Wanneer werd jouw peuter wat minder peuterig ;-)

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Suuzan, 6 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Orangeapple

    Orangeapple Fanatiek lid

    29 aug 2016
    1.047
    379
    83
    Noooo kan tot 5 jaar duren :cry::cry: @elliepellie
    Die van mij is 2,5 en zijn buien beginnen op het moment dat hij sochtends zijn ogen open doet tot dat hij savonds na uren strijd eindelijk z'n ogen weer dicht doet :| hij kan er ook zo lekker in blijven hangen en maar schreeuwen en huilen. Hij draait ook alles om. Als ik zeg "we gaan nu even aan tafel en eten, daarna mag je een filmpje kijken".. dan zegt hij "nee mama, eerst filmpje kijken daarna pas eten" :roflmao: oh oh oh, ik vind het wel een pittige fase hoor! Ik wil niet weten hoe erg het wordt als 3 jarigen nog pittiger zijn :eek:
     
    Suuzan vindt dit leuk.
  2. elliepellie

    elliepellie Fanatiek lid

    28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    En ze zeggen dat de tweede erger is :p hier klopt dat nogal.... pfffff kleine dictator is het
     
  3. trillian

    trillian Actief lid

    21 jun 2011
    230
    307
    63
    Vrouw
    Omgeving Den Haag
    Misschien heeft het er ook mee te maken hoe goed ze zich kunnen uitdrukken?

    De oudste was echt vreselijk tussen 1,5 en 2 jaar. We wisten echt niet meer wat we er mee aan moesten en stonden op het punt hulp in te schakelen. Maar met 2 jaar kon ze eindelijk goed uitleggen wat ze wilde en wat ze bedoelde en toen ging het heel snel heel veel beter.

    De jongste is een beetje langzamer met zijn ontwikkeling (hij zegt wel zinnen, maar gesprekken zijn echt nog iets te hoog gegrepen), dus die heeft nog lekkere driftbuien. Ik zie wel datzelfde patroon dat die buien escaleren als het niet lukt om te vertellen wat hij wil of wat hij voelt.
     
    Suuzan vindt dit leuk.
  4. Lafelife

    Lafelife Fanatiek lid

    25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Nou, uitgaande van mijn enige driftige peuter, is het beter geworden vanaf hij een paar weken naar school ging. Sinds de juf ook zegt dat het allemaal niet zo nodig is, is hij sneller rustig.
    mijn niet driftige peuters werden pas lastig met zeven:roflmao:, en dat gaat dan even over zo rond tien en dan gaan ze met een jaar of twaalf weer heerlijk puberen. :thumup:
     
    Suuzan vindt dit leuk.
  5. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.070
    3.515
    113
    Haha nou en dan rollen sommigen kreukloos door in de kleuterpubertijd om vervolgens met een pauze van hooguit 2 weken zo rond 7 jaar te beginnen met de pre-echte-puberteit ofzo:rolleyes:
     
    Suuzan vindt dit leuk.
  6. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Kun je niks zinnigs van zeggen denk ik.
    Mijn zoontje was rond 3 jaar veel rustiger en makkelijker dan nu met net 4 jaar..
    En als ik hem met zijn zusje vergelijk hebben ze ook echt op verschillende momenten lastige fases. Mijn zoontje was met 1,5 jaar superlief en makkelijk, terwijl mijn dochtertje op die leeftijd juist een mega handenbindertje was..
     
    Suuzan vindt dit leuk.
  7. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.968
    17.011
    113
    Vrouw
    Help, weet niet wat ons dan nog te wachten staat :p
     
  8. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.968
    17.011
    113
    Vrouw
    Bij mijn zoontje gaat het redelijk, hij is nu 3 jaar en 4 maanden.. het naar bed brengen is drama, hij houdt van tijdrekken en gewoon overal tegenin gaan. Slapen is ook een drama de laatste tijd, vroeg wakker, midden in de nacht wakker en aan ons bed staan vragend om drinken.
    Overdag valt het mee gelukkig en weinig strijd.
     
    Suuzan vindt dit leuk.
  9. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.800
    14.142
    113
    Is er een niet puber periode dan? Deze schopte al in de zwangerschap er driftig op los, vanaf de eerste ademteug was duidelijk dat temperament tot celniveau er in zat en met 3.5 zijn we inmiddels tot de conclusie dat ze niet alleen eigenwijs is maar ook concequent en volhardend er in is. Die breng je niet zomaar op andere gedachten.

    Wij hebben hier een aantal keiharde regels waar geen concessies op gedaan worden: schoppen/slaan/spugen etc, uitsluiten van mensen, bedtijden/regels, gooien met spullen, veiligheid enzo. Die blijven redelijk solide staan.

    Op andere dingen is er heel wat ruimte. Ze mag best veel maar binnen de harde grenzen. Op sommige punten zijn we echt super ouderwets en ontzettend streng.

    Maar ik win liever nu de strijd dat zij opgroeit met dat als "normaal" als straks de teugels moeten aantrekken.

    We zijn nu net actief bezig met consequenties van gedrag. Dan krijgt ze de keuze of doorgaan met x en dan niet a, vervolgens doorgaan en dan vervalt ook b en daarna c. Of nu stoppen met x.

    Dat heeft 1 avond geduurd totdat ze begreep dat we geen grapje maakte en dat vrij letterlijk bedoelden én deden. Nu vervalt a sindsdien nog geregeld, maar ze past op voor b.

    Ze heeft 3 nachtlampjes, rij knuffels en boeken en een muziekdoosje. Muziekje zetten we niet meer aan als we moeten terugkomen vanwege donderjagen, daarna dan gaat er een lampje uit (die gaat altijd automatisch uit). En zo vervalt er een rijtje en elke keer bij terug moeten komen herhalen waarom en wat als.

    Alleen dr vaste knuffel en de favoriete lampje blijven over, daar komen we niet aan. (en uiteraard beddengoed en essentials) maar alle "voor de leuk" vervalt.

    Dit werkt tot dusver goddank wél, zijn al sinds de kerst bezig. Het is echt keihard voor een 3.5 jarige allicht maar veel alternatieven hebben we al gehad en ze overziet korte serie concequenties.

    Die zazu kleuren pinguin helpt wel iets maar nog niet heel veel. Ze weet wel dat we gaan spelen als hij groen is en nog even moet wachten bij oranje. Dat verteld ze elke avond en in de nachten. Nu is ze er zelf verantwoordelijk voor hoe gezellig het is en blijft in dr kamer.

    Dansen, springen, zingen, kletsen en spelen met dr knuffels kan ik nog mee leven. Dr kamer uit komen terwijl er niks is, is wat anders (mede gelet op 2 katten waar ze door 1 van de week hardhandig door gecorrigeerd werd (nagels in dr gezicht) en dat meer indruk op ons maakte dan op haar kennelijk). Vandaar dat we er nu even wat hardnekkiger in zijn gaan staan. Geen zin in oogbeschadigingen omdat ze dr kamer als een ninja uitsneakt en vervolgens de kat t leven zuur maakt (wat ze niet mag maar tja zij bedoeld t nog best lief maar ze blijft ondeugend en de kat is t gewoon een keer spuugzat...)
     
    Suuzan vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina