Even een vraagje over het kolven. Ik geef inmiddels voor de derde keer bv, maar moest bij alle heren altijd bijkolven om genoeg te hebben voor de volgende werkdag. Bij de eerste was dat goed te doen, maar bij de tweede zat ik al hele avonden te kolven om mijn voeding op te krikken, wat na drie maanden kolven nog niet lukte. Uiteindelijk stond ik zelfs zo goed als droog, waardoor ik met 8 1/2 mnd gestopt ben. Nu kan ik mijn voeding wel op peil houden als ik veel aan blijf leggen, maar lukt het dus weer niet om extra te kolven voor mijn werkdagen. Overdag leg ik elke twee uur aan en 's avonds komen er alleen maar een paar druppels, ondanks syntocinon. Nu lees ik allerlei hulpmiddeltjes langs komen om de voeding op te krikken als domperidon (shatavari gebruik ik al). Wie weet wat ik het beste kan gebruiken om toch genoeg voeding te hebben, in eerste instantie voor mijn werkdagen. Kan ik ook meerdere malen syntocinon gebruiken, ik doe al aan borstcompressie? Wie heeft er een tip?
Er is ook Galactogil, dat zijn korrels met een vanillesmaakje, ik deed 3x per dag een eetlepel ervan door de thee. Je kan het krijgen bij de apotheek, of bestellen bij online drogisterijen zoals Newpharma. Van vrouwenmantelthee schijnt je melkproductie ook van omhoog te gaan, ik merkte daar zelf alleen niet zo veel van. Allebei de middeltjes werden mij aangeraden door mijn lactatiekundige. Ik heb ze echter alleen in de eerste maand gebruikt, omdat ik wat opstartproblemen had
Nee, je kan het zonder recept krijgen. Meestal heeft de apotheek het niet, maar dan kunnen ze het bestellen voor je. Dan kan je het diezelfde middag of de volgende dag ophalen. Hier kan je het ook online bestellen: Galactogil Granules 210g - Snelle levering
Hoe gaat het kolven overdag: hoe vaak, hoe lang, hoe veel tijd ertussen? Mijn ervaring was dat het meer zin had om te focussen op het kolven overdag, dan om te proberen er 's avonds nog meer 'uit te persen'. Dan is je lijf moe en bij mij liep het 's avonds sowieso wat minder. Tips voor overdag: Liever 3 keer kort, dan 2 keer lang en 's morgens gaat het vaak beter dan 's middags. Per kolfbeurt: kolven tot de melkstroom ophoudt, 5 min rust, weer kolven tot melkstroom ophoudt, nog een paar min rust, 3e keer kolven tot melkstroom ophoudt. Probeer echt rust te pakken rond het kolven. Niet even snel-snel gehaast, maar lekker voor gaan zitten, iets te lezen erbij (kan werkgerelateerd zijn, hoef je je ook niet schuldig te voelen ) en neem de tijd die je nodig hebt. Véél drinken overdag, m.n. water, melk, (aangelengd) vruchtensap. Geen cafeinehoudende koffie of thee. En misschien helpt het om op een niet-werkdag een keer tussendoor overdag te kolven, ipv 's avonds. Over productieverhogende middelen weet ik niets, heb ik nooit gebruikt. Succes!
er bestaat een thee speciaal voor de borstvoeding en dat behoor je dan 3x per dag te drinken. ik dronk zelf af en toe een bruin biertje.
kolven overdag komt er gewoon niet van, omdat meneertje al om de twee uur aangelegd wordt. Als ik daar nog tussendoor probeer te kolven komt er ms 10 cc, maar dat schiet dus ook niet op. Scheelt dat er ook nog twee andere heren rond lopen (waarvan de oudste 4 is) die natuurlijk ook hun tijd nodig hebben. Hoe vaak mag de syntocinon gebruikt worden, want als ik na 5 min weer ga proberen, zal ik die wel nodig hebben. Wil toch eens proberen of er dan weer wat komt.
Nee, dan is extra kolven niet te doen... En op de werkdagen dan? Red je het daar wel om vaak genoeg te kolven, met voldoende rust? Ik heb nooit syntocinon gebruikt, kreeg gelukkig zonder ook een TSR met kolven. Ik weet dus ook niet hoe vaak je dat mag gebruiken. Staat dat niet in de bijsluiter?
Er staat niks over de bijsluiter, alleen dat je em gebruikt voor het opwekken van de tsr een paar minuten voor je gaat kolven. Op mijn werk kolf ik twee keer (op het kdv krijgt mijn zoontje ook maar twee voedingen, want hij kan prima om de vier uur drinken als hij maar genoeg krijgt). Kolven op mijn werk kan op die momenten wel in rust, maar is verder lastig omdat ik voor een klas met veel autisten sta die het niet aankunnen om steeds te wisselen van persoon. Verder niemand hier die ervaring heeft met middelen als domperidon oid?
Je kind is al ruim 7 maanden. Dus je hoeft helemaal niet extra te kolven naast je werkdagen. Je kind kan je afwezigheid ook overbruggen met wat meer eten naast wat jij op je werk kolft. Dus gewoon kolven wat je kolven kunt (vaker kort geeft meer dan maar 2x lang op een dag!!!) en verder gewoon als je weg bent groente, fruit en brood laten geven, bij geen verhoogde allergiekans mag je kind ook al wat (volle) yoghurt. Als je niet werkt gewoon op verzoek voeden natuurlijk, maar vooral niet stressen over wat je kolven kunt. Na 6 maanden is dat allemaal niet zo belangrijk meer, omdat je kind ook andere eten mag.