Hi, Ik vroeg me af of urine standaard op kweek wordt gezet in het ziekenhuis als je urine inlevert ter controle van blaasontsteking, of zetten ze het alleen op kweek als er "iets" uit de eerste dipstick test komt die de assistente doet? Ik heb namelijk blaasontstekingsklachten maar de test bij de assistente gaf aan dat er niets uit kwam. Toen ik vroeg of ze het niet wil doorsturen naar het ziekenhuis zei ze dat ze dat alleen doen als de test iets aangeeft, ook al is het maar heel licht. Dit om te specificeren om welke bacterie het gaat. Maar als de test duidelijk negatief is dan sturen ze het niet door omdat dat betekent dat je geen infectie hebt. Mijn vraag is of het nut heeft om morgen te bellen en te vragen of ze het alsnog op kweek kunnen zetten. Zijn er bijvoorbeeld bacteriën die de dipstick niet kan zien maar de kweek wel of komt er altijd iets uit de dipstick test en gebruiken ze idd de kweek om verder te specificeren? Dit omdat ik zeker wil weten of er echt niets is.
Ik had last van harde buiken. Nou bleek dat achteraf wel mee te vallen, maar de vk wou ook dat mijn urine op kweek werd gezet. De assistente van de dokter zei dat ze dat alleen doen als ze echt een melding van de vk krijgen om dat te doen. Het kon wel, maar dan moest ik het zelf betalen. (Eigen risico denk) dus toen maar daarvoor gegaan! Ga niet beknibbelen tijdens mijn zwangerschap. Maar weet verder niet hoe dat in het ziekenhuis gaat. Je zou anders kunnen aangeven dat je het zelf wel wilt bekostigen.
Urine moet altijd op kweek gezet worden als je zwanger bent. Bij mij was de dipstick ook schoon, niks op te zien. Maar na de kweek bleek ik de streptokokken b bacterie te hebben en daar kwamen de klachten weg. En deze bacterie is alleen te zien op kweek. Gewoon een kweek eisen dus.
Het kost wel je eigen risico en reken op 130 euro voor een kweek. Het is niet goedkoop... Maar wel noodzakelijk vind ik.
Idd wat hierboven gezegd wordt. Als je klachten hebt en sediment is schoon, hoort het gekweekt te worden. Hier ook altijd brandschoon sediment, maar gbs uit kweek.
Hier doen ze het niet standaard. Heel kwalijk maar toen ik ter controle na een kuur weer opnieuw urine inleverde om te kijken of de ontsteking weg was, werd deze ook niet opnieuw op kweek gezet. 'De dipsticks waren schoon'. En dan te bedenken dat de eerste kweek ook op mijn eigen initiatief was omdat mijn vage klachten aan bleven houden en ik het niet vertrouwde. Ik was toen 35 wk zwanger en wilde geen risico nemen. Word nog steeds boos als ik eraan denk..
Pffff ja dokters of assistentes zijn soms zo laks!! Ik heb namelijk bij het plassen een gevoelige onderbuik en soms trekt het helemaal door naar mijn rug/zijkant. En tja vaak plassen moet ik sowieso al weken dus daaruit kan ik niet afleiden of het een blaasontsteking is. Verloskundige ook even gebeld, en ze zei dat de buikpijn na het plassen komt omdat de baarmoeder leunt op de blaas als hij vol is, en bij het legen dan ''valt'' de baarmoeder als het ware een stukje naar beneden. Heb de laatste tijd ook veel last van bandenpijn dus het zou kunnen verklaren. Ben 18,5 week. Dus heb het advies gekregen om de blaas sneller te legen om te kijken of de klachten dan minder worden. Zo niet dan weer inleveren en WEL op kweek laten zetten.
Wat een raar verhaal. Heb dat nog nooit gehoord. Harde buik na het plassen kan idd wel bij zwangerschap horen, maar het hoort geen pijn te doen.
Hm, ik moet zeggen dat ik geen pijn meer heb als ik gewoon wat vaker naar de wc ga. Dus nog voordat ik echt aandrang heb zeg maar. Misschien zit er toch een kern van waarheid in. Vond het ook zo'n rare verklaring maar vond het aan de andere kant ook wel logisch klinken in verband met de bandenpijn die ik afgelopen dagen echt extreem heb gehad.
Klopt. Dat doen ze hier ook standaard als je zwanger bent. Niet alles is namelijk op te sporen middels zo'n urinestickje. Een onbehandelde blaasontsteking/urineweginfectie kan leiden tot vroegtijdige weeen. Vandaar dat ze altijd het zekere voor het onzekere moeten nemen en de urine dus eigenlijk op kweek moeten zetten!! Mijn zusje had ook blaasontstekingsachtige klachten. Daar liep ze achteraf ook te lang mee rond. Uit een normale urinetest kwam niks bijzonders. "Het waren vast gewoon harde buiken. Die horen erbij" werd haar verteld. Toen ze het uiteindelijk wel op kweek hadden gezet, bleek het te laat en is ze met 28 weken bevallen. (Haar zoon is inmiddels 11 jaar.) Ik zou het dus wel goed in de gaten blijven houden hoor!
Hier dus ook niet. Moest ook echt lullen als brugman op mijn urine op kweek te laten zetten. Was z'n hele pinnige assistente. (Vervangende HA) Ze dacht me wel even af te schepen. Ze zei ook ja we hebben je urine nageken en het is schoon. Ik direct HOE KAN DAT? Je kunt na een paar uur geen uitslag hebben van een kweek. Assistente : mw. We hebben het alleen nagekeken. Ik : Dat had ik zelf ook wel kunnen doen, ik heb specifiek gevraagd om een KWEEK aangezien de verloskundige mij dit aanraadde. Assistente : Dat doen we alleen als de vk ons het vraagt. BlaaablaaaaBlaaablaaaa. Ik : Jammer dan, ik wil het op kweek hebben. Assistente : Oké dat is dan wel voor uw eigen rekening. Ik : Eeeh prima. Voor hetzelfde geldt is het wel iets, en wordt mijn baby te vroeg geboren. Normaal doe ik trouwens een stuk vriendelijker tegen mensen. Maar deze assistente was echt een kenau.
Goed van je hoor! En ik zou trouwens wel nog erachteraan gaan dat je het vergoed krijgt. Desnoods via je ha zelf door de assistente te passeren. Wat een ...
Ja wat denkt ze wel niet. Ik was toen 20 weken, dus is alweer even geleden. Ik laat het nu ook maar zo, maar als het me ooit weer gebeurd dan ga ik er zeker achteraan. (Ik voelde de baby achteraf extreem denk door obstipatie. Maar echt continue draaien enzo, het leek heel erg op harde buiken) ik denk dat ik nog nooit een harde buik heb gehad, maar dat het de baby is die draait ofzo. Ik weet het niet precies! Maar ik was op dat moment wel echt bang en dacht die assistente me ook nog eens af te kunnen schepen, nou mooi niet. (Dan maar zelf betalen. Het was het waard)