Voordelen van borstvoeding na de 6 maanden

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door tjoebie, 20 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tjoebie

tjoebie Actief lid

1 jan 2009
    215
    1
    0
    Rotterdam
    Hallo allemaal.

Heb even een vraagje..

Ik geef mijn dochter nu 6 maanden borstvoeding en denk erover om met 9 a 10 maanden te stoppen, als het goed blijft gaan.

Nou vroeg ik me af, wat voor voordelen heeft borstvoeding na de 6 maanden?

En heeft het nog extra ''nut'' om door te gaan na bv 10 maanden?

Ik weet dat borstvoeding heel veel antistoffen ed meegeeft en je kind beschermt, maar dacht dat dat alleen de eerste maanden was.

hoop op jullie reacties!

groetjes

2. Jenna09

Jenna09 Fanatiek lid

30 aug 2006
    1.017
    0
    0
    Goede vraag, ben ook benieuwd. Geef vandaag al 7 mnd met het idee, het is t beste wat je kan geven... Maar het fijne wil ik er eigenlijk ook wel van weten! Ik heb altijd gezegd, ga ermee door zolang als mijn zoontje en ik er plezier aan beleven en mijn max limiet is 1 jaar. Als we het dan nog steeds niet beu zijn zetten we er een punt achter!

3. Amfy

Amfy Niet meer actief

4. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Mijn persoonlijke motivatie en daarmee voor mij het extra nut:
    - Antistoffen die je meegeeft aan je kindje.
    - Mijn dochter en ik vonden het nog veel te handig, te gezellig en te knus.
    - Vond het ook zonde om over te stappen op fv. Voelde zo onafgemaakt om de laatste maanden tot het eerste jaar nog fv te gaan geven.

Uiteindelijk tot 14 maanden bv gegeven. Toen was het voor mij goed geweest.

5. Nemo

Nemo Niet meer actief

Het advies van de WHO is tot 2 jaar en daarna zo lang moeder en kind nog willen. Van die 2 jaar de eerste 6 maanden exclusief.
    Zegt ook wel iets dat het WHO dat adviseert. Dat advies geld ook voor de westerse landen. Dit in tegenstelling tot wat wel eens beweerd word.

Als je engels leest is dit ook een goede site kellymom.com :: Nursing After the First Year

6. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Daarnaast is Bv het 1e jaar de enige complete zuigelingenvoeding die er bestaat. De hoeveelheid vitamines,mineralen,eiwitten, omega-vetzuren ,antistoffen enz enz zitten als enige voor 100% in BV. Het 1e jaar voldoet BV voor 100% als uitsluitend volledige voeding. Daarna is het nog goed voor tenminste 40% van de voedingsbehoefte.
    Daarnaast is moedermelk niet alleen voedingsbron. Het is aangetoond dat moedermelk de band tussen moeder en kind versterkt, dat kinderen zelfstandiger zijn,dat mond-kauwtechniek bij langdurige bv-kinderen beter ontwikkeld is dan andere kinderen.
    Daarnaast is moedermelk een troostmiddel/kalmeringsmiddel ( denk aan tanden en pijntjes), dat ook na het eerste jaar erg handig is.
    Zo is ook aangetoond dat langdurig bv geven, de kans op borstkanker voor de overgang aanzienlijk verminderd. De omega-vetzuren in de BV helpen de hersenen de intelligentiecapaciteit beter te benutten.
    Kortom, er zijn redenen genoeg om langdurig BV te geven.

7. mama em

mama em Fanatiek lid

2 apr 2008
    1.315
    0
    36
    superinteressant om te lezen!

Gaan gewoon lekker door...
    (redenen genoeg ;) )

8. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    Daarnaast heeft het voor jou ook voordelen, hoe langer je voed hoe minder kans er is op bvb borstkanker en baarmoederkanker...

Daarnaast verlaagt het je bloeddruk ook vanwege het hormoon oxytocine (toeschiethormoon)

9. tjoebie

tjoebie Actief lid

1 jan 2009
    215
    1
    0
    Rotterdam
    Bedankt voor jullie reacties, weet idd dat er 2 jaar lang wordt geadviseerd, heel mooi als het lukt, maar hier niet haalbaar, ben al blij als ik de 10 maanden haal haha.
    Maar wel fijn dat het in ieder geval het risico op borstkanker verlaagd.

liefs

10. Deurtje

Deurtje Fanatiek lid

8 mei 2008
    4.332
    0
    0
    Aha, dat heb ik nooit geweten! Ik heb van mezelf al een lage bloeddruk, maar ben de laatste tijd vaak weer licht in mn hoofd. Nog lagere bloeddruk door de BV misschien? Is daar iets aan te doen?

Off-topic sorry!

Deel Deze Pagina