Wanneer werk inlichten (uitzendbaan)

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door steenbokje, 8 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. steenbokje

steenbokje Niet meer actief

Hai,

Ik werk al een jaar via een uitzendbureau, op dit moment 2 dagen per week, maar ga gedurende de zomerperiode zal ik meer uren maken ivm vakantie van collega's.

Wanneer is de juiste termijn om de baas in te lichten?

Alvast bedankt!

===

Voor uitzendbureau al gevonden op internet in het reglement van het uitzendbureau:
    > Ik moet bij de vk vragen om een zwangerschapsverklaring, die ik bij het uitzendbureau moet afgeven. Min. 3 maand voorafgaand aan uitgerekende datum. Dit ivm zwangerschapsgerelateerde klachten, die door het uitzendbureau aan het UWV gemeld kunnen worden.
    Dan moet ik het nog weer 3w van tevoren melden, voordat ik met verlof ga (4-6w voor, 10w na bevalling), en uiterlijk 2 dagen na de bevalling het melden bij het uitzendbureau.

"Gedurende het zwangerschaps- en bevallingsverlof wordt uw salaris doorbetaald"
    Dat laatste is dan natuurlijk wel weer fijn ;)

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Dat zijn inderdaad de uiterste richtlijnen om het aan te geven bij je werkgever. Het wordt alleen wel op prijs gesteld als je het eerder verteld.
    Een en ander is natuurlijk ook wel afhankelijk van het soort werk je doet. Als je ploegendienst hebt of zware lichamelijke arbeid doet, dan kun je het beter eerder aangeven.

3. steenbokje

Dat zijn de richtlijnen voor het uitzendbureau, maar ik zal het ongetwijfeld eerder melden dan met 6 maand.

Maar wanneer vertel je het aan je collega's en je baas?

Ik werk op kantoor, heb geen ploegendiensten of zwaar werk. Heb goed contact met de collega's en een gezellige werksfeer...

Dus vraag aan de dames die als uitzendkracht werk(t)en en zwanger zijn geraakt: wanneer hebben jullie het verteld?

4. Vanilla

Vanilla Fanatiek lid

10 jul 2006
    1.373
    0
    36
    Ik heb het met 16 weken verteld op het kantoor waar ik werk en bij het uitzendbureau. Na de 20 weken echo heb ik de zwangerschapsverklaring ingeleverd.

5. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Hier een oud-intercedent. Ik weet niet of je op uitzendbasis of op detacheringsbasis werkt, maar let even op. Indien je op uitzendbasis werkt moet je vaak zelf je uitkering bij het UWV aanvragen, het uzb doet dan een ziekmelding met reden zwangerschap op de 1e dag van jouw verlof. Mocht dit het geval zijn, vraag je uitkering dan tijdig aan. :)

Verder zou ik gewoon hetzelfde handelen als bij iedere andere baan.

6. steenbokje

Thanx. Detacheringsovereenkomst staat er op, maar zal het binnenkort navragen...

7. steenbokje

Nou, heb besloten om het volgende week te gaan vertellen wanneer ik 12w5d ben.
    Maandag hebben we de tweede echo, en als alles in orde is ga ik donderdag (werk do-vr) de baas/collega's inlichten.
    Dit omdat de eersten vrijdag al op vakantie gaan, en het zo vreemd is als ik daar met een dikke buik zit wanneer ze terug komen :p

Spannend!

Deel Deze Pagina