Zwanger zijn van de eerste met 2 katten in huis ervaring?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door WonderZonnetje, 9 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. WonderZonnetje

24 jul 2011
    73
    0
    0
    Hi meiden

Ik ben op dit moment 27 weken zwanger van ons eerste kindje alleen nou vraag ik me al een tijdje af hoe ik alles moet gaan doen als de kleine er straks is i.v.m de katten.
    Over 4 weken komt de box in de kamer zodat ze er alvast aan kunnen wennen maar ik wil echt niet dat ze er in gaan liggen, heeft iemand tips hoe je dit kan leren? De katten haren allebei erg en komen dan ook alleen in de woonkamer en buiten maar maak me wel een beetje zorgen hoe dat straks allemaal moet, heeft iemand hier ervaring mee?
    Gr anne

2. Djinti2011

Djinti2011 Bekend lid

8 aug 2007
    772
    0
    0
    Medewerkster order fullfillment
    Eindhoven
    Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap!
    Ik heb er geen ervaring mee, maar weleens gelezen dat andere kattenbezitters, zodra de box stond, de box vol leggen met balonnen, daar schijnen katten nogal een afkeer van te hebben, of het werkt...? En aluminiumfolie in de box leggen schijnt ook niet prettig aan de pootjes te zijn, dus komen ze er ook niet meer in (als het goed is).

Veel succes ermee!

3. Snowy09

Snowy09 Actief lid

13 aug 2011
    466
    0
    0
    Onder Rotterdam
    Ik heb 3 katten. Toen de kids geboren werden 1

Maar hier gaat de box met +/- 30 weken op. En vol met Ballonnen.
    En veder als ze bij de box komen gewoon met een beetje water spuiten. Of ze laten schrikken van iets. een busje met rijst ofzo vlak in de buurt van de box gooien. Mochten ze daar komen.

4. Bilou

Bilou Bekend lid

29 okt 2011
    879
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat is toevallig! Wilde net over hetzelfde onderwerp een topic openen! Heb zelf ook twee katten en vraag me af hoe dat zal gaan als de baby er is.

Ik ga zeker proberen om ballonnen in de box te leggen. Hopelijk werkt dat.

Mensen met katten: hoe doen jullie dat met de baby verder? Laten jullie de katten in de kamer van de baby? In hoeverre laten jullie de kat in de buurt van het kindje komen?

Ben echt zooo benieuwd hoe de katten zullen reageren.

5. Vlinder21

Vlinder21 Actief lid

21 okt 2010
    393
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier momenteel 3 katten, 1 van 17 en 1 van nu net 6 maand en die andere is tijdelijk en is dus straks weg.

Maakte me ook al zorgen hoe ik dat straks moet gaan doen aangezien die jongste werkelijk alles intressant vind.

Denk idd op tijd de box opzetten met ballonnen en aluminiumfolie en dan hopen dat ze het niet weer doen!

Ik laat de katten straks niet alleen in een ruimte met de baby(vertrouw dat nooit) dus katten en de baby apart, alleen als wij er bij zijn dat ze samen zijn.

Wordt wel spannend ja.. benieuwd hoe de katten reageren

6. poppedopje

poppedopje Fanatiek lid

29 mrt 2010
    2.389
    1
    0
    NULL
    Vlak aan zee
    Ik heb een dochter van nu bijna 14 maanden en ben zwanger van de 2e. Heb ook een kat in huis en vroeg me ook af hoe dit zou gaan, maar het is mij alles meegevallen....

Ook voor de zekerheid de box al weken van te voren opgezet. Nou die kat die keek er niet naar, ging er alleen onder zitten, maar er in echt niet.... Verder moest wel alles wat nieuw was even besnuffeld worden en ging de kat ook graag in de babykamer onder het bedje zitten. Maar de kat kwam nergens op en liet het over zich heen komen.....

Toen m'n dochter geboren was, vond de kat het allemaal wel redelijk interessant, maar ging ze ook vooral haar eigen gang. En die baby, die maakte wel erg onverwachte bewegingen, dus als ze al in de buurt kwam, dan ging ze snel weer weg.

Nu is m'n dochter 14 maanden en vind ik het echt geen probleem om ze samen in 1 kamer te laten (als ik even naar het toilet ga ofzo, ik zal ze niet samen opsluiten in de schuur), ik ben echt niet bang dat er iets gaat gebeuren.

Moet wel zeggen dat onze kat echt een bange schijterd is, die het liefst de hele dag op een kussentje ligt en af en toe besluit dat ze even geaaid wil worden maar verder gaat ze vooral haar eigen gang. Als ik een hele eigenwijze kat had gehad, was dit verhaal waarschijnlijk anders geweest....

7. AtraVim

AtraVim Bekend lid

22 nov 2011
    706
    0
    0
    De katten hebben we nu niet meer, maar tijdens zwangerschap box vol met ballonnen dat werkte hier niet.
    Had de box met 30 weken in de kamer gezet, vol ballonnen.. dus die knapte zo gauw ze er in sprongen, maar na een paar keer vonden ze dat alleen maar leuk ;) toen was 1 kat nogal zo slim om tussen de ballonnen door te kruipen en zo lag ie 's morgens vroeg als nog in de box :(
    dus toen steeds een kleed er in gehad, en die voor de helft omslaan 's avonds, zodat je haren niet op bovenkant van het kleed heb.

8. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    Hier ook zwanger van de 1e met 2 katten en 2 honden in huis! ;)
    Ik laat de dieren wel af en toe even op de babykamer snuffelen, zodat ze weten dat er iets gaande en aan het veranderen is.
    In de box heb ik aluminiumfolie over het boxkleed liggen en nu gaan mijn katten er echt niet meer in. Ballonnen werkt hier niet, daar zijn ze niet bang voor en spelen ze juist mee. Bovendien vind ik dat stinken haha!

Ik zal mijn dieren nooit alleen met de baby laten. Niet omdat ik ze niet vertrouw, maar omdat je het jezelf nooit vergeeft als er toch iets is gebeurd. De katten mogen straks niet meer op de babykamer als de baby in haar ledikantje ligt, ze schijnen namelijk de neiging te hebben om bovenop een baby te gaan liggen...

Verder ben ik wel van plan om onze dieren veel bij de baby te betrekken en ze dicht bij haar te laten, ik kan zelfs niet wachten en ben zo benieuwd hoe ze het zullen vinden!

9. Magdalena6

Magdalena6 Fanatiek lid

5 mrt 2008
    1.492
    0
    0
    toen ik zwanger was van onze dochter... had ik toen de box in de kamer kwam ballonnen in de box gedaan en de katten snuffelde soms eraan ... verder niks .... hebben ook nooit de katten apart gedaan van de kleine... ging altijd erg goed... en we hebben er 3 !!

10. Jess1986

Jess1986 Actief lid

28 sep 2011
    117
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik lees even mee! Ben net zwanger en heb twee katten van een half jaar. Erg druk en ondernemend dus ik ben heel benieuwd wat ze gaan doen en hoe ze gaan reageren.

11. Moby

Moby Actief lid

15 mrt 2007
    476
    0
    0
    Waarschijnlijk heb je niet veel aan mijn reactie, maar ik plaats hem toch :)

Wij hebben 4 katten.
    Bij ons mogen ze sowieso nooit in de slaapkamers lopen, ik vind dat niet zo hygiënisch plus dat ze me anders wakker houden.
    Dus toen de baby er was stonden ze mooi op de drempel op de gang te wachten als ik in de babykamer bezig was.
    Ik ben in het ziekenhuis bevallen en bij thuiskomst hebben we de maxi-cosi op de grond gezet zodat ze allemaal even konden komen kijken, dit hebben ze ook gedaan en toen was het gauw goed.
    Ook als we op de bank zaten met de baby en een van de katten wilde bij ons zitten hebben wij dit toe gelaten. Ik ben van mening hoe meer je dieren weg houd bij de baby/kinderen hoe agressiever ze kunnen reageren tov van ze.
    Wij hebben 1 kat met pica gedrag (eten van oneetbare dingen) dus als wij er niet bij zijn eet hij bv kleren die blijven slingeren,kussens, ballonnen (favoriet), snoeren etc. Ook aluminiumfolie hebben wij geprobeerd, maar zelfs dat at hij op ! Het is dat we het zelf gezien hebben ;) Wij ruimen dus elke avond of als we weg gaan het huis superschoon op :D Dus bv het boxkleed/wipper gaat uit de kamer weg.

12. woman1974

woman1974 Actief lid

16 jun 2011
    456
    0
    0
    verstandelijk gehandicaptenzorg
    limburg
    wij hebben 2 katten en een hond, ik heb al een dochter van 10 en daar zijn de katten bang voor, zodra zij uit school komt maken hun zich uit de voeten hihihi.
    de katten zijn van mijn vriend dus kennen mijn dochter ook pas 2 jaar, ik ben dan ook heel erg benieuwd hoe ze op de baby gaan reageren straks, de zwarte kat komt wel geregeld op mijn schoot tegen de buik aan, wat hij daarvoor dus nooit deed

wij hebben de box al een tijdje opstaan en ik moet zeggen ze kijken er niet eens naar om, hebben 1x gesnuffeld en daarna niks meer

13. carrolyn

carrolyn Fanatiek lid

30 jan 2011
    2.770
    1
    0
    #13 carrolyn, 9 jan 2012
    Laatst bewerkt: 9 jan 2012
    wij hebben 6katten.
    In onze box hebben wij een stuk zeil gelegd, vuilniszak kan ook.
    katten waren toen nieuwschierig naar de box.
    nu de kleine er is hebben ze geen intresse meer in de box.ik vroeg me van te voren af hoe het zou gaan.ik was bang dat het fout zou gaan.gelukkig gaat het hier hartstikke goed.

in ziekenhuis bevallen, niks geforceerd met de katten.1kat komt af en toe kijken als we met de kleine op de bank zitten, de rest heeft weinig intresse.we hebben ze niet zoals veel andere mensen doen aan de poepluier laten ruiken.de katten heb ik gewoon hun gang laten gaan.ze komen vanzelf wel als ze willen.

14. miffy

miffy VIP lid

15 jun 2011
    7.746
    418
    83
    Gastouder en Verzorgende IG
    friesland
    wij hebben hier 3 katten
    ik maak me er geen zorgen om, mijn nichtje die in augustes geboren is was hier laatst
    toen de katten eindelijk nieuwschierig naar haar werden bewoog ze en weg waren de katten hihihi
    verder is de babykamer op de plek van de logeerkamer gekomen, waar ze al nooit mochten komen en nu dus nog steeds niet
    de kinderwagen staat hier af en toe al in de woonkamer om ze te laten wennen en ze kruipen wel in het boodschappenmandje maar verder omhoog gaan ze niet
    ben erg benieuwd hoe het zal gaan als de baby er is

box en kinderwagen zijn verboden gebied voor de katten
    maar als ik met de baby op de bank zit en de kat wil even snuffelen en kijken enz ga ik dat niet tegen houden
    ze zullen toch aan haar moeten wennen

15. Elines

Elines Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.252
    1
    36
    Holland
    Wij hebben 2 katten rondlopen en mn dochtertje is nu 5 maanden. We hebben tijdens mijn zwangerschap ze lekker hun gang laten gaan: babykamer, wagen, box; ze mochten overal in komen en tegen de tijd dat ik ging bevallen was de nieuwigheid ervan af en hadden ze weer een ander plekje gevonden. Babykamer is rond mn 37ste week ook dicht gegaan voor ze en sindsdien mogen ze alleen erin als ik erin bezig ben. Dus als ik mn dochtertje in bad doe of aan het omkleden ben, lopen ze lekker rond. Verder hou ik ze ook niet bij haar weg; ze vindt het veel te leuk :D Je moet die ogen van haar eens zien als we poesje gaan aaien haha. Wel daarna even het handje schoonmaken voordat die weer in dr mondje verdwijnt.
    Box hadden we ook snel staan met ballonnen maar die vonden ze toch wel interessant om mee te spelen. Uiteindelijk dus het boxkleed 's nachts dubbelgeslagen zodat ze iig niet op de goede kant gingen liggen.
    Wat ook wel goed werkt is vloeibaar kattenkruid kopen en dat op plekjes spuiten waar ze mogen liggen. Geheid dat ze hier op die plekken gaan liggen!

16. biancs

biancs Fanatiek lid

12 dec 2011
    1.197
    0
    0
    Ik ben blij om te lezen dat het allemaal wel goed gaat met 1 of meerdere katten en een beebje. Wij hebben 2 katers van bijna 6 en 7 jaar. Ze zijn wel gewend aan kinderen vanaf 3/4 jaar, maar zo'n kleintje die toch behoorlijk wat geluid kan produceren niet. Wij wonen in een appartement (3 kamers). We hebben een grote gang dat het domein van de katten is. Slaapkamer is verboden terrein. En ze hebben veel vaste plekken in de woonkamer. In de logeerkamer mogen ze nu gewoon komen, er staan alleen maar kasten. Mijn idee is ook dat wanneer wij een beeb mogen verwachten en er is, dat ze ook in die kamer mogen komen alleen wanneer ik er bij ben en ze natuurlijk wel verbieden om in het bedje etc te komen. Een van de katten heeft blaas problemen, maar het zal een kwestie zijn van laten wennen aan de situatie en nieuwe indrukkken. Ik heb het idee dat wij er meer mee zitten dan de katten zelf als het allemaal zover is.

17. Cryptonism

Cryptonism Fanatiek lid

6 feb 2012
    4.310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Toen ik geboren werd, fokte mijn moeder katten. Wij hadden dus altijd zo'n 10 katten om ons heen lopen. Plus twee honden.

Ik ben nu zelf zwanger en ik hoewel ik geen katten (meer) fok heb ik wel twee Duitse Herders, 1 shi tzu en 3 katten.
    Eigenlijk ben ik niet van plan om iets anders te doen dan ik al deed. Wel in de gaten houden natuurlijk maar ik wil wel dat dieren en baby straks als het ware als een in elkaar overvloeien. Zowel de baby als de dieren zijn familieleden dus ik wil dat zo goed mogelijk doen.

Wat je in ieder geval niet moet doen is de katten apart gaan zetten, zogezegd afstoten. Dat voelen dieren en daar kan je problemen als onzindelijkheid mee krijgen.

Ik heb af en toe het idee dat mijn Duitse Herder teef een soort van zesde zintuig heeft. Ze ligt altijd al graag tegen me aangeplakt maar de laatste week ligt ze het liefst tussen mijn benen met haar hoofd op mijn buik. Had wel zoiets van huh? Maar toen wist ik nog niet dat ik zwanger was :D.

18. Huismus

Huismus Fanatiek lid

5 jan 2009
    1.710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    Wij hebben echt 2 schatten van (ras-)katten, dus wij waren vrij makkelijk, maar kan me voorstellen dat als je een draak van een jaloerse kat hebt, dat je hem/haar een beetje uit de buurt wilt houden.

Onze katten mochten niet in de box of het bedje. Ze mochten wel, als wij daar ook waren in de babykamer, hobbelde ze gewoon mee, even overal snuffelen. Verder was de deur natuurlijk dicht, ook als onze dochter ging slapen.

In de box gingen ze weleens liggen, maar niet als onze dochter er in lag, toch een beetje eng, haha. Toen de katten gewend waren aan onze dochter, kwam 1 van de 2 na de voeding vaak op schoot liggen, gezellig erbij.

Nu gaat het nog altijd goed, onze dochter is stapel op onze katten en ze doen haar echt niks, ookal knuffelt ze hen net iets te stevig.
    We houden het wel goed in de gaten, corrigeren haar indien nodig en begeleiden haar als ze hen wil aaien. Dat hebben we vanaf het begin af aan ook geoefend.

19. Cryptonism

Cryptonism Fanatiek lid

6 feb 2012
    4.310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wow! Huismus. Dat hoor je niet vaak. Meestal krijgen dieren bij voorbaat al de schuld terwijl het kind totaal niet begeleid is in het contact naar hen toe. PEtje af!

Ik heb al spijt dat ik zwanger ben van een Griek. Zijn ouders vinden dat mijn katten per direct het huis uit moeten. Want ze zijn slecht. Nou, dan kunnen ze toch hoog en laag springen daar op die berg Olympus maar mijn katten gaan nergens heen. En dat heb ik hem gister ook even haarfijn duidelijk gemaakt.

Uiteraard ook uitgelegd dat het risico niet groot is en zeker bij binnenkatten (wij hebben raskatten dus de komen niet buiten) is de kans bijna nihil.

Hij maakt de bakken schoon dus ik kom er ook niet mee in aanraking.

Poeh, wat was ik p'd off zeg!

20. Flowergirl23

Flowergirl23 Fanatiek lid

22 okt 2010
    1.358
    0
    0
    Rotterdam
    Hallo dames,

Hier ook de trotse eigenaar van 3 katten en een dochtertje van 7 maanden.
    De katten mogen niet in haar kamer, Weten dat ook en blijven dan vaak op de drempel zitten als de deur open is.. tenzij ik daar langdurig in bezig ben, of ik er niet in ben, dan wagen ze de gok.. haha
    Verder staan al haar spullen zoveel mogelijk op haar kamertje, in de huiskamer staat alleen haar eetstoel en de box.
    De box heb ik trouwens een plank overheen gelegen die ik bekleed heb zeg maar, speciaal voor de poezen..
    Dus als de kleine er niet in ligt, dan ligt die plank erop, zodat ze er niet in kunnen en alles voor zover mogelijk haarvrij blijft.
    Zodra de kleine in de box ligt dan kijken ze wel uit.. haha geen haar op hun kop die eraan denkt om er ook bij te komen.. Haha zo een mini-mens is veel te druk.
    Eetstoel is inklapbaar, kunnen ze dus ook niet in liggen.

Verder heb ik de katten nooit van de kleine weggehouden, ik hou ze uiteraard in de gaten, Maar tot op heden ook nog nooit iets gebeurd.
    Ze komen er regelmatig zelfst bijliggen als ze op schoot ligt of op de bank.
    Ze is nu ook nogal van het hardhandige grijpgraag, dus ze heb 1 van de katten ook nog wel eens hardhandig vast.. Maar zelfst dan is er tot nu toe nog nooit iets gebeurd.

Wel ben ik zo, zodra ze straks gaat lopen, en ze jaagt de katten op, 2x waarschuw ik.. de 3e keer laat ik het aan de kat over.. Dan moet ze het maar voelen..
    Klinkt zielig mischien.. Maar als de kat wegloopt dan heeft hij/zij geen zin.. Dan waarschuw ik 2 keer.. Tja als je dan nog niet luistert kan je een keer een krabbel verwachten.
    Alhoewel je de kat dan wel heeel erg aan het pesten moet zijn, maargoed.

Deel Deze Pagina