gebracht. Daar lag ik samen met 2 andere dames op een kamer. De volgende dag mochten we naar huis. Zal een ander keer op de rest reageren, want Devi begint alweer langzaam wakker te worden We zijn echt aan het genieten met z´n drieen want het gaat echt super goed! Wuppie heel veel sterkte morgen ik zal aan je denken.
Ahhh wat een snoepie!!! Klinkt als een goeie bevalling! Fijn hoor . En wat goed dat Devi zo lekker slaapt. Genietse en tot snel! XXX
Denice: Klinkt als een super bevalling, die zou ik je graag nadoen En wat een heerlijk ventje zeg! @wuppie: Heel veel sterkte vandaag! Jullie ventje* zal altijd bij jullie zijn. We zitten midden in een periode dat veel jaardagen van onze kindjes* voorbijkomen. Ik zie er zelf ook enorm tegenop. De dag van de 20wk echo, het doorsturen naar het ziekenhuis en het echte slechte nieuws, de inleiding, en uiteindelijke bevalling en natuurlijk de crematie. Ondanks dat er nu een aantal dames weer zwanger zijn (of zelfs al bevallen) denk ik nog erg vaak aan alle ellende die we allemaal mee gemaakt hebben. Ik kan alleen maar hopen dat er binnenkort nog een paar positieve testen bij komen en er volgend jaar ook mooie herinneringen naast komen bij iedereen.
Denice wat een droom bevalling geweldig. Wat een mooi mannetje volgens mij heeft hij echt zijn eigen koppie of niet? Gizje ben bijna door mijn periode heen en pff het heeft me veel energie gekost. Hoop dat we volgend jaar allemaal mooie datum's mogen vieren. De eerste is er al.
Denice wat een mooi ventje!!!! Echt een plaatje. En wat fijn dat jullie al thuis zijn heerlijk. Vooral met dit weer lekker knus kroelen met je ventje. Wij zullen jullie trots zijn. Mooie bevalling hoor niks te klagen zo. Nou geniet ervan verder. Hoe is het nu wuppie? Gizje wij voelen hier hetzelfde mijn man is ook zich zelf even niet. We moeten er toch doorheen. Die kleine meid in mijn buik maakt wel een hoop goed. Hopelijk volgend jaar allemaal leuke data erbij ten compensatie. Laat die positieve testen maar komen. Een dieet is dan suiker vrij toch en weinig vet etc. Patatje nee toeval bestaat niet he. Sanja hoest met je bekken? Lijkt of dat ik er ook last van ga krijgen. Mijn stuitje en rechter heup doen soms echt zeer. Nou maar eens wat rustiger aan doen. Fijne avond allemaal!! Wat een rot weer he.
Wuppie; hè balen van de maand juli... Idd op naar een positest in augustus . Is de 10 km je nog gelukt? Wij hebben zaterdag nog gerend, een paar spetters gehad, maar het viel mee met de regen. Hoe gaat het verder met jullie? Hebben je nog iets speciaals gedaan vandaag? Moeilijk hè... Sanja; 41 weken is dan ook meteen weer erg lang... Kan me voorstellen dat je dan echt gaat zitten wachten... 38 weken lijkt me mooi; voldragen, maar niet te lang wachten . Vandaag was niet echt mooi weer in Zeeland hè . O ja, ik heb nog meer tips voor je; Bambini in Vlissingen en Zwierelantijn in Aagtekerke, dat zijn indoor speeltuinen. Bambini is groots en Zwierelantijn is wat kleinschaliger. Gizje; ook ik denk regelmatig aan alle gebeurtenissen met onze mooie kindjes. Dan te bedenken dat Wuppie een jaar geleden precies... Kippenvel krijg ik ervan... Mooie Devi zorgt gelukkig weer voor zonnestraaltjes . Linnie; kan me goed voorstellen dat de kleine meid in je buik een hoop goed maakt . Tis allemaal niet makkelijk... Toevallig zei ik gister tegen m'n vriend dat ik dit echt van dat weer vind om zwanger te zijn . Lekker met je dikke buik op de bank en wat keutelen in huis de hele dag, heerlijk! Denice; hoe is het bij jullie? Ben je al weer op de been? Ik heb zo'n idee dat je niet echt veel tijd hebt doorgebracht in bed . Hier twijfels over m'n ei... M'n temp stijgt niet zo hard . Afwachten maar weer. Verder lekker rustig op het werk en nog steeds aan het wachten op toestemming van m'n werkgever voor de opleiding. Ze nemen er nogal de tijd voor... Als ik het maar weet voor 5 september, want dan is de eerste schooldag . Fijne avond! XXX
Gister niks speciaals gedaan maar kon het ook geen minuut loslaten. tussen 11 en 1 had ik het even moeilijk tien dacht ik echt bekijk het maar ik ga naar huis. Het jaar is echt voorbij gevlogen op naar een beter jaar. Patatje zowel zondag als maandag 10 km gelopen heerlijk voor mij is het puur therapie.
Wuppie; wow 2x 10km! Goed zeg! Moest je maandag gewoon werken? Tussen 11 en 1 was de tijd van geboorte? Het zal altijd een bijzondere dag blijven... En ieder jaar zal weer een verrassing zijn hoe we ermee zullen gaan denk ik... Van de week vertelde m'n moeder dat mijn schoonmoeder haar had gebeld en dat ze zei dat ze er ieder jaar met m'n dochter haar geboortedag en ieder jaar met dag van overlijden (1e kerst) wel een traditie van wil maken om met z'n allen samen te zijn... M'n haren stonden meteen over eind, want ik kan nu toch nog helemaal niet zeggen of we daar tegen die tijd behoefte aan hebben en dan een traditie, dat betekend dat dan altijd zo moet gaan?? Ik dacht meteen wat loopt ze ons nou te claimen en dan via m'n moeder :x. Ze had ons een paar dagen daarvoor nog gezien . Het is onze dochter en ons verdriet, laat ons lekker doen... We nemen zelf wel het initiatief om ze te zien op die dagen, als we daar zin hebben, en als ze dan net niet kunnen hebben we pech toch? Of reageer ik dan erg egoïstisch? Zij heeft natuurlijk ook haar behoeftes en verdriet... Maar ik kan zelf niet zo goed tegen dat beladen gedoe... Ik heb het idee dat we al best ver zijn in onze verwerking en dat onze dochter een mooi plekje in ons leven heeft en dat is goed zo. Geen poppenkast erom heen. Mijn vriend kan daar al helemaal niet tegen, hij is erg op zich zelf en wil het liefst nooit veel mensen om zich hebben op dit soort momenten. Dat moet zij toch helemaal weten... Ik ga van de week het balletje maar is even opgooien bij d'r, dan weet ze dat m'n moeder het heeft verteld tegen me en hoe ik erover denk. Sorry, moest ik even kwijt . Ben benieuwd wat jullie vinden, want als ik te overdreven reageer dan neem ik dat van jullie wel aan als "vlindermama's" . Fijne dag! XXX