Pneumokokken

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Bloempjelief, 21 feb 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.461
    8.611
    113
    Vrouw
    Allereerst wil ik vragen om het hier netjes te houden en geen onnodige discussies te voeren :)

Korte inleiding;
    Wij hebben onze kinderen nooit laten vaccineren. 8 weken geleden ben ik bevallen en 7 weken geleden werd mijn zoon positief getest op kinkhoest. Dit heeft ons aan het nadenken gezet. We hebben een gesprek met huisarts en jeugdarts gehad en vanmorgen heb ik de oudste 3 kinderen laten vaccineren volgens het inhaalschema.
    De jongste zal het programma ‘gewoon’ mee gaan draaien nu.

Nu zag ik dat zij 3x gevaccineerd gaat worden voor Pneumokokken. De anderen krijgen deze helemaal niet. Ik heb zelf nog nooit van Pneumokokken gehoord en vraag me dus af of ik deze wel ook moet geven? Kan ik hem evt überhaupt als enige uit het schema halen? En kan iemand hier mij wat meer vertellen over deze ziekte/bacterie?

2. Shalom

Shalom Niet meer actief

Meysss vindt dit leuk.
  3. Manderijntje

Manderijntje Fanatiek lid

23 jan 2014
    1.168
    1.332
    113
    Sommige vaccinaties heb je als de kinderen ouder zijn niet (of minder) nodig. Pneumokokken is de bacterie die het het vaakst voor longontsteking zorgt. Voor oudere kinderen verloopt dit meestal simpeler dan jongere kinderen waardoor de vaccinatie vooral voor jongere kinderen als belangrijk gezien wordt. Of bijv. na corona ook voor ouderen en zwakkere.

Hetzelfde met bijv kinkhoest. Onder de 6 maanden kàn het gevaarlijk zijn omdat een baby nog niet goed kan (op)hoesten, sneller uitgedroogd en vermoeid raakt etc. Na de 6 maanden wordt dit aanzienlijk minder en naarmate ze ouder worden ook. Sommige ziektes kun je beter als kind krijgen (zoals waterpokken) maar sommige kunnen juist idd heftig verlopen voor baby's en kleine kinderen en is het hooguit heel vervelend voor de oudere kinderen en volwassenen (zoals kinkhoest).

Onze kinderen zijn bv. alleen 1x gevaccineerd met de MMR omdat in Duitsland een mazelenimmuniteit verplicht is bij schoolgaande kinderen. Dit kan op 3 manieren: de gangbare 2x MMR-vaccinatie, door natuurlijke immuniteit door ziekte of zoals wij hebben gedaan: 1x vaccineren en daarna een titer-bestemming. Want de antistoffen bij de BMR zijn normaalgesproken met 1x vaccineren hoog genoeg. De 2e vaccinatie is voor die 1-2% waarbij met 1 vaccinatie niet genoeg antistoffen ontstaan. Hier in Duitsland krijg je met de BMR standaard ook de vaccinatie met waterpokken. Wij hebben er voor gekozen die niet te geven bijvoorbeeld.

Op deze manier kan je eigenlijk helemaal zelf kiezen wanneer je welke vaccinatie wel of niet neemt. De schema's zijn niet perse logisch of bindend en (inhaal)schema's zijn vooral richtlijnen.

merah vindt dit leuk.
  4. Maan14

Maan14 Fanatiek lid

6 feb 2022
    2.847
    3.007
    113
    Onze zoon is toen hij 5 was doodziek geweest van een van de pneumokokken. Zelf te weinig weerstand ondanks vaccinatie opgebouwd. Woonde toen in een omgeving waar vanwegen geloofsovertuiging niet gevaccineerd werd. En zo ging het zijn school door.

Hij heeft hier zelfs nog een booster voor gehad. Vanwegen de lage Antistoffen.

Pneumokokken veroorzaakt overigs onder anderen hardnekkige longontsteking, echt geen pretje en helaas hier nu nog gevolgen van wegen oa atelectase door de longontsteking.

5. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.461
    8.611
    113
    Vrouw
    Ik was eigenlijk meer benieuwd of er hier ervaring hadden met deze ziekte.

Fijn om te weten dat je er gewoon wat uit mag laten.

Shalom vindt dit leuk.
  6. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.461
    8.611
    113
    Vrouw
    Wat vervelend zeg! Zijn ze er toen allemaal op getest dan? Want bij oorontstekingingen, longontstekingen, enz wordt hierop toch niet standaard getest?

7. Maan14

Maan14 Fanatiek lid

6 feb 2022
    2.847
    3.007
    113
    Wel als ze goed ziek zijn/opnamen, bij zoon opschool was er toen dus echt een 'uitbraak' en lagen er meer kindjes in het ziekenhuis. Van de zelfde school.

Bloempjelief vindt dit leuk.
  8. Zuremat

Zuremat Bekend lid

5 jan 2021
    502
    730
    93
    Vrouw
    M'n 2e en 3e deed ik aan uitgesteld vaccineren. Z. gaat in april beginnen met haar vaccinaties, ze is dan 2 jaar en 3 maanden. Dan zit pneu er ook niet meer bij zei de arts. Omdat het vanaf die leeftijd voor de kinderen geen meerwaarde meer heeft om dat te doen en ze het normaliter zelf lichamelijk goed op kunnen pakken. (Woorden van de CB arts). Nu zit het drankje tegen rota in het vaccinatieprogramma, en met het oog op die kinkhoest die zo heerst.. denk dat L. toch maar via het standaard programma ingeënt gaat worden.. bij m'n 2e heb ik pneu er ook uit gelaten trouwens.

9. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.710
    7.188
    113
    Vrouw
    Wat mooi om te lezen dat je nu toch gaat vaccineren. Hopelijk vallen de bijwerkingen elke keer mee!

Elsss en Bloempjelief vinden dit leuk.
  10. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Ook iets wat niet op de folders staat.

Die BMR en meningokokken kan je ook uit elkaar trekken. Eerst de ene en na (ik geloof 4-6 wkn) de tweede. Normaliter wordt die gecombineerd met 14mnd maar die twee bij elkaar tegelijk vond ik wat veel op die leeftijd. Dus die heb ik over 2 prikmomenten verdeeld.

Allicht is het voor je zoon met kinkhoest juist wel handig om pneumokokken vaccinatie alsnog te doen omdat die kinkhoest ook hard inramt op die longen.

Maar dat is allicht vanwege de ellende die wij hier zagen bij G na een goede RS met 18mnd dat elke suffe verkoudheid op dr longen sloeg en nog een grotere ellendeling toen ze net 3 was. (Gezien de issues en hersteltijd acht ik een Corona daar niet onmogelijk, al was t toen kerst en begon de Corona ellende hier pas hard vanaf carnaval toen)

11. Marihi

Marihi Fanatiek lid

3 dec 2012
    1.268
    671
    113
    Pneumokokken heeft familie van mij gehad op later leeftijd. Zij is nooit de oude meer geworden. Heel erg ziek geweest en veel pijn gehad.

Maar pas wel op met vaccineren als het kind niet fit is. Ze moeten niet een extra dosis toegediend krijgen van een virus wat ze al onder de leden hebben. (Daar werd mijn moeder vroeger tenminste voor gewaarschuwd, weet niet hoe ze daar tegenwoordig in staan)

12. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.561
    3.892
    113
    Vrouw
    Je kan er echt goed ziek van worden en zeker als je weerstand niet zo top is. Wat bij kindjes ook nog wel zo is (plus die lopen het een na het andere virus op in de winter als ze net naar school of opvang gaan)
    Bij mij werd er met lichtelijk drang op gepusht dat ik die vaccinatie liet zetten toen ik met een autoimmuunziekte werd gediagnosticeerd. Toen heb ik wel wat zitten opzoeken over die pneumokokken en beslist hem wel te laten zetten.

13. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.461
    8.611
    113
    Vrouw
    Hmm daar hebben ze niets over gezegd. Hij heeft dus gister de dktp gehad. Hij hoest vooral snachts nog. Wel stom eigenlijk dat ze hier niets over gezegd hebben dan?

14. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.147
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Een contra-indicatie bij deze vaccinatie is een actieve, ernstige met koorts gepaard gaande ziekte. Dus dat lijkt me geen probleem dat hij die nu heeft gehad.

suus1983, chrystel73 en Bloempjelief vinden dit leuk.
  15. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Gezien hij kinkhoest heeft en zijn longen daar toch een optater van krijgen, zou ik de pneu er niet uitlaten denk ik. Bacteriële infecties kunnen heel snel ernstig worden, net als met bijv meningokokken. Ben blij dat ze erin zitten. Overigens sterkte met je kindje, kinkhoest is geen pretje :(

16. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.461
    8.611
    113
    Vrouw
    Degene met kinkhoest krijgt geen Pneu, die krijg je enkel tot je eerste jaar.
    Ik ga hem eruit laten. Ga idd ook kijken om er steeds 1 per keer te doen en niet 2.

Deel Deze Pagina