Wanneer wordt een hobby werk? belasting...

Discussion in 'De lounge' started by upc, Jan 21, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. upc

upc Niet meer actief

Wanneer wordt een hobby werk? Altans, wanneer ziet de belasting het als werk? Ik mag graag dingen maken zoals plaatjes hout schilderen met een kaartje als voorbeeld. Nu zijn er mensen die dat willen bestellen. Ik ben alleen bang voor de belasting, wanneer vind die dat het geen hobby meer is? Zolang ik veel onkosten aan matreriaal, verf enz heb en ongeveer 1 euro per plankje verdien, ben ik dan fout?? Ik wil het namelijk echt als hobby houden maar om nu mijn hele huis te behangen met plankjes??? ;)

2. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    Zoals ik heb altijd heb geleerd is er geen grens en zul je alle inkomsten altijd moeten melden bij de belastingdienst . Er zijn dat wel vrijstellingen als het te betalen bedrag te laag zou zijn.

Maar ik zou als ik jou was gewoon even bellen met de belastingtelefoon en dan ondernemingen. Die weten het precies.

3. NAncy79

NAncy79 Fanatiek lid

Aug 12, 2009
    4,807
    0
    0
    Management assistente
    Zuid-Holland
    Ik heb dat ook gehad met mijn sieraden maar toen had ik ergens gelezen dat je eerst E 4000,- per jaar moet verdienen, dan moet je het pas aangeven

4. upc

upc Niet meer actief

Oke, dat ga ik dus nooooooit halen. Ik verdien 5,- per maand ( na aftrek van onkosten)

5. Marleen1979

Marleen1979 VIP lid

Dec 8, 2006
    6,488
    1
    0
    Niet te moeilijk over doen lijkt me... De belasting gaat echt niet achter zulke bedragen aan en ziet dit wel als hobby als het echt maar om zo weinig geld gaat. Dus lekker doorgaan waar je nu mee bezig bent! (ik ben wel zelfstandig ondernemer)

6. Fairy Tale

Fairy Tale Fanatiek lid

May 23, 2007
    2,486
    7
    38
    En mocht je meer dan 4.000 euro verdienen:

Als zelfstandig ondernemer heb je recht op allerlei aftrekposten waardoor je pas inkomstenbelasting gaat betalen als je meer dan ongeveer 12.000 per jaar verdient. Plus de eerste drie jaar heb je nog recht op extra aftrek en wordt dat bedrag dus nog hoger.

En wat de omzetbelasting betreft, heb je de zogeheten "kleine ondernemersregeling" Dit houdt in dat als je op jaarbasis 1.883 of minder zou moeten afdragen (en dat is de te betalen btw over je omzet verminderd met de betaalde btw over je kosten), je deze mag verminderen.

Tabel: Vermindering voor kleine ondernemers

Hoeveel btw zou u per jaar moeten betalen?Hoeveel vermindering voor kleine ondernemers kunt u krijgen?
    Meer dan € 1.883 Geen vermindering
    € 1.883 of minder, maar meer dan € 1.345Vermindering van te betalen btw: 2,5 x (€ 1.883 - (btw-bedrag))
    € 1.345 of minder: Vermindering is gelijk aan het btw-bedrag.
    U hoeft dus geen btw te betalen.

Ik zou me er dus niet druk over maken. ;)

7. Marleen1979

Marleen1979 VIP lid

Dec 8, 2006
    6,488
    1
    0
    Even ingaan op de vorige post: Die regeling waarbij je een hoge drempel (rond de 9000 euro) hebt geldt wel alleen als je minimaal 1225 uur per jaar besteed aan je onderneming.

8. Fairy Tale

Fairy Tale Fanatiek lid

May 23, 2007
    2,486
    7
    38
    Ja dat klopt, daar heb je inderdaad gelijk in! Was ik even vergeten. :)

Ik werk op een administratiekantoor en van alle boekhoudingen die ik verwerk komt iedereen sowieso aan het urencriterium.

9. MarkDoif

MarkDoif Lid

Jan 20, 2010
    62
    0
    6
    ICT-Dienstverleningsbedrijf
    Kockengen
    En die 12.000 bruto waar je inkomstenbelasting over betaald is over na aftrek van al je onkosten/investeringen. Deze mevrouw maakt zegt ze redelijk wat onkosten, dus maak je vooral geen zorgen!
    Zo verdiende ik met mijn eenmanszaak (met btw er al af getrokken) zowat het dubbele in 2008, maar na aftrek van alle onkosten/standaard ondernemersaftrek (bijna 9000 euro als je niet ERG veel verdient)/belastingvrije voet/etc had ik een belastbaar inkomen van -240 euro :D. Kreeg alleen geen btw meer terug, helaas.

10. upc

upc Niet meer actief

Maar het is dus wel handig om de bonnen te bewaren toch? Om aan te kunnen tonen wat het mij heeft gekost?

11. Marleen1979

Marleen1979 VIP lid

Dec 8, 2006
    6,488
    1
    0
    Bonnen bewaren is altijd slim. Gewoon in een map doen en mocht de belasting komen dan kun je altijd aantonen wat je gekocht hebt.

12. Haasje83

Haasje83 Bekend lid

Mar 30, 2009
    654
    0
    0
    Amsterdam
    heb niet veel verstand van belastingen...

maar maken de mensen het bedrag naar je over of geven ze het "handje contantje"?!
    Als je het bedrag cash krijgt ziet de belastingdienst het toch niet?! En zolang je er geen duizenden euro's mee verdient veranderd er financieel weinig waardoor er bij de belastingdienst niet snel een alarmbelletje zal gaan rinkelen.

Wil hiermee niet aanmoedigen om de belanstingdienst te bedonderen... wil er alleen mee zeggen dat het zo weinig is (eigenlijk alleen onkostenvergoeding van het materiaal, niet eens van de tijd!) dat het de belastingdienst niet eens zal interesseren!
    Beetje net als 16 jarige die oppassen... geven het ook niet op bij de belanstingdienst;)

13. upc

upc Niet meer actief

Het gaat handje contantje. Ze kunnen het inderdaad niet zien op de bankrekening en als ik met iemand mail over een plankje dan heb ik het ook nooit over geld. Dan bel ik liever of vraag of ze langs komen.

14. butterfly24

butterfly24 Fanatiek lid

May 18, 2008
    3,187
    51
    48
    begeleidster
    friesland
    Nou, dan hoef je je nergens zorgen over te maken.
    Maar snap je zorg erover wel hoor.
    Als het via de bank gaat en het is een structureel vast bedrag en ze willen moeilijk doen, kunnen ze dat doen he.
    Maar goed, alles wat binnen komt op je bank zijn inkomsten, en daar zijn ze graag van op de hoogte!
    En als ze moeilijk willen...... doen ze dat ook!
    Ik ben die belastingdienst wel zat, veel met hun meegemaakt :p.

15. daphne78

daphne78 VIP lid

May 10, 2006
    7,311
    0
    0
    Nijmegen
    Je kan het ook anders zien..
    Ik geef de inkomsten altijd op, maar deze zijn eigenlijk belachelijk laag. Maar hierdoor kan ik ook mijn uitgaven opgeven (website, telefoon abonnement, laptop voor een gedeelte, materiaal etc) waardoor je dus een negatief inkomen hier van overhoudt, en hierdoor heb je te veel inkomsten belasting betaald waardoor je terug krijgt. Nu zijn het dus wel onkosten die ik daadwerkelijk maak, dus het is niet zo dat ik het maar doe om meer terug te krijgen van de belasting. De insteek is dat ik er wel iets mee kan verdienen, maar heb te weinig tijd.

16. kimm1988

kimm1988 Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    3,125
    0
    0
    Enschede
    ik heb van me hobby me werk gemaakt en dat alleen uit voorzorg voor de belastingdienst... ik zie het nog steeds als hobby en die het ook niet 40 uur in de week maar ik geef het wel op elke jaar (oke dit is het eerste jaar en moet het nog opgeven:p)

17. MarkDoif

MarkDoif Lid

Jan 20, 2010
    62
    0
    6
    ICT-Dienstverleningsbedrijf
    Kockengen
    Negatief inkomen is ideaal omdat je dan niks hoeft te betalen, maar terugkrijgen is er helaas niet bij! Je mag alle btw die je hebt uitgegeven aan materialen die nodig zijn aftrekken van de btw die je moet betalen (die je hebt verdient). Wordt dit 0 of een - bedrag, dan betaal je niks maar krijg je ook niks terug. Dit geld ook voor de inkomstenbelasting. Wel krijg je btw terug die je hebt betaald (meestal per kwartaal, ik draag elk kwartaal btw af) en je hebt minder dan ik dacht 1800 euro aan btw verdient. Stel je hebt 1200 euro btw verdient in een jaar dan krijg je dat terug.

Aangezien ze niet is ingeschreven bij de KVK en geen "officieel" bedrijf is, is dit alles sowieso al niet van toepassing.

Share This Page